Donderdag 13/05/2021

Er woedt een storm

Twee jaar geleden hield Johan Tuyaerts televisie voor bekeken. Het gemis bleek groter dan verwacht en dus is er nu een comeback. Met twee partners in crime start Tuyaerts met Winterstörm, een kleinschalig productiehuis gelegen in het bos dat de sector moet opschudden.

"Ik ben toe aan iets nieuws. Iets waar ik me weer over kan verwonderen. Wat televisie betreft heb ik alle soorten televisieprogramma's gemaakt die ik wilde maken."

Tuyaerts liet er in zijn afscheidsinterview geen twijfel over bestaan: televisie maken was voltooid verleden tijd. "Daar was ik op dat moment ook echt van overtuigd", vertelt hij nu. "Maar iets waar je 25 jaar van je leven mee bezig bent, krijg je niet zomaar uit je lijf."

Tuyaerts stapte op bij Sultan Sushi, het productiehuis dat hij tien jaar eerder mee oprichtte en waarmee hij programma's als Red Sonja, Fata Morgana en Birth Day maakte en ging aan de slag bij het tegelbedrijf van zijn vrouw. Een nieuwe start, al knipte Tuyaerts de banden met de televisiesector nooit helemaal door. "Wie daar om vroeg, kon nog steeds advies krijgen. Ik ben les blijven geven en liep natuurlijk nog af en toe wat oud-collega's tegen het lijf."

Twee daarvan, Jourik Vandervorst en Sandy Debecker, kruisten de laatste maanden wel heel erg vaak Tuyaerts' pad. "Bij elke ontmoeting voelde je aan alles dat Johan nog steeds heel erg met tv bezig was", vertellen zij. Tijdens een van die etentjes, op een terras langs de Belgische kust, ontstond het idee om de handen in elkaar te slaan. Het resultaat van die coproductie heet Winterstörm, een productiehuis dat anders wil zijn.

Aftandse bungalow

Dat begint al met de locatie. Geen strakke loft, opgewaardeerd fabriekspand of ander hips voor Winterstörm, wel een bungalow die duidelijk betere tijden heeft gekend, goed verscholen tussen de Keerbergse bossen. Een huisje dat ooit nog van Tuyaerts' ouders was en in Sultan Sushi-tijden dienst deed als toevluchtsoord voor televisiemakers op zoek naar inspiratie.

Al biedt 'het huisje in het bos' meer dan een mooi uitzicht. Tuyaerts: "De locatie verplicht ons om klein te blijven." De drie oprichters van Winterstörm troepen nu samen rond één grote tafel in het midden van de ruimte. In het rudimentaire keukentje is plaats voor een koffiezetapparaat en een koelkast. Een paar niet bij elkaar passende zetels vormen de vergaderruimte. Meer plaats is er niet.

En dat heeft zijn reden. "Productiehuizen hebben de reflex om getalenteerde mensen dichtbij te houden", legt Tuyaerts uit. "Dat doen ze door hen een vast contract aan te bieden. Maar zo creëer je een heel zware personeelskost, die ten koste gaat van je flexibiliteit. Bij Sultan Sushi heb ik dat van op de eerste rij meegemaakt. Ik lag 's nachts wakker van de vraag hoe ik al mijn mensen zou kunnen blijven betalen. Op een gegeven moment overschrijd je wat ik de kritisch-creatieve grens noem. Je moet produceren om de inkomsten op peil te houden en dan maak je, zoals bij Sultan Sushi, programma's die we achteraf gezien beter niet hadden gemaakt."

Een scenario dat ze bij Winterstörm absoluut willen vermijden. "We maken enkel programma's waar we volledig achter kunnen staan", klinkt het. "De rest gaan we echt niet meer doen."

