Dinsdag 02/03/2021

'Er zat wat gulzigheid in de claim van 'Humo''

De acht hoofdzonden volgens deBurendirecteur Dorian Van der Brempt

Het Vlaams-Nederlands Huis deBuren heeft zijn debatreeks De Zeven Hoofdzonden herdoopt tot De Acht Hoofdzonden. De toevoeging van een nieuwe hoofdzonde, de 'zelfoverschatting', kwam er na een klacht van het weekblad Humo, dat de eigen interviewreeks onder de vlag De Zeven Hoofdzonden voorwaar als merk blijkt te hebben gedeponeerd.

Door Jeroen de Preter

BRUSSEL l Om Humo niet op onze beurt te bestelen en de geboorte van een nieuwe hoofdzonde te vieren: een gesprek met deBurendirecteur Dorian Van der Brempt over wat die acht hoofdzonden voor hem vandaag nog te betekenen hebben.

Aan het in 2004 opgerichte Vlaams-Nederlands Huis deBuren in Brussel is de hoofdzonde luiheid kennelijk niet besteed. Meer dan vijftig radioboeken in twee jaar tijd, een lange reeks exposities, debatten, voordrachten en boekpresentaties en, nieuw vanaf volgende week, het boekenprogramma Belezen en goedgekeurd... in het pand aan De Munt gonst het bijna permanent van de activiteit. En dan zwijgen we over de lezingenreeks De Zeven, excuus, Acht Hoofdzonden. Want ja, u las het zonet goed: het volgens ons al eeuwenoude en christelijke 'format' De Zeven Hoofdzonden blijkt al enkele jaren een door het overbekende weekblad gedeponeerd 'merk'. Van der Brempt ontving van Humo onlangs een brief, met het dwingende verzoek zijn handen van De Zeven Hoofdzonden af te houden. Een geval van GULZIGHEID, een van de zeven klassieke hoofdzonden? Van der Brempt: "Ik denk inderdaad dat er wat gulzigheid zit in de claim van Humo", zegt Van der Brempt. "Maar zoals ook jij weet, is medialand keihard. De claim van Humo is volgens mij een zwak moment van een vermoeide jurist. Wij maken allemaal fouten. Mocht ik één telefoontje gekregen hebben in plaats van de brief, dan was er geen probleem geweest."

Bent u zelf een gulzige mens?

"Ik eet en drink en kook vooral heel graag. Maar de overdreven aandacht van alle media voor eten en drinken vind ik vreselijk. Niets vervelender dan een slecht kookprogramma op tv of het slechte theater van een schijnoenoloog. Als ik aan grote delen van de wereld denk waar mensen niet weten óf ze gaan eten, word ik heel misselijk van mijn landgenoten die niet meer weten wat ze moeten eten."

Over naar hoofdzonde nummer twee: de TOORN. Heeft Humo de toorn nu gewekt bij u?

"Toorn is een zeer Vlaamse eigenschap. Jef, de tuinman van de Priorij Corsendonk, wees ooit een boer aan die honderd meter verder op zijn tractor zat. 'Da benne kik al twintig jaar kwaad oep.' 'En waarom, Jef?' 'Da weet ik nie meer.' Ik ben zelden kwaad, wel teleurgesteld. Volgens mij is ons land zo dichtbevolkt dat enige spreidstand altijd leidt tot verpletterde tenen."

U was in een niet zo ver verleden directeur van boek.be, de vakvereniging van het boekenvak. De toornigheid tiert daar welig, niet?

"In het boekenvak was men inderdaad graag kwaad, maar ik heb het boek.be niet verlaten uit toorn. André van Halewyck (toenmalige voorzitter, JdP) en ik waren overtuigd dat er voor onze voorstellen te weinig ruimte was, maar wij zijn heel blij dat Jos Geysels dan toch voorzitter mocht worden. Ik kan heel verontwaardigd en dus boos zijn, maar ben steeds bereid om die houding snel te herzien."

Afgaand op uw altijd verzorgde en stijlvolle voorkomen, vermoeden we dat de derde hoofdzonde, IJDELHEID, u niet vreemd is.

"Ik geniet evenveel van schoonheid als van wijsheid. De combinatie geldt ook voor spullen. Een aandachtige vriendin loodste mij via de achterdeur binnen op de stockverkoop van Dries Van Noten. Met een linnen Zegnapak raak ik de limiet van mijn ijdelheid, maar een goed gesneden jeans blijft lekker."

Bij Humo vinden ze wellicht dat u hun idee hebt gepikt. Ook een geval van ijdelheid?

"Men pikt regelmatig mijn ideeën, maar dat is wel de ultieme streling van de ijdelheid. Als studenten van de Design Academie mij vertelden dat hun docent of een bedrijf een idee had gejat, dan overtuigde ik hen dat ze wel uitzonderlijk goed moesten zijn."

Nog een actuele zonde: de ONKUISHEID. Bestaat er volgens u zoiets als onkuise kunst?

"Ik denk niet dat er kunst bestaat die onkuis, is want dan zou er ook kunst zijn die kuis is. Dankzij Fabre leerde ik Robert Mapplethorpe kennen. Zijn meest erotische foto's zijn van bloemen."

Zou u in deBuren de Feminateek van Boon durven tentoon te stellen?

"De Feminateek van Boon zou ik bij deBuren tentoonstellen als daarvoor een aanleiding of een reden was. Dat zou ik dan in samenspraak met Kris Humbeeck, een Boonkenner, doen. Boons prentjes tentoonstellen om te laten zien dat je progressief bent, dat vind ik erover. De Feminateek is ondeugend, maar niet onkuis. Deze verzameling leert ons veel over de wijsheid en de generositeit van zijn vrouw Jeanneke."

Overvalt u in al uw contacten met kunstenaars nooit de hoofdzonde van de JALOEZIE?

"Het leven heeft mij al veel cadeaus gegeven. Ik heb geen reden om jaloers te zijn op wie dan ook. Maar misschien kan ik wel op kunstenaars jaloers zijn. Omdat ze dingen kunnen die ik niet kan. De combinatie van Wagner, Bill Viola en Gerghiev door het Rotterdams Filharmonisch Orkest, de architectuur van Herzog Demuron in Tate Modern, een schilderij van Richter, sommige duo's van Wim Vandekeybus of de ingreep van Jan Fabre in het Louvre, ja daar word ik stil van en dat maakt mij een tikkeltje jaloers."

En dus bent u, hoofdzonde nummer zes, een door HEBZUCHT gedreven kunstverzamelaar geworden?

"Ik verzamel kunst, ja, maar of dat uit hebzucht is? Bij het verzamelen is emotie het eerste criterium. Criterium twee is bereikbaarheid. Ik ben een pendelaar tussen rede en verstand, tussen droom en daad. De tekeningen van Jan Fabre die Anne en ik in 1984 kochten, en nog steeds niet verkochten, zijn vooral het verhaal van een vriendschap. De boeken die ik verzamelde, zal ik allemaal lezen of herlezen tussen mijn zeventigste en mijn laatste zucht."

Verzamelt u ook geld?

"Geld verzamelde ik niet."

Hoe belangrijk was het loon toen u uw huidige job kreeg aangeboden?

"Ik verdien minder dan velen denken, maar ik klaag niet. Bij deBuren kreeg ik van Nederland en Vlaanderen mogelijkheden waarvoor ik erg dankbaar ben. Ik werk veel, maar vooral graag."

Bent u ooit arm geweest?

"Ik ben nooit arm geweest, want ik heb steeds gelukkig geleefd met wat ik had. Mijn vader was arm en fier. Zijn criterium was: nooit schulden maken. Een wijze raad."

Als er één hoofdzonde is die ik niet met u associeer, is het LUIHEID.

"Ik ben inderdaad niet lui, maar soms ben ik met zoveel dingen tegelijk bezig dat ik slordig ben en op de eerste plaats kwaad op mezelf. Ik ken ook heel af en toe het 'dolce far niente', maar ik ken beter het 'dolce far molto'."

Rest ons nog de nieuwe hoofdzonde, de ZELFOVERSCHATTING. Waarom koos u voor zelfoverschatting als achtste zonde?

"Zelfoverschatting is een zonde waar ik onlangs heel intens mee heb kennisgemaakt. Ik vernam op 3 december dat mijn drie kroonslagaders verstopt waren en dat ik aan een grote onderhoudsbeurt toe was. Heel deemoedig ben ik dan onder het mes van mijn excellente hartchirurge Inez Rodrigus gaan liggen. Achteraf zei ze mij dat mijn binnenkant er minder goed uitzag dan mijn buitenkant. IJdelheid en zelfoverschatting in één zonde gecombineerd. Dat is misschien de essentie van de hoofdzonden, ze komen steeds samen, per twee of per drie. En voor de allerstrafsten per acht samen."

De Acht Hoofdzonden, op 26 mei (Toorn) en op 16 juni (Hebzucht) in deBuren, Leopoldstraat 6, Brussel. Maandag aanstaande is er de eerste aflevering van Belezen en goedgekeurd. www.deburen.eu.

Van der Brempt:

Mijn vader was arm en fier. Zijn criterium was: nooit schulden maken. Een wijze raad

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234