Vrijdag 22/10/2021

Eros en mores: de feiten

Wax laat zich niet leiden door de censor, maar door de pornosoof. Jan Willem Geerinck neemt ons mee langs een aantal merkwaardigheden uit De geschiedenis van de erotiek. Een smaakmaker.

Rubensiaanse vrouwen: een schoonheidsideaal?

Geerinck: “Algemeen wordt aangenomen dat mollige vrouwen in de tijd van Rubens het schoonheidsideaal waren. Ik durf daar vraagtekens bij te zetten, en niet alleen omdat ik niet begrijp wat er aantrekkelijk is aan kwabberige vrouwen.

“Volgens mij was dat veeleer een persoonlijke fetisj van Rubens. Nergens anders, behalve bij Jordaens, vind ik die dikke vrouwen terug, nergens vind ik bevestigd dat dit een algemene trend was. Wat ook gek is: de vrouwen van Rubens zijn mollig, maar ze hebben steevast kleine borsten. Bizar!”

Holbewonerserotiek

Geerinck: “Als ik het in mijn boek over holbewoners- erotiek heb, dan bedoel ik een heel mannelijke, agressieve erotiek. Pure testosteron, de tactiek van fuck it or kill it. Altijd al heeft de vrouw rekening moeten houden met de agressieve kant van de seksualiteit van de man, zelfs met zijn agressiviteit tout court.

“Camille Paglia zegt daarover heel mooi: ‘Mocht de wereld geregeerd worden door vrouwen, dan schoten we allemaal goed op met elkaar, maar woonden we waarschijnlijk nog in hutten. Mochten alleen de mannen het voor het zeggen hebben, dan was iedereen al uitgemoord.’ Holbewonerserotiek is pornografie, en staat in contrast tot het meer verhevene van de (echte) erotiek: alles wat gaat om fantaseren over de daad, van poëzie tot naakttekeningen, maar niet de daad zelf.”

De mooiste clitoris van Frankrijk

Geerinck: “Het was Marguerite Gourdan, een professionele koppelaarster die in de achttiende eeuw een opulent bordeel runde in Parijs, die schreef aan een van haar vrouwelijke klanten: ‘Ik heb voor u de mooiste clitoris van Frankrijk, met andere woorden een onbewimpeld meisje van hooguit vijftien jaar. Probeer haar, ik ben ervan overtuigd dat u me dankbaar zult zijn. Mocht ze u niet bevallen, stuur haar gerust terug. Haar maagdenvlies kan nog altijd uitstekend dienen voor mijn beste fijnproevers.’

“Een schrijnend verhaal is dit, maar het is opvallend dat de meisjes van wie sprake in erotische geschriften vaak veertien à vijftien jaar zijn. Denk bijvoorbeeld maar aan onze Mieke Maaike of Nabokovs Lolita.”

Wee haar wellust: ‘De vrouw met twee openingen’

Geerinck: “Poggio is een clericus die in de middeleeuwen door heel Europa reisde op zoek naar schunnige verhalen. Een van die verhalen die hij optekent is: ‘De vrouw met twee openingen’. Haar - niet al te snuggere - echtgenoot ontdekt op een dag dat ze niet gezegend is met één maar met twee openingen, en vraagt haar wat ze met die tweede - hoogst overbodige - opening gaan doen. Ze stelt voor om die te schenken aan de kerk, en de pastoor (die al tijden in het geheim haar minnaar is) er zijn goesting mee te laten doen. Zo belandt het koppel samen met de pastoor in bed. Alle drie content!

“Nu is het een algemene consensus dat de man zijn pik achternaloopt, maar in de middeleeuwen en de renaissance was het voornamelijk de vrouw die haar lusten niet kon bedwingen. Daarom zie je het thema van la femme infidèle vaak terugkeren in de erotische literatuur.”

De ‘geilste passage’ volgens de pornosoof

Geerinck: “Misschien wel de geilste passage uit de geschiedenis komt uit Thérèse philosophe, een werk uit 1748, waarin de jonge Thérèse stiekem een priester bespiedt die een van haar medestudentes geselt en vervolgens neemt, om zo alle onreinheid uit haar lichaam te drijven: ‘Oh eerwaarde vader, de geneugten die door mij stromen zijn onbeschrijflijk. Oh ja, ja, ik voel de hemelse gelukzaligheid. Ik voel hoe mijn geest bevrijd wordt van alle aardse verlangens. Toe, toe liefste vader, verdrijf elke laatste resterende onzuiverheid op mijn bedorven ziel. Ik zie… de engelen van God. Duw harder, ooh, duw de heilige relikwie dieper. Dieper. Alstublieft lieve vader, duw het zo hard als je kunt. Ooooh!’”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234