Woensdag 19/02/2020

Epische strijd in minibos

De digitale tovenaars van Pixar hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat ze fans zijn van het werk van de Japanse meester en natuurmysticus Hayao Miyazaki. In de ecologische fantasy Epic is het aan Ice Age-regisseur Chris Wedge om die 'I love Miyazaki'-badge op de kraag van zijn Hollywoodvest te spelden.

Wedge is een van de stichters van Blue Sky Studios, een studio die scoorde met de franchisehits Ice Age en Rio. In Epic wordt opnieuw vrolijk ingezet op dat recept van humor, actie en avontuur tegen de achtergrond van onze ecologisch bedreigde planeet. Voeg bij deze reis naar de insectenwereld à la Antz nog een portie Honey, I Shrunk the Kids en je komt bij deze fabel in 3D uit.

Epic vertrekt van de idee dat er een voor mensen onzichtbare miniatuurmaatschappij in het bos bestaat waar een verbeten en epische strijd uitgevochten wordt. De film neemt je mee naar dat ogenschijnlijk doodgewone maar magische bos via een eenzaam tienermeisje dat vervreemd is van haar vader, een verstrooide wetenschapper. Hij is ervan overtuigd dat het door hem met bewakingscamera's en detectors volgestouwde bos rondom zijn huis bewoond wordt door verborgen wezentjes en dat er iets vreemd op til is.

De tiener komt daar zelf snel achter: door magische krachten krimpt ze in tot insectenhoogte en zo gaat ze een belangrijke rol spelen in de strijd tussen de Bladmannen en de Boggans. De Bladmannen zijn dappere groene miniatuurkrijgers, uitgerust met zwaarden en bogen, maar dan met trouwe vogels in plaats van paarden. Ze zijn de bodyguards van een koningin met mythische krachten en dat leidt tot scènes die alles hebben van een ouderwets Disneysprookje.

Dat paradijselijke bestaan wordt bedreigd door die Boggans, boosaardige creaturen die door de duistere Mandrake aangevoerd wordt met de hulp van raven en vleermuizen. In een mum van tijd kunnen ze de flora en bomen transformeren tot dorre obstakels in een zwart landschap. Dat dood hout ook ecologisch waardevol kan zijn, is een punt dat de makers niet meteen luidop maken, al spelen ze visueel en allegorisch slim met de levenscyclus en het natuurlijke proces van groei en verval van de natuur.

Epic refereert ook openlijk naar Miyazaki en zijn universum van woudgeesten maar deze fabel wijkt nooit echt af van de geijkte Hollywoodpaden, het zwakke punt van dit soms wat formuleachtige verhaal waarin ook een romance tussen twee heldhaftige tieners centraal staat.

Gelukkig heeft de film ook zijn momenten van cartooneske bevlogenheid, zoals in de slapstickscènes rond twee slakken. En het spreekt voor zich dat die met veel zin voor fantasie gebrachte natuurwereld opvalt omwille van zijn wervelende en verbluffende zin voor fotorealiteit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234