Als antwoord op de vraag wat we ons daar dan bij moeten voorstellen, verwijzen de drie oprichters naar hun verleden. "Onze roots liggen bij programma's die het van een sterk verhaal moeten hebben, verteld door iemand die meer is dan zomaar de presentator. Reisprogramma's en documentaires zoals Birth Day van Lieve Blancquaert, Arm & rijk met Jan Leyers en nog langer geleden Zalm voor Corleone met Herman Van Molle. Daar zit onze ervaring, onze metier. Het is logisch dat we nu opnieuw naar dat soort programma's teruggrijpen."

Maar zit daar iemand op te wachten? Zijn er voor de beperkte Vlaamse televisiemarkt niet al te veel productiehuizen? Een domme vraag, vindt Tuyaerts. "Dat is alsof vragen of het nu echt nodig was dat Bowie op zijn 69ste nog een plaat maakte. Waren er dan nog niet genoeg Bowie-platen? Goede muziek is er nooit genoeg. Voor goede televisie geldt hetzelfde. Elke zender maakt plaats voor goed gemaakte, verfrissende programma's."

Champagnetijden voorbij

Nochtans was het net Tuyaerts die bij zijn tijdelijk afscheid de keiharde wetten van de televisie-industrie hekelde: "Er wordt sneller afgerekend. Er is minder geduld. Het moet altijd sneller gaan", klonk het toen. Die druk op de budgetten is er nog steeds. De champagnetijden komen niet meer terug, maar dat hoeft geen probleem te vormen, denken ze bij Winterstörm. "Als je geen groot gebouw en bijhorende secretaresse moet afbetalen, kun je alle beschikbare middelen in je programma's investeren. Meer programma dus, voor hetzelfde budget."

Ook de gedrevenheid en de goesting moeten in het voordeel van de nieuwkomers spelen. "Voor een programma dat je per se wilt maken, begin je niet te rekenen. Dan klop je met plezier een paar uur extra."

Het heilige vuur brandt, al blijven de ambities bescheiden. Tuyaerts: "Wie als twintiger met een productiehuis begint, wil de wereld veroveren. Voor ons hoeft dat niet meer. Wat niet betekent dat Winterstörm een hobbyprojectje is. Dan hadden we wel wat anders gedaan. Bij onze programma's leggen we de lat heel hoog, alleen hoeven we er geen tien per jaar meer te maken."

Drie à vier producties per jaar moeten volstaan om het huis in het bos wind- en waterdicht te houden. Wat 2016 betreft ziet dat er alvast goed uit. Het jonge productiehuis voert momenteel gesprekken over drie concrete projecten waarvan er minstens één - als alles volgens plan verloopt - dit najaar al op het scherm komt.

De enige weg

"Ik geloof, heel eerlijk, dat de kleinschalige aanpak die wij hanteren, de enige weg is", vertelt Tuyaerts. "De Vlaamse televisiemarkt is heel volatiel. Als productiehuis heb je maar drie zenders waar je je programma's aan kwijt kunt. Vergelijk het met een bakker waar slechts drie klanten over de vloer komen. Dat mogen dan nog heel goede klanten zijn, als er één van hen ziek wordt of afhaakt omdat hij ooit eens een slechte pistolet bij je heeft gekocht, kom je meteen in de problemen.

"Hetzelfde geldt voor een productiehuis. Een flop voel je meteen, hoe groot je ook bent. Alleen is er op zo'n moment geen weg terug. Niemand wil in het nieuws komen omdat hij tien personeelsleden moet ontslaan, terwijl dat op dat moment misschien wel de verstandigste beslissing is.

"In Vlaanderen hangt daar nog steeds heel wat schaamte rond. Hier moet je toch nog altijd een mooie inkom en een dure auto op de oprit hebben staan. Maar de mentaliteit is aan het veranderen. Kleinschaligheid, cocreatie, flexibel werken,... Je ziet het overal. Als wij daarin een voortrekkersrol kunnen spelen: graag."

Daarom ook is voor de naam Winterstörm gekozen. Een krachtig natuurfenomeen, dat de dingen opschudt, voor verandering zorgt. Al is er, volgens Vandervorst, ook een minder poëtische verklaring. "We mochten alle drie een naam voorstellen en Jokke heeft gewonnen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234