NieuwsTurkije
Erdogan wil af van dat gekke ‘kalkoen’ en pleit voor ‘Türkiye’
President Erdogan wil af van negatieve of rare associaties die verbonden zijn aan de Engelse naam Turkey voor zijn land. Maar andere landen hebben slechte ervaringen met zulke omdoopoperaties.
Turkse machthebbers waren al jaren niet zo gecharmeerd van ‘Turkey’, de Engelstalige naam voor hun land. Want wie deze term opzoekt in het woordenboek, ontdekt dat hij ook andere betekenissen heeft. Zo vind je naast het tamelijk onschuldige ‘kalkoen’ ook vertalingen als ‘flop’, ‘fiasco’, ‘lul’, ‘mislukkeling’ en ‘stomme idioot’. Geen woorden waarmee trotse Turken graag geassocieerd willen worden.
Daar heeft president Recep Tayyip Erdogan nu iets op gevonden. De president, nooit te beroerd om op de chauvinistische trom te slaan, heeft deze maand ambtenaren en diplomaten geïnstrueerd om het land voortaan internationaal consequent aan te duiden met ‘Türkiye’, zoals het in het Turks heet.
Exporteurs worden ook geacht ‘Made in Türkiye’ op hun producten te zetten.
Of het gaat werken, moet worden afgewacht. Dit soort rebranding van landen stuit nogal eens op een weerbarstige praktijk. Nederland kan daarvan meepraten met het tot nu toe niet heel succesvolle plan van handelsminister Sigrid Kaag om buitenlanders vooral ‘the Netherlands’ te laten zeggen en het alternatief ‘Holland’ te laten vergeten. Ook voor de Czech Republic is het sinds 2016 door het land gewenste ‘Czechia’ nog steeds niet ingeburgerd.
Maar de Turkse regering wil van geen flop of fiasco weten. Communicatiedirecteur Fahrettin Altun spreekt op Twitter van “een belangrijke stap in de versterking van het Turkse merk”.