Vrijdag 13/12/2019

biografie

Eric Antonis, de drijvende kracht achter het MAS

Eric Antonis. Beeld EPA

Eric Antonis is vannacht op 73-jarige leeftijd overleden. In de Scheldestad was hij jarenlang schepen van Cultuur, waarbij hij onder meer het stadsfestival Zomer van Antwerpen het levenslicht liet zien. Antonis zal echter allicht nog het langst herinnerd worden als de drijvende kracht achter het Museum aan de Stroom (MAS), dat weliswaar pas jaren na zijn pensioen effectief de deuren kon openen.

Eric Antonis (Turnhout, 1941) begon zijn carrière eind jaren zestig als medewerker op het kabinet van toenmalig minister van Nederlandse Cultuur Frans Van Mechelen (CVP), die eveneens uit Turnhout afkomstig was, en maakte op die manier al actief de pioniersjaren van de Vlaamse culturele centra mee. Hij kwam enkele jaren later voor het eerst echt in de schijnwerpers te staan als directeur van het in 1972 opgerichte cultureel centrum De Warande, waar hij aantoonde dat modern theater en moderne kunst niet enkel een plaats (en een publiek) hadden in de paar grootsteden die Vlaanderen rijk is. Hij kwam door die "democratisering van cultuur" en zijn avant-gardebeleid wel in aanvaring met prominente figuren die vasthielden aan de 'traditionele' theaterwereld of aan de verzuilde samenleving.

Zijn vernieuwende aanpak bracht Antonis in 1988 aan het hoofd van Het Zuidelijk Toneel in Eindhoven en vervolgens op de post van intendant van "Antwerpen '93". Ook toen koos hij zelden voor een evidente en 'veilige' programmatie, maar zette hij zich in om kwaliteit toegankelijk en aantrekkelijk te maken voor een groot publiek.

Zijn verhuis naar het Antwerpse Borgerhout en de waardering die hij voor "Antwerpen '93" kreeg, bezorgden hem bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1994 in de Scheldestad een plaats als onafhankelijke op een lijst van CVP en VU. Antonis raakte verkozen en werd schepen van Cultuur. Onder zijn hoede werden verschillende Antwerpse theatergezellen hervormd - de KNS tot Het Toneelhuis en het Koninklijk Jeugdtheater tot Het Paleis - en groeide de Zomer van Antwerpen uit tot een succesverhaal, met onder meer het bezoek van de populaire reuzen van het Franse gezelschap Royal de Luxe.

Zijn grootste onderneming was echter het MAS, dat niet alleen een nieuw Antwerps topmuseum moest worden maar ook de vergane glorie van de oude havenbuurt het Eilandje moest doen heropleven. Vanwege de hoge kostprijs werd het MAS een project van bijzonder lange adem, maar ook na zijn afscheid van het politieke toneel in 2004 bleef Antonis er achter de schermen voor ijveren. Uiteindelijk kon het MAS in mei 2011 ingehuldigd worden, waarna het binnen de kortste keren uitgroeide tot enerzijds een opvallend nieuw oriëntatiepunt in de Antwerpse skyline en anderzijds een drukbezocht museum met een diverse vaste collectie afkomstig uit het Volkskundemuseum, het Nationaal Scheepvaartmuseum, het Vleeskundemuseum en het nog tot 2017 voor renovatie gesloten KMSKA. Tijdens het eerste jaar lokte het MAS meteen bijna een miljoen bezoekers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234