Dinsdag 06/12/2022

'Er heerst een ware

Eddy Van Belle

De man achter het Brugse chocoladefestijn

chocoladehype'

Een langgerekte zoete orgie. Dat is Choco-Laté in Brugge, dat zijn hoogtepunt kent in het paasweekend. Tot dan laten we ons iedere zaterdag verleiden tot reportages en interviews rond onze Belgische trots. Vandaag: initiatiefnemer Eddy Van Belle en een Iers buitenbeentje.

Door Femke Geeroms / Foto: Yann Bertrand

Het chocolademuseum Choco-Story ligt in hartje Brugge. In een oud bakkerspand krijg je een rondleiding doorheen de geschiedenis van de chocolade. Als je het museum binnenstapt, komt een kakofonie van talen je tegemoet. Fransen, Engelsen en Spanjaarden hopen er het geheim achter de Belgische chocolade te ontdekken. De oprichter is Eddy Van Belle, CEO van Puratos, leverancier van grondstoffen aan bakkers en chocolatiers. Dit bedrijf heeft ook de laatste Belgische chocoladeproducent, Belcolade, onder zijn hoede. De man lijdt aan een zware vorm van verzamelwoede. Van toen hij twaalf was, bouwde hij gestaag aan een collectie lampen. Waarom, dat weet hij niet. Nu heeft hij er 6.000. Hij besloot een museum op te richten om zijn levenswerk te bewaren. Hij kocht een oud pand in Brugge. Aan zijn oudste zoon vroeg hij het museum te leiden. De plannen veranderden toen ze benaderd werden door de Brugse chocolatier Jacky Vergote. Hij had een kleine verzameling chocoladevoorwerpen en wou daar iets mee doen. "De man kwam bij mij terecht omdat ik beroepshalve al betrokken ben bij het bakkerijmuseum in Veurne. Mijn zoon kwam met het idee om een heus chocolademuseum op te richten, hier in Brugge. Dat zou veel meer succes kennen dan dat lampenmuseum van mij, zo dacht hij. Hij had gelijk." Nog geen jaar later was Choco-Story een feit.

De verzamelaar in Van Belle kwam opnieuw naar boven. Hij zocht naar oude gebruiksvoorwerpen op vlooienmarkten en ging zo ver mogelijk terug in de geschiedenis. Daarvoor trekt hij nog steeds geregeld naar Zuid-Amerika, de bakermat van de cacao. Hij toont ons enkele kruiken die versierd zijn met kunstige symbolen. "Ze vertellen een eeuwenoud verhaal. De historiek van de chocolade is inmiddels 2.600 jaar oud. Chocolade was initieel helemaal niet zoet. Pas onder de heerschappij van de Spanjaarden werd er suiker aan toegevoegd. Tot in de 19de eeuw werd chocolade bovendien enkel in vloeibare vorm geconsumeerd. Bij de Maya's en Azteken was het een offerdrank. Zoals wij nu geld offeren in de kerk, offerden zij chocolade. De cacaoboon was immers het geld van die tijd. Letterlijk. Ze omwikkelden de boon met aarde en dat was hun muntstuk. Er bestond zelfs vals geld. De boon werd leeggehaald en opgevuld met aarde. Zulke zaken maken dat de geschiedenis van de chocolade me mateloos intrigeert."

Brugge, dat was vroeger al kant wat de klos sloeg. Maar daar kan de stad in deze moderne tijd geen kant meer mee op. Van Belle: "Dat artikel raakt helaas stilaan uit de mode. Toeristen willen hoe dan ook iets makkelijks kunnen kopen om mee te nemen. Chocolade is daarvoor ideaal. Uiteraard profiteert België van het sterke imago dat Belgische chocolade heeft. Het chocolademuseum speelt daarop in. Van Belle: "Wij promoten enkel Belgische merken." Een echt chocoladeverleden heeft Brugge niet. Maar wie zoekt, die vindt. Een 17de-eeuwse factuur van de verkoop van 83 pond chocolade aan een welgestelde heer uit het Prinsenhof, bijvoorbeeld. Of een document uit 1712 dat de verpachting van thee, koffie en chocolade aantoont. De eerste sporen van chocoladeproductie. Van Belle: "Van chocolatiers was er nog geen sprake. Cacao werd verkocht als specerij bij apotheken en door handelaars in snuiftabak."

