Zondag 19/09/2021

Dominantie Google

Eric Schmidt: EU negeert succes van Amazon en iPhone bij aanpak Google

Eric Schmidt. Beeld REUTERS
Eric Schmidt.Beeld REUTERS

Volgens Eric Schmidt, de voorzitter van Googles moederbedrijf Alphabet, houdt de Europese Commissie te weinig rekening met het succes van Amazon en de iPhone bij de aanpak van Google en Android wegens de dominantie marktpositie.

Tijdens een vraaggesprek op Startup Fest in Amsterdam, stak driekwart van de aanwezigen zijn hand op na de vraag wie een iPhone had. "So much for Android-dominance in Europe", antwoordde Schmidt. Volgens de Alphabet-voorzitter illustreert dit voorbeeld het succes van de iPhone en zou er op de dominantie van Android wel wat af te dingen zijn.

De zaal is niet representatief voor Europa. Naar schatting is driekwart van de verkochte smartphones in Europa voorzien van Android, terwijl ongeveer een op de vijf een iPhone is. De resterende smartphones draaien Windows Phone of Windows 10 mobile.

De Europese Commissie diende een klacht in tegen Google wegens misbruik van de dominante positie van het OS. Dat zou gebeuren door fabrikanten de verplichting op te leggen om Search en Chrome vooraf te installeren op Android-apparaten. Schmidt deed zijn uitspraken op het moment dat er berichten waren over een Franse inval bij het Google-kantoor in Parijs.

"We zijn het niet eens met de bevindingen van de Europese Commissie. In het geval van zoeken, waarbij het met name om het zoeken naar producten gaat, negeren ze naar mijn mening het enorme succes van Amazon", ging Schmidt verder. In dit geval gaat het om claims van de Europese Commissie dat Google zijn eigen prijsvergelijkingsproduct Shopping voortrekt dankzij de dominantie positie met zijn zoekmachine.

Google haalt volgens Schmidt veel talent uit Europa. "We hebben duizenden werknemers uit Europa die niet voor startups werken." De reden is volgens hem dat er obstakels zijn voor het start-upklimaat in Europa. "Een ervan is dat universiteiten aanzienlijk minder financiering hebben dan universiteiten in de Verenigde Staten." Daarnaast zou de regelgeving in Europa een struikelblok zijn.

Kunstmatige intelligentie

Schmidt ging ook kort in op de rechtszaak van Oracle tegen Google over het geclaimde gebruik van Java door Google in Android zonder daar voor te betalen. "We zijn een opensourcebedrijf", zei Schmidt. "Het schaadt Oracle. Gelukkig is er nu een opensourcealternatief dat start-ups kunnen gebruiken", zei hij, waarmee hij doelde op OpenJDK.

Advertenties blijven ook in de toekomst de belangrijkste inkomstenbron voor Google, voorspelde Schmidt. "Er zal wel groei komen bij andere gebieden, maar het leveren van goede advertentie is waar Google goed in is en de advertentiemarkt is enorm groot." Machine learning zal steeds belangrijker worden maar ook hierbij spelen advertenties een grote rol volgens hem: "Google is een grote hoeveelheid data. Onze machine learning is hiermee getraind voor adverteren."

Google speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van machine learning en kunstmatige intelligentie. Reguleren door de overheid vanwege mogelijke risico's van kunstmatige intelligentie is nog niet aan de orde volgens hem: "We zijn nog lang niet op het punt dat er problemen ontstaan. Dat duurt nog tien jaar of meer, dat is een eeuwigheid in onze sector."

De toekomst ligt daarnaast bij stembediening, meent Schmidt. "Communicatie met behulp van stem, ogen en oren wordt groot." Vorige week kondigde Google zijn Home-apparaat aan, dat werkt via stembediening en als assistent dienst doet. Google kondigde ook de app Allo aan. De reden waarom mensen een nieuwe messaging-app zouden moeten gebruiken is volgens hem dat Allo slimmer is dankzij de integratie van opnieuw een persoonlijke assistent. Tenslotte hintte hij erop dat Googles andere communicatiediensten in Allo opgenomen kunnen worden: "Als Allo goed blijkt te werken kunnen de andere erin geïntegreerd worden. Integratie in de beste app is een logische keuze."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234