Maandag 18/01/2021

Erkend romancier worden: het kan dankzij Twitter

Naast bagger en stennis brengt Twitter ook kansen voort. Ann Thijssen, die vandaag haar debuutroman De vrouw die blijft lanceert: 'Dankzij Twitter gaat mijn droom alsnog in vervulling.'

Ze werkt als begeleider van alternatief gestraften, parttime, en schrijft als De_markiezin op Twitter, voltijds. Terugbladerend naar 5 januari lees je volgende tweet: "...en ik fluisterde alle moederleugens, dat alles altijd goed zou komen, altijd alles."

Eronder: "...en ik bewoog mee met de trilling van haar hart, dat wild pulseerde in haar satijnen huid..."

Nog verder neerwaarts: "...en ik kuste haar kruin wel tien keer na elkaar en laafde me aan de geur van de warme zon die in haar haren kroezelde..."

Haar eerste fragment schreef Ann Thijssen (45) op 2 januari 2012. Vandaag, twee jaar later, ligt een boek in de winkels. Het heet De vrouw die blijft, wordt omschreven als "een Jane Eyre-achtig verhaal over een vrouw die na een miskraam als gouvernante aan de slag gaat bij een adellijke familie", en is uitgegeven bij Prometheus.

Katrijn van Hauwermeiren, redacteur bij Prometheus: "Het was Mark Vangrieken, een van haar volgers op Twitter, die ons Ann Thijssen heeft getipt. Dankzij hem kwamen de eerste twee hoofdstukken van De vrouw die blijft bij ons terecht, ongeveer dertig à veertig pagina's. Ik begon er zonder veel verwachtingen aan, want Ann kwam helemaal uit het niets. Maar ik was al snel heel erg onder de indruk van haar stijl. Ze gebruikt heel mooie metaforen en schrijft zeer poëtisch en beeldend. Echt heel sterk."

Bakker uit Zwolle

Van het manuscript ging het richting Twitterpagina. Toen Van Hauwermeiren ook daar mooie zinnen las, volgde een gesprek over stijl, ambities en plot. "Op basis daarvan hebben we haar een contract aangeboden."

Aldus werd tweet verhaal, en meisjesdroom realiteit. Thijssen: "Ik schrijf al sinds ik een pen kan vasthouden. Ik heb er altijd van gedroomd om schrijfster te worden. Maar ik was te onzeker om mijn manuscripten naar de uitgeverij te sturen. Rond mijn veertigste had ik alle hoop opgegeven, maar na de komst van Twitter ben ik er toch nog eens ingevlogen. Gelukkig maar. Vooral de interactie met andere Twitteraars heeft me enorm geïnspireerd. Dankzij Twitter gaat mijn droom alsnog in vervulling."

Het zou onwaar zijn om Thijssen als allereerste Twitterauteur te bestempelen. Er was bijvoorbeeld Willem Bosch, de Nederlandse auteur van Op zwart, dat straks verfilmd wordt. Die zei in Het Parool: "Op zwart zag het licht dankzij Twitter. Ik was aan het opscheppen over mijn boek, terwijl het nog in de steigers stond. Toch sprong Lebowski Publishers erbovenop."

Twitter als springplank dus, als ontmoetingsplek tussen talent en scout.

Opnieuw Van Hauwermeiren: "Literaire tijdschriften bestaan nog wel, maar steeds meer mensen plaatsen hun schrijfsels op internet. Daar zit minder selectie in, maar je moet als redacteur je ogen openhouden. Ook een bakker uit Zwolle kan literair talent hebben en die kom je nu eenmaal sneller op het spoor via Twitter dan via een lezing in Amsterdam.

"Het is zeker niet zo dat wij dagelijks Twitter afschuimen naar nieuw talent, maar soms is het dus een handig scoutingmiddel. Net zoals ik naar literaire avonden ga, of zoals ik bij journalisten pols of ze met boeken bezig zijn, gebruik ik Twitter om op de hoogte te blijven. Zo kom je al eens op een blog terecht of word je geprikkeld door een mooie zin. In 99 procent van de gevallen is het niets, maar heel af en toe kom je iets tegen dat de moeite waard is."

Het laatste woord is aan Twitter. Aan De_markiezin die schrijft: "Ineens zaten wij allemaal gevangen onder een stolp van angstige zwijgzaamheid."

De vrouw die blijft ligt vanaf vandaag in de winkel. Op 31 januari wordt het boek voorgesteld in De Kimpel in Bilzen, en wordt Ann Thijssen geïnterviewd door collega-schrijfster Anna Luyten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234