Vandaag blijft er nog maar één Belgische producent over, Belcolade. Alle andere zijn in buitenlandse handen. Nochtans is de Belgische chocolade van de beste kwaliteit. Al 100 jaar bestaat er een wet die eist dat er een minimum aan cacaomassa moet worden gebruikt. Bovendien wordt in Belgische chocolade enkel echte cacaoboter als vetstof gebruikt. Engeland mag plantaardig en Amerika zelfs dierlijk vet toevoegen. De cacaobonen worden in België tot 18 micron vermalen waardoor de chocolade zo fijn wordt dat de smaakpapillen geen korrel meer kunnen onderscheiden (een micron is een miljoenste van een meter, FG). Ter vergelijking, de Amerikaanse chocolade zit boven de 30 micron, waardoor ze hun productie aanzienlijk kunnen opdrijven. Van Belle is een echte voorvechter van het behoud van Belgische voedingsproducten. Hij was stichtend voorzitter van Vitabel, een organisatie die de export van in België geproduceerde voedingsproducten wilde promoten.

"Chocolade is ons visitekaartje, en daar moeten we trots op zijn. Gelukkig is de Belgische chocolade aan een opmars bezig, net als wijn en koffie een tijdje geleden. Vroeger werd er gestreefd naar een soort eenheidschocolade. Nu gaat de tendens richting originechocolade. Zo gaan chocolatiers bijvoorbeeld op zoek naar een fondantchocolade die afkomstig is van een specifieke bonensoort uit de Tabascostreek en die bovendien geteeld is in een welbepaalde haciënda. Er is een ware chocoladehype aan de gang." Het moment om België als hét chocoladeland op de wereldkaart te zetten.

In samenspraak met de Brugse chocolatiers besloot Van Belle een chocoladebeurs te organiseren. Vorig jaar vond de eerste editie van Choco-Laté plaats. Waarom? Om de Belgische chocolade de promotie te geven die hij verdient. Chocolatiers, restauranthouders en het stadsbestuur waren enthousiast. Voor het eerst in de geschiedenis werd er een chocoladegilde opgericht. De beurs paste in het meer dynamische imago dat de stad zichzelf wil aanmeten. Het bleek niet makkelijk om internationaal te mikken. Van Belle: "Brugge was als locatie niet internationaal genoeg voor bepaalde exposanten. Hadden we voor Brussel gekozen, dan hadden we er meer kunnen strikken. Maar dat wilden we niet. Brugge is op dit moment de expertisestad op het vlak van chocolade."

Een goede keuze, zo bleek. Het chocoladefestival lokte zo'n 14.000 bezoekers. Het succes gaf de aanzet tot de organisatie van een groter festival dit jaar. Op een oppervlakte van 6.000 vierkante meter zullen dit jaar meer dan 100 standhouders uit binnen- en buitenland de chocolade in al zijn aspecten presenteren. Van traditioneel tot innoverend. Van paaseieren over beeldhouwwerken tot parfums. Tien van de beste restaurants zetten voor de gelegenheid een chocolademenu op de kaart. "We gaan verder op het elan van vorig jaar. We hebben het aanbod wel uitgebreid met een Kids Village. Vorig jaar merkten we dat er veel minder kinderen waren dan verwacht. Een jammere zaak, want kinderen zijn de consumenten van de toekomst. Naast onder meer tekenen en spelen kunnen ze er ook workshops volgen waarin ze worden aangespoord om gezond te eten."

Dat gezondheid en chocolade wel degelijk bij elkaar passen, moet het thema 'Een hart voor chocolade' aantonen. Het werkthema voor standhouders en wedstrijden, maar ook van het voorafgaande symposium. "De afgelopen jaren zijn er heel wat studies gedaan naar de effecten van cacao. Men heeft vastgesteld dat er, net zoals in wijn, bestanddelen in zitten die een positieve invloed kunnen hebben op de gezondheid. Vooral bij de fondantchocolade, zolang je er niet mee overdrijft, natuurlijk." Voor zijn inspanningen werd Eddy Van Belle vorig jaar beloond met Den Brugschen Beer. Een initiatief van jongerenbeweging JCI. En hoewel het al chocolade is wat de klok slaat, verzekert hij dat hij het allesbehalve beu is. En het lampenmuseum, dat komt er nog. Binnenkort. n

info

Choco-Story

Wijnzakstraat 2 (St.-Jansplein), 8000 Brugge, tel. 050/61.22.37, info@choco-story.be.

Alle dagen geopend van 10 tot 17u.

Toegangsprijs volwassenen: 6 euro.

Toegangsprijs kinderen tussen 6 en 12 jaar: 4 euro. Groepen en 65+: 5 euro.

Gratis toegang voor kinderen jonger dan 6.

Choco-Laté

Wanneer? van 6 tot 10 april.

Waar? Site Oud Sint-Jan en Beurshalle.

Volwassenen: 10 euro.

Kinderen van 6 tot 12 jaar: 4 euro.

Gratis voor kinderen jonger dan 6.

Doorlopend geopend tussen 10 en 18u.

Info: tel. 016/46.32.58.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234