Woensdag 23/10/2019

5 oktober 2016

"Enkele seconden": botsing boven Brussels Airport zeer nipt vermeden

Beeld BELGA

De bijna-botsing op 5 oktober vorig jaar op Brussels Airport werd veroorzaakt door een vliegtuig dat zonder toestemming opsteeg, terwijl er een ander vliegtuig aan het landen was. Het was een kwestie van geluk, en van 10 à 15 seconden, dat het niet tot een botsing kwam, zo staat in het eindverslag van de AAIU, of Air Accident Investigation Unit.

Het "ernstige incident" vond plaats op woensdag 5 oktober 2016 om 20.41 uur. Op dat moment werd er op Brussels Airport opgestegen vanop baan 07R en geland op baan 01. Die twee banen kruisen elkaar.

Een vliegtuig van Air Dolomiti dat een vlucht uitvoerde voor Lufthansa, kreeg van de luchtverkeersleider de instructie om zich klaar te zetten voor vertrek. Het zou dan mogen opstijgen nadat een vliegtuig van Aer Lingus was geland. Maar de piloten van Air Dolomiti stegen onmiddellijk op, waarbij ze dwars over baan 01 reden. De landende Aer Lingus kreeg de instructie op te trekken en door te vliegen (een "go around").

"Het incident werd veroorzaakt doordat een vliegtuig, dat de instructie had gekregen om "op te lijnen en te wachten", zonder toestemming opsteeg op baan 07R, terwijl een vliegtuig zich opmaakte om te landen op baan 01", zo staat in het rapport. "Het feit dat het vliegtuig niet 10-15 seconden later vertrok, is een kwestie van omstandigheden (geluk). Indien dat het geval was geweest, dan zou het landende toestel blootgesteld zijn aan 'jet blast' van het andere vliegtuig, of zou het tot een botsing zijn gekomen."

Dat de crew van het Air Dolomiti-vliegtuig niet echt vertrouwd was met Brussels Airport, speelde ook een rol, net als de complexiteit van de taxibanen op de plaats van het incident.

"Rapport bewijst dat luchtverkeersleiders correct hebben gehandeld"

Het onderzoeksrapport over de bijna-botsing "toont aan dat onze luchtverkeersleiders correct en volgens de instructies hebben gehandeld en dat een 'go around' de enige juiste beslissing was". Dat besluit Belgocontrol uit het rapport van de AAIU over het incident. Een "go around" of doorstart is een standaardprocedure waarbij het vliegtuig in plaats van te landen opnieuw naar een beperkte hoogte klimt om vervolgens opnieuw volgens de procedures te naderen voor de landing.

Het rapport stelt ook vast dat het baangebruik op het moment van het incident gerechtvaardigd was. Belgocontrol-woordvoerder Dominique Dehaene wijst erop dat het Directoraat-Generaal van de Luchtvaart en minister van Mobiliteit François Bellot dat eerder al bevestigden. "Omwille van de windrichting en -sterkte moest op dat moment gebruikgemaakt worden van banen 07R en 01", zegt hij. Die banen kruisen elkaar.

Hoewel Belgocontrol naar eigen zeggen niets te verwijten valt, werden er toch lessen getrokken uit het incident. Zo werd een interne nota verspreid waarin luchtverkeersleiders opgeroepen worden om bij gebruik van kruisende banen piloten nog explicieter op de hoogte te brengen van nabije vliegtuigen. Zo is het bijvoorbeeld nog duidelijker dat ze moeten wachten op een landend vliegtuig voor ze zelf mogen opstijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234