Maandag 09/12/2019

Er waren eens een wiskundige, een muzikant en een kunstenares

Een wiskundige en filosoof, een schilderende muzikant en een kunstenares - Jean Paul Van Bendegem, Rudy Trouvé en Anne-Mie van Kerckhoven - lieten hun licht schijnen over de eindwerken van de Antwerpse academies. Samen stelden ze de expositie Masterview/ Viewmaster samen.

Men neme drie bekende Vlamingen uit verschillende vakgebieden en laat ze een tentoonstelling samenstellen met kunst uit een aantal Antwerpse academies. Dat is het eenvoudige concept van Masterview/Viewmaster. Wiskundige en filosoof Jean Paul Van Bendegem, muzikant-schilder Rudy Trouvé en artieste Anne-Mie van Kerckhoven kregen de taak om de expositie te cureren.

Ze selecteren afstudeerprojecten van leerlingen die les volgden aan verschillende Antwerpse academies na werk- of schooluren. Bezoekers kunnen hun selectie dit weekend gratis ontdekken in DE Studio. Ooit werd het prachtige gebouw in Antwerpen bevolkt door de studenten van Studio Herman Teirlinck. Sinds vorig jaar organiseert het Antwerpse kunsthuis voor jongeren, Villanella, er voorstellingen en exposities. Zij zetten ook mee hun schouders onder het Viewmaster-project.

"Dat klein schilderijtje in de hoek zie ik wel zitten", twijfelt Rudy Trouvé. De muzikant staat in de academie van Hoboken en wijst naar een klein landschapstableautje. "Daar vreesde ik al voor", antwoordt kunstenares van Kerckhoven. "Ik dacht bij mijzelf: 'Dat is een vreemd werk', maar jij ziet er dus wel iets in." Het tweetal kijkt samen met Jean Paul Van Bendegem peinzend naar het schilderij. Naast de muren in het schildersatelier liggen kleine en grote doeken, wachtend tot de drie gelegenheidscuratoren hen uitkiezen.

Het is juni en een hete dag die een warme zomer belooft. Trouvé, van Kerckhoven en Van Bendegem schuimen de Antwerpse academies af. Berchem kwam al aan de beurt, Wilrijk en Merksem passeren later de revue.

Van Kerckhoven is als kunstenares de meest ervaren van de drie en krijgt doorgaans het laatste woord. Wanneer een werk haar bevalt, zet ze haar leesbril op, om de details van de penseeltrekken of groeven in de klei van een sculptuur beter te kunnen zien. "Dit charmeert mij wel", klinkt het dan twijfelend. Of "Dit werk is heel lelijk, maar wel interessant."

Al benadrukt ze dat werken waarover er geen consensus komt, geen plek krijgen in de tentoonstelling. Het drietal staat stil bij elk werk. Sommige werkjes worden snel afgekeurd. "Zo'n tafereeltje lijkt op een schilderij dat je op de zolder vindt." Anderen worden vrij snel goedgekeurd. Een postuurtje, een buste en een gemonteerde foto vormen samen een soort installatie waarover de drie onmiddellijk enthousiast over zijn. "Deze studente is een van de enigen die een heel eigen idioom overbrengt met haar werk", merkt van Kerckhove op. "Dit is geen kopie van een kunstwerk waarover iedereen het eens is dat het goed of slecht is."

Beelden of doeken die bij de selectie horen, worden beschermd door kranten en plastic, en in kartonnen dozen ingepakt.

Terug naar vorige week. De kunstenares en haar twee cocuratoren staan tussen de werken die ze uitkozen. De selectie ligt uitgespreid op de vloer van DE Studio. Van Kerckhove, Van Bendegem en Trouvé kozen in totaal een kleine honderd werken werkjes. Er zijn foto's bij, installaties, schilderijen en maquettes. De kamers en kamertjes kregen af en toe een thema mee.

In een donkere zaal vol portretten vinden we de installatie met buste.

Masterview/Viewmaster is dit weekend gratis te bezoeken in DEStudio. Meer informatie vindt u op www.destudio.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234