Zaterdag 31/10/2020

Erik moet Goedele duw in de rug geven

Erik Van Looy is in Hollywood op bezoek bij Pierce Brosnan en Kevin Costner. Erik Van Looy drinkt onder het goedkeurend oog van Robbe De Hert zijn eerste druppel alcohol. Erik Van Looy praat met Tom Boonen. Neem daarbij nog een aardige portie De slimste mens ter wereld - “Alle geheimen worden onthuld” - en een brok voetbal, en je krijgt een 180 pagina’s dikke glossy rond Vlaanderens populairste tv-presentator. De verwachtingen bij Sanoma Magazines, de uitgever van het tijdschrift, liggen dan ook erg hoog. Het tijdschrift, een eenmalige uitgave, werd gedrukt op een oplage van 160.000 exemplaren. Meteen een flink pak meer dan Goedele, dat andere personalitymagazine van Sanoma, waarvan er gemiddeld ongeveer 60.000 exemplaren verkocht worden. Is 180.000 niet erg ambitieus? Nee, vindt Sandra De Preter, uitgeefdirecteur bij Sanoma Magazines Belgium. “Ze hoeven ook niet allemaal verkocht te worden, al zou dat natuurlijk wel leuk zijn.”

‘Dag Allemaal’-aanpak

Erik is een eenmalige spin-off van Goedele, het personalitymagazine rond Goedele Liekens dat Sanoma sinds september 2008 uitgeeft. “Al van bij de start hebben we nagedacht wat we nog meer met Goedele konden doen”, legt De Preter uit. “Dan kijk je naar de kern van het tijdschrift: waar staat het voor? Goedele heeft een bepaalde kijk op de wereld en die proberen we te vatten in het magazine. Dan kom je al snel bij broertjes en zusjes terecht, bij andere personality’s. Met Erik Van Looy proberen we dus hetzelfde te doen als met Goedele: zijn wereld in een tijdschrift weergeven, maar zonder voyeurisme, zonder de Dag Allemaal-aanpak.” Het denkwerk wordt natuurlijk wel wat makkelijker gemaakt als er in het buitenland al gelijkaardige dingen uitgeprobeerd zijn. Oprah Winfrey lanceerde in de Verenigde Staten al verschillende specials rond haar tijdschrift, maar vooral in Nederland liggen de voorbeelden voor het rapen. Linda, de voorganger en het voorbeeld van Goedele, bracht in 2006 met Gullit een eenmalige special rond ex-voetballer Ruud Gullit. Het jaar daarna was tv-presentator Matthijs van Nieuwkerk aan de beurt en in 2008 Dinand Woesthoff, de zanger van de rockband Kane. Sanoma Nederland vond het toen echter welletjes omdat de verkoop slabakte en gewenning optrad. Na Linda werd de krantenkiosk immers vol gelegd met personalitymagazines rond bekende Nederlanders: Catherine Keyl, Heleen van Royen, Rik Felderhof, Sonja Bakker... De stortvloed noopte cabaretier Youp van ‘t Hek zelfs om met Youp! een parodie te maken op deze egomagazines.In België liep het zo’n vaart niet, met mislukte pogingen rond Els De Schepper en Jean-Marie Pfaff. Sanoma pakt het met Erik nu ook wat professioneler aan, om zo ook het merk Goedele en de positionering van het tijdschrift mee te versterken. “Bij magazines heb je vaak merken waar er verschillende aanbiedingen onder worden gebracht. Het is ook bijzonder logisch dat je als je een merk neerzet, er ook andere proposities probeert bij te zetten. Feeling heeft zo bijvoorbeeld ook Feeling Wonen. We willen het concept van Goedele ook op andere manieren laten leven. Daarom positioneren we het blad als ‘van de makers van Goedele’. Ook vormelijk doet het eraan denken. Ik denk wel dat de relatie duidelijk zal zijn.” Via Erik wil Sanoma dus het merk Goedele versterken, ook financieel. Want De Preter geeft toe dat zo’n eenmalig personalitymagazine best een winstgevende zaak kan zijn. “De kostprijs is niet groter dan die van een ander magazine. We vertrekken immers niet van een leeg blad. In Goedele zitten al een aantal concepten die we konden overnemen. Eigenlijk is dit dus niet veel duurder dan een Goedele.”Bij Sanoma denken ze eraan om ieder jaar een broertje of zusje van Goedele uit te geven, al hangt dat voor een stuk ook af van de reacties op Erik. De Preter zegt al aan bepaalde mensen te denken, maar wil geen namen noemen, alleen voorwaarden waaraan die moeten voldoen. “Ze moeten bekend zijn en door een breed publiek gedragen worden. Maar ze moeten vooral ook ergens voor staan: je moet er een interessant magazine rond hen kunnen maken. Veel mensen komen daarvoor in aanmerking, hoor.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234