Woensdag 27/10/2021

Erotiek moet nieuw tv-genre aan doorbraak helpen

Programma's waarbij acteurs waargebeurde feiten naspelen -scripted reality in vakjargon - zijn de nieuwste hype in tv-land. Met Vijf tinten verder, de eerste scripted-realityreeks van eigen bodem, probeert Vitaya deze week de definitieve doorbraak van het genre te forceren.

Scripted reality staat in Nederland en Duitsland al langer garant voor kijkcijfersucces. En ook de Vlaamse televisiekijker lijkt er wel pap van te lusten. De Nederlandse reeks Dokters deed het op vrouwenzender Vitaya met gemiddeld 130.000 kijkers zo behoorlijk dat ze bij grote broer VTM besloten om de reeks begin deze maand in de vooravond een kans te geven. "Een test", zei netmanager An Rydant toen. "Om te zien of het genre ook voor een breed Vlaams publiek potentieel heeft."

Een vraag die vandaag nog niet helemaal beantwoord is. De verhuizing naar VTM leverde wel wat kijkcijferwinst op, maar met een gemiddelde van zowat 200.000 kijkers kan het programma nog niet helemaal overtuigen. "De cijfers zijn wat ze zijn", zegt Rydant. "We blijven alvast in het genre geloven. Je mag ook niet vergeten dat Dokters een duidelijk Nederlandse stempel draagt." Bij VTM denken ze voor het najaar alvast aan een reeks van eigen bodem die het nog beter zou moeten doen.

Eerste test

Opnieuw doet Vitaya als laboratorium dienst. Vanavond pakt de zender uit met Vijf tinten verder, de allereerste scripted-realityreeks van eigen bodem. Een reeksje van maar vijf afleveringen als eerste test. De titel van de reeks is een knipoog naar de succesvolle erotische Vijftig tinten-romans die deze week aanleiding zijn voor een erotische themaweek op Vitaya. Met elke avond als kers op de taart een aflevering van Vijf tinten verder. Want waar het in Dokters rond waargebeurde medische verhalen draait, focust Vijf tinten op de fantasieën van de gemiddelde Vlaamse vrouw. Niet echt waargebeurd, maar wel realistisch en herkenbaar.

"Want dat is net de sterkte van het genre", legt Maarten Millen, die bij productiehuis De Beeldradio de reeks produceerde. "Scripted reality begint waar reality stopt. Als je een realityreeks maakt komt er altijd een punt waarop je noodgedwongen moet stoppen met draaien. Sommige situaties verdragen gewoon geen camera in de buurt. Bij scripted reality omzeil je dat probleem door die gevoelige situaties na te spelen. Op die manier breng je dingen in beeld waar je bij pure reality enkel van kunt dromen."

Besparen

Dat is niet het enige voordeel van het genre. Bij VTM trokken ze eerder al de stekker uit hun telenovella's in de vooravond. Met scripted reality is er nu een budgetvriendelijk alternatief. Je hoeft geen studiosets te bouwen, dialogen worden niet uitgeschreven maar geïmproviseerd en er komen geen bekende acteurs aan te pas. "Wanneer plots Koen De Bouw in zo'n reeks zou opduiken hebben kijkers meteen door dat ze een geacteerde situatie te zien krijgen. Dat willen we vermijden", legt Millen uit. En dus draven enkel onbekende gezichten op met weinig of zelfs geen acteerervaring. Allemaal factoren die het budget gevoelig naar beneden halen.

De grootste besparing ligt bij het beperken van de ploeg waarmee je zo'n reeks draait. "Bij scripted reality trekken we met een reportageploeg de baan op", vertelt Millen. "Klankman, cameraman, regisseur en producer. Vier man, meer is het niet." Vijf tinten verder is ook voor De Beeldradio een eerste experiment in het genre. Maar net als bij VTM zijn ze ook bij het productiehuis overtuigd van het potentieel van het genre. "We zijn alleszins van plan om ook in de toekomst soortgelijke projecten op te zetten", klinkt het. "Het komt erop aan een goede invalshoek te vinden."

Vijf tinten verder, vanavond om 22u10 op Vitaya

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234