Vrijdag 13/12/2019

'Er zitten te weinig ondernemers in 'De slimste mens''

Een nieuw seizoen, een nieuwe discussie rond De slimste mens ter wereld. Op Twitter klagen ondernemers en academici dat ze ondervertegenwoordigd zijn in Vlaanderens populairste tv-quiz. Klopt dat wel?

"Hoeveel ondernemers nemen deel aan De slimste mens?", vraagt econoom Peter De Keyzer zich af op Twitter. Om dan zijn vraag zelf te beantwoorden: "Nul." Manuel Sintubin, professor geologie aan de KU Leuven, ziet van zijn kant de academici ondervertegenwoordigd in de tv-quiz, die dit najaar aan zijn vijftiende seizoen begint.

We slaan de cijfers er even op na. Dit jaar speelt maar één academicus mee op een totaal van 34 deelnemers: Magaly Rodriguez Garcia, docent geschiedenis aan de KU Leuven. En inderdaad: nul ondernemers.

Als we de cijfers van de voorbije tien jaar erbij halen, deden er doorgaans een à twee academici mee per seizoen, maar in totaal slechts vijf ondernemers. Voor de laatste ondernemer moeten we teruggaan naar 2015, toen Bart Verhaeghe (voorzitter van Club Brugge en ondernemer achter Uplace) na twee deelnames uit het spel lag.

De tweet van Peter De Keyzer lijkt dus geen loze klacht. "En het is niet alleen in De slimste mens ter wereld dat er zo weinig ondernemers opgevoerd worden", zegt hij. "Ook in andere programma's zoals Van Gils en gasten zien we ze niet veel. Zo komen ondernemers in Vlaanderen nauwelijks in een positief daglicht te staan."

'Leuke mix'

Het is al een oude discussie, alleen zijn de protagonisten - ondernemers en wetenschappers - nieuw. In de eerste seizoenen kreeg de quiz ook het verwijt dat er niet genoeg vrouwen aan deelnamen. Dit seizoen is dan weer bijna de helft van de deelnemers van het vrouwelijke geslacht. Zit er een doordachte strategie achter het programma om ervoor te zorgen dat de deelnemers representatief zijn voor de bevolking?

"Er zit zeker geen strategie achter", zegt persverantwoordelijke Lies Maesschalck. "We gaan wel op zoek naar een leuke mix. Maar we kiezen kandidaten vooral op hun persoonlijkheid, niet op hun uiterlijk of job."

De selectieprocedure is ondertussen geen geheim meer. De redactie benadert personen die doorgaans bekend zijn bij het grote publiek, al zijn ze vaak geen mediafiguren (dikwijls komen ze uit de kunsten of de sportwereld). Als de kandidaat-deelnemers toestemmen, gaan de makers van het programma na of ze geschikt zijn. Soms gebruiken ze daarvoor de caféproef, waarbij kandidaten De slimste mensnaspelen in de achterzaal van een café. "We onderzoeken hoe ze quizzen en hoeveel ze weten", zegt Maesschalck. "Maar het voornaamste is dat ze plezier beleven aan het spel."

'Geen promotie nodig'

De vraag is natuurlijk of ondernemers en academici vragende partijen zijn om mee te doen aan een populair spelprogramma. Rik Torfs, die drie seizoenen lang zetelde als jurylid, meent dat professoren er minder bij te winnen hebben dan politici of journalisten. "Die moeten zichzelf promoten", zegt Torfs. "Net als ondernemers zullen academici zich sneller afvragen of de beloning wel opweegt tegen het risico op een slechte passage."

Veel wetenschappers en ondernemers deden voor hun deelname aan De slimste mens ook eerst media-ervaring op in andere programma's. Zoals Studio 100-baas Hans Bourlon (finalist in 2007 die ook meedong naar de titel van 'allerslimste mens ter wereld'). Hij ziet geen graten in het lage aantal ondernemers in de quiz. "Er doen ook weinig landbouwers mee aan De slimste mens", zegt hij. "Maar of dat nu problematisch is, weet ik niet."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234