Dinsdag 14/07/2020

Enkel Moeskroen dreigt slachtoffer van financiële malaise te worden door afhaken van shirtsponsor

Eersteklassers gewapend tegen crisis

Moeskroen zit in slechte papieren door het afhaken van de shirtsponsor. Tot juni redt Excelsior het nog wel, maar als er dan geen nieuwe sponsors opduiken die bereid zijn om veel geld te pompen in de noodlijdende club, dan dreigt het failliet.

Brussel l De andere eersteklassers lijken beter gewapend tegen de financiële crisis. 'Het is nