Dinsdag 18/06/2019

sociaal overleg

“Er zat meer in, maar het is beter dan niets”: zo kijken zij naar het loonakkoord

Erik Jorens Beeld Tine Schoemaker

Twee weken geleden gingen ze nog staken. Hoe kijken deze vier mensen nu naar wat op tafel ligt?

Sophie Maes Beeld Tine Schoemaker

Sophie Maes (30), administratief medewerker bij Volvo Cars Gent

“Ik denk dat de staking toch iets heeft teweeggebracht. We hebben een duidelijk signaal gegeven.”

Maes begrijpt de kritiek dat het akkoord geen grote hervormingen bevat. “Het gaat inderdaad om kleine beetjes, maar je kan niet verwachten dat de lonen en uitkeringen in een keer met 20 procent naar omhoog gaan. Je moet realistisch blijven. Vakbonden en werkgevers moeten in zo’n overleg een gulden middenweg vinden. Je moet ergens beginnen, hé.”

Zelf blijft ze ook wat op haar honger zitten wat de minimumlonen betreft. “Nu is het stempelgeld bijna evenveel als die minimumlonen. Als je die optrekt, zijn mensen ook meer gemotiveerd om te gaan werken.”

Jorn Hanssens Beeld Tim Dirven

Jorn Hanssens (54), bagageafhandelaar bij Aviapartner

Hanssens blijft met twijfels zitten over de landingsbanen, die werknemers in bepaalde gevallen toelaten om op hun 55ste vier vijfde te gaan werken.

“Ik zou graag willen weten of wij daar op de luchthaven bij zijn. De voorbije jaren heb ik twee keer de mogelijkheid om vier vijfde te gaan werken aan mijn neus zien voorbijgaan. Dat betekent dat ik tot mijn 60ste voltijds moet werken, terwijl ik nu al kreun onder de opeenvolging van shiften.”

Hanssens ziet ook met lede ogen aan dat de drempels voor overuren naar omhoog gaan. “Dat gaat ten koste van reguliere jobs. Bovendien vegen werkgevers in de praktijk vaak hun voeten aan die wettelijke limieten. Hier zijn mensen die 600 overuren hebben staan, maar de kans niet krijgen om die op te nemen.”

Andree van Voorst Vader Beeld Tim Dirven

Andree van Voorst Vader (41), klankvrouw-monteur bij VRT

“Natuurlijk wil iedereen dat er een akkoord komt, maar dan moet het ook een goed akkoord zijn. Dit vind ik toch heel mager. Ik had gehoopt op een herfinanciering van de openbare sector, maar helaas. De openbare diensten worden langzaamaan geprivatiseerd, dan kunnen ze erna doen wat ze willen met ons. Terwijl we goede openbare diensten nodig hebben. Kijk naar het klimaat: als we iets aan de klimaatverandering willen doen, hebben we goede treinen nodig.”

Dat de sociale partners overeenkwamen om de minimumlonen slechts 1,1 procent te laten stijgen, kan er bij haar niet in. “Het minimumloon ligt op 9,65 euro per uur. Daar komt nu 10 cent bij, dat is niets. Terwijl de vakbonden gevraagd hadden om die minimumlonen op te trekken naar 14 euro.”

Erik Jorens Beeld Tine Schoemaker

Erik Jorens (48), havenarbeider in Antwerpen

“Er zat meer in, maar dit is beter dan niets.” Erik Jorens is gematigd positief over het ontwerpakkoord. Hij is tevreden dat de maximale loonstijging werd opgetrokken van 0,8 procent, zoals die enkele weken geleden op tafel lag, naar 1,1 procent. “Dat geeft een goed gevoel. Het toont aan dat de staking niet voor niets is geweest. Maar dat ze in zo’n korte tijd een herberekening hebben kunnen doen, en nu ruim een derde extra kunnen geven, doet mij ook wel denken dat er nog marge was. We hadden hoger kunnen landen dan die 1,1 procent.”

Hij vindt dat de werkgevers ook voor meer dan 70 procent zouden moeten tussenkomen voor wie met het openbaar vervoer komt werken. “Het had zeker 80 procent moeten zijn. Als je een kaderfunctie hebt, krijg je meestal al een firmawagen. Bouw dat systeem af, en investeer meer in openbaar vervoer. Zo kan je de mensen ook meer geven.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden