Maandag 18/11/2019

Auto's

Enorme verschillen in inschrijving­staks tussen gewesten

Beeld ANP

In de Belgische gewesten gelden heel andere criteria voor het bepalen van de inschrijvingstaks of BIV van een wagen. Uit een test van de VRT-redactie blijkt dat je voor een milieuvriendelijke hybride gezinswagen in het Brussels Gewest 4.957 euro BIV betaalt en voor diezelfde wagen in Vlaanderen 0 euro.

Als je een nieuwe of tweedehandse wagen in het verkeer wil brengen moet je eenmalig de belasting op inverkeerstelling, de BIV, betalen. Autofiscaliteit is al langer een gewestelijke bevoegdheid en niet overal worden dezelfde criteria gehanteerd voor het berekenen van die BIV. 

In Vlaanderen zijn enkele milieukenmerken doorslaggevend, zoals de CO2-uitstoot en de uitstoot van fijnstof. Maar ook het brandstoftype, de euronorm en leeftijd van je wagen bepalen mee de BIV. Maar in het Brussels en Waals Gewest wordt de BIV nog steeds bepaald aan de hand van het vermogen van de motor, uitgedrukt in fiscale pk’s. 

Vervuilende wagens

In Vlaanderen wil men vooral de vervuilende wagens doen betalen. In Brussel en Wallonië zijn het nog steeds de wagens met een groot motorvermogen die het moeten ontgelden. Sven Gatz (Open Vld), Brussels minister van Financiën, geeft toe dat er nood is aan een grondige hervorming van de huidige verkeersfiscaliteit in zijn gewest.

Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele zegt dat de enorme verschillen vooral een probleem zijn voor de Brusselse en Waalse regering. “Als zij hun systeem willen hervormen, nodigen we hen uit om het Vlaams model in te voeren”, zegt hij. “Wij zijn dus niet bereid om ons systeem aan te passen, laat staan een belastingverhoging in te voeren.”

Vlaanderen hervormde in 2012 al de BIV en in 2016 besliste het gewest om de volledige Vlaamse verkeersfiscaliteit te vergroenen. “We willen de Vlamingen aanmoedigen om een milieuvriendelijke wagen aan te kopen. Verder willen we ook nieuwe en propere technologieën stimuleren. Onze vergroende verkeersfiscaliteit is een belangrijke hefboom die moet leiden tot een betere, gezonde luchtkwaliteit en minder fijn stof”, verdedigt minister Diependaele het Vlaams systeem.

Febiac, de federatie van de auto-industrie in België, is zich bewust van de grote verschillen. “Het signaal naar de burger moet hetzelfde zijn: kies een milieuvriendelijk voertuig, dan betaal je er minder voor”, zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234