Woensdag 02/12/2020

'Er is niet één publiek, er zijn er vele'

Directeurs Hugo De Greef en Tarquin Billiet van Flagey kijken uit naar volgend seizoen

Een jaar geleden werd Hugo De Greef aangetrokken als nieuwe directeur voor Flagey en een halfjaar geleden vond hij in Tarquin Billiet een nieuwe programmadirecteur. Een Vlaming en een Franstalige, netjes verdeeld.

Door Stephan Moens

Begint u van voor af aan of zit er continuïteit met het verleden in jullie nieuwe programma?

De Greef: "Uiteraard is er continuïteit. In de vroegere werking was er een aantal kwaliteiten. Dit is een huis van de jazz: het Brussels Jazz Orchestra (BJO) en Jef Neve blijven kind aan huis. Het blijft ook een huis van de wereldmuziek, een huis voor de film... Dat laatste zullen we nog uitbouwen, zeker in de vorm van film met livemuziek.

"Maar vanuit het bestaande willen we wel een aantal attitudes uitbouwen. We willen een aantal mensen op lange termijn in huis houden. We noemen dat onze special guests: naast het BJO en Jef Neve zijn dat Bl!ndman, Fabian Fiorini, Flat Earth Society, Ictus, Jos Van Immerseel, Josse De Pauw, Musiques Nouvelles, Paul Van Nevel, het Vlaams Radio Koor (VRK) en het Vlaams Radio Orkest (VRO), nu Brussels Philharmonic.

"Verder breiden we Flagey uit met het 'woord'. Dat zijn initiatieven die te maken hebben met literatuur, filosofie, debat, reflectie, maar ook met muziek. Zo willen we een accent leggen op koormuziek, muziek en poëzie, enzovoort. We zitten tenslotte in een huis van de radio, en dat was in mijn tijd 'muziek' én 'woord'."

Billiet: "Het 'woord' betekent eveneens: dialoog tussen de gemeenschappen en tussen de culturen. Die dialoog moet er ook in de muziek zijn: tussen de muziek uit de westerse geschiedenis en de bronnen ervan in andere culturen. Ik zie dus geen programmering in vakjes: klassieke muziek, jazz, wereldmuziek. De figuren die ik als special guest heb gekozen, zijn dat vanwege hun artistieke aanpak en vanwege de impact die ze kunnen hebben op een stad als Brussel. Neem het BJO. Dat is een bigband, die je dus niet zo vaak in jazzclubs ziet, het is heel hoge kwaliteit én ze coachen een jong ensemble.

"Ander voorbeeld: Bl!ndman. Zij stonden al in de jaren tachtig in het Kaaitheater, toen vond iedereen een saxofoonensemble waanzin. Maar zij hebben hun eigen repertoire opgebouwd, beginnend bij het minimalisme via de middeleeuwse muziek naar Bach. Wij brengen hun nieuwe creatie omtrent de muziek van William Byrd. Daarenboven hebben ook zij een aantal jonge ensembles rond hen."

Van Nevel, Van Immerseel, Bl!ndman, dat zijn vaste waarden.

Billiet: "Zolang goede mensen goede dingen doen, nieuw terrein verkennen, hun werk vernieuwen en zichzelf in vraag stellen, moet je ze blijven programmeren.

"In een eerste seizoen neem je ook wat minder risico's. De vorige directie heeft slechte ervaringen gehad, bijvoorbeeld met de hedendaagse muziek. Je moet dat opnieuw durven lanceren, maar in eerste instantie met vaste waarden. Nieuwe namen zul je bij ons eerder zien verschijnen in de omgeving van die vaste waarden, misschien als een soort voorprogramma.

"Ook voor de middagconcerten gaat het niet over jonge geniale beloften, maar over mensen die op een andere manier werken dan de doorsneemuzikant. Iemand die per se heel het pianorepertoire van Prokofiev of de Klavierstücke van Stockhausen wil spelen, kan daar een plaats krijgen.

"Wat verder zal veranderen, is onze relatie tot het orkest en het koor die hier in huis zijn. Uiteraard zijn het VRO en het VRK onze eerste residentiepartners, ook voor educatie en publieksbegeleiding. Samen met het VRK zouden we graag een koor samenstellen met leerlingen van de scholen uit de buurt. Het orkest zou repetities openstellen. De nieuwe dirigent, Michel Tabachnik, staat daar heel open voor."

Flagey leed onder een gebrek aan publiek. Waar gaat u dat vinden?

De Greef: "Er is niet één publiek, er zijn er vele. Er zijn echte jazzliefhebbers en filmliefhebbers; die komen naar hun ding en naar niets anders. Zo zijn er meer deelpublieken. Maar we moeten voorzichtig zijn. Voor de inspanningen die Ictus doet met kamermuziek moeten we nog een publiek opbouwen. Ik vind dat voor een dergelijk programma in Brussel meer dan honderd man moet kunnen worden gevonden en die zijn er nu nog niet. Dat wordt werken. Van de kwaliteit zijn we overtuigd en we zullen ze op lange termijn blijven programmeren om een vertrouwdheid op te bouwen. We zullen ook mensen persoonlijk aanspreken, bijvoorbeeld op Ars Musica. Twee sporen dus: continuïteit en nabijheid bij je publiek.

"Flagey heeft ook nog te weinig gewerkt voor de buurt. Daar gaan we de mogelijkheden van onderzoeken. Het is een zeer divers samengestelde buurt: van de Louisalaan langs de vijvers tot aan de universiteit is het tamelijk chique, van dat publiek verwacht je enige culturele interesse. Aan de andere kant is er een heel multiculturele buurt, die we in de programmering een rol kunnen laten spelen.

"De buurt staat centraal in onze seizoensopening op 12 en 13 september. De Europese Gemeenschap heeft in het kader van het Jaar van de interculturele dialoog in elk land een culturele ambassadeur aangeduid. Al die ambassadeurs worden uitgenodigd om in Flagey op te treden. Aansluitend is er een buurtfeest voor alle culturen, op het plein en in de straten. Dat moet nog meer vanzelfsprekend worden."

www.flagey.be

Vier types van toeschouwers voor Flagey

De Morgen vroeg aan Hugo De Greef en Tarquin Billiet waar zij vier types uit hun potentiële publiek naartoe zouden sturen.

"De filmprogrammering en de middagconcerten. De film is heel divers, zij zal elke maand enkele dingen vinden die haar bevallen. Daarenboven is dat om zes uur. We doen ook een keer per maand een zondagbrunch met film. Daar kan ze met haar kleinkinderen naartoe."

"Al wat te maken heeft met literatuur en filosofie. We hebben de opening van het Passa Porta Festival en die van Le Marathon des Mots. Hij zal zeker ook geïnteresseerd zijn in bepaalde vormen van jazz. En in onze Wonderdag op donderdag, want hij laat zich graag verrassen."

"Opnieuw de filmprogrammering, al kiest hij misschien anders dan de zeventigjarige dame. Hij zit in de Belga, gaat om 22 uur 's avonds even met vrienden naar de film en zit daarna weer in de Belga. Onze wereldmuziekreeks zal hem ook bevallen. En hij komt zeker naar de festivals: Anima, Ars Musica..."

"Dat is de moeilijkste. Misschien is er af en toe een Afrikaans programma in de wereldmuziek. We zullen op termijn ook weer een Afrikaans festival organiseren, en om de twee jaar doen we Voix de femmes. En het zomerfestival uiteraard. Maar toegegeven: hier is nog werk aan de winkel."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234