Donderdag 23/01/2020

'Er kan nooit genoeg humor zijn'

De jury van Film Fest Gent wordt dit jaar voorgezeten door de beroemde regisseur Alan Parker. Welk type film valt in de smaak bij de 71-jarige Brit?

Aan sociaal relevante films geen gebrek in de Officiële Selectie van het Filmfestival: Babai werpt een nieuwe blik op migratie, El Club behandelt de schandalen in de Kerk, en The High Sun zoomt in op de etnische problemen die twintig jaar na de burgeroorlog nog welig tieren in het voormalige Joegoslavië. Spek naar de bek van Sir Alan Parker, de Britse juryvoorzitter die zich ooit liet ontvallen dat "wie niets te zeggen heeft, beter geen films maakt".

"Er is ruimte voor alle soorten films, maar momenteel wordt het aanbod gedomineerd door films voor een jong publiek", legt Parker uit. "Het is zo moeilijk geworden om intelligente films te bekijken. Ik kom van een generatie die film als een belangrijk medium beschouwt, en de beste regisseurs zijn dan ook zij die 'iets te zeggen hebben'. Het is een doodzonde om een film te maken die mensen

vergeten zodra ze de zaal verlaten."

Is inhoud dan belangrijker dan stijl? Of mag een film evengoed style over substance zijn?

"De beste films hebben iets te zeggen én zijn elegant gemaakt. Het hart van een goede film is wat die film te bieden heeft, en hoe die je raakt. Maar dat komt eerder door de kwaliteit van het scenario en de acteurs dan door de belichting of de art direction. Sowieso moeten alle skills ten dienste staan van het verhaal."

In de selectie zitten ook films met een lichtere, komische toon, zoals The Lobster. Hoe belangrijk is humor in een film?

"Dat is een kwestie van smaak, maar ik ben van mening dat er niet genoeg humor kan zijn in de wereld. Komedie is een heel moeilijk genre om juist te krijgen, daar moet je heel begaafd voor zijn. Het is de meest wonderbaarlijke manier om de condition humaine te onderzoeken - haar waarheden, tekortkomingen en absurditeiten."

Films van uw hand, zoals Midnight Express (1978) en The Life of David Gale (2003), hebben heel wat controverse teweeggebracht. Wat betekent dat voor een film?

"Het is een tweesnijdend zwaard. Als een film een debat opent, is dat een goede zaak: dat was ook mijn bedoeling. Maar bij Mississippi Burning, dat racisme in de VS behandelde, liep de controverse uit de hand, en dan vergeten mensen je film. Als het debat over een film te heftig wordt, gaan de mensen misschien niet meer kijken."

Maken ook hun opwachting in de selectie: filmsterren als Michael Fassbender (Slow West), Colin Farrell en Rachel Weisz (The Lobster). Kan zo'n ster een film naar een hoger niveau tillen?

"Beroemd zijn maakt je nog niet tot een goede acteur. Werken met Robert De Niro (in 'Angel Heart', EWC) of Kate Winslet (in 'The Life of David Gale', EWC) is een plezier, omdat ze niet enkel sterren, maar ook geweldige acteurs zijn. Dat maakt je werk een stuk gemakkelijker. Maar sterren kunnen het proces verstoren met hun hebbelijkheden. Die acteurs vermijd ik. In The Commitments zat geen enkele beroemdheid, en dat was veruit de fijnste film die ik ooit heb mogen maken."

U hebt ook vaak met een erg jonge cast gewerkt, zoals in Bugsy Malone en Fame. Waarom?

"Een jonge cast betekent eerlijkheid en onschuld. Aan volwassen acteurs vraag ik altijd om eerlijk en oprecht te spelen. Kinderen doen dat vanzelf, zonder na te denken."

Uw bekendste films zijn musicals als Fame, Pink Floyd: The Wall en Evita. Film Fest Gent zet zwaar in op filmmuziek, met de World Soundtrack Awards als hoogtepunt. Is dat wat u overtuigde om hier te jureren?

"Ik was me niet echt bewust van die muzikale kant, eerlijk gezegd. Ik wilde gewoon graag Gent eens bezoeken."

Op 15 oktober geeft Alan Parker in het 'Talks'-parcours een woordje uitleg bij zijn oeuvre, na een voorstelling van Midnight Express. Meer info op filmfestival.be

Alan Parker regisseerde onder meer:

► Bugsy Malone (1976)

► Midnight Express (1978)

► Fame (1980)

► The Wall (Pink Floyd) (1982)

► Birdy (1984)

► Angel Heart (1987)

► Mississippi Burning (1988)

► The Commitments (1991)

► The Road to Wellville (1994)

► Evita (1996)

► Angela's Ashes (1999)

► The Life of David Gale (2003)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234