Zaterdag 24/07/2021

Entertainment grijpt naar distributie

We zitten in de maalstroom van de globalisering, ook en zeker in de media. De internationale televisiewereld wordt beheerst door een achttal grote communicatiegroepen: de helft uit Amerika, de overige uit Australië, Duitsland, Japan en Canada.

Time Warner is de grootste van die groepen. De groep ontstond in 1992 door de fusie van Time en Warner Communications. In 1996 kwam daar Turner Broadcasting bij. De groep is de grootste magazine-uitgever, de grootse kabelmaatschappij en de grootste betaaltelevisiespeler. Deze betaalzenders zijn in 35 landen beschikbaar. Behalve CNN horen ook de networks TBS en TNT tot de groep, Cartoon Network en nog veel meer.

De tweede reus op de lijst is Disney. Disney koos voor integratie van het tv-gebeuren door Capital Cities/ABC op te slorpen. Dat toont aan dat niet de broadcasters maar de leveranciers van entertainment domineren. Broadcasters kunnen ook omzeild worden: Disney heeft het netwerk Disney Channel en werkt aan een gratis zender die door reclame gefinancierd wordt. Voorts hoort bij de Disney-groep ESPN, de wereldwijde sportzender.

De andere grote groepen zijn Bertelsmann (met onder andere CLT/UFA, alle RTL-zenders en magazines), NewsCorp (20th Century Fox, Fox Television, BSkyB), Sony (Columbia, JSkyB) en Seagram.(met onder meer Universal en MCA). De Amerikaanse telecommunicatiegroep AT&T werd een van 's werelds grootste communicatiegroepen door de overname van de kabelgigant TCI. TCI biedt ook in Europa al Internet-access via AtHome.

Viacom, het moederhuis van MTV networks, is een kabelmaatschappij. De groep bezit onder meer ook het kindernet Nickelodeon en slorpte de filmmaatschappij Paramount op. In een omgeving van digitale televisie en eindeloze keuze concentreert het mediagebeuren zich rond de verdelers, de kabel- en satellietmaatschappijen. Deze laatste maken veel grotere winsten dan de entertainmentgroepen.

Tegenover dergelijke reuzen moeten historische televisie-instellingen, zoals de niet-commerciële nationale omroepen, nieuwe strategieën ontwikkelen. De BBC bijvoorbeeld, als overheidsbedrijf. Een grote naam, maar geen financiële armslag om dergelijke entertainmentreuzen achterna te gaan. Nu Engeland niet minder dan drie digitale providers heeft (een per satelliet, een per kabel, een 'terrestrial'), heeft de BBC ervoor gekozen zijn aanbod uit te breiden, digitaal. Er komen naast de twee BBC-netten vijf digitale netten bij, waaronder een 24-uurnieuwsservice en vijf commerciële betaalzenders. De BBC heeft ook al een uitgebreide Internet-service ontwikkeld. De betaalzenders moeten de archieven van de BBC commercialiseren en zo nieuwe inkomsten genereren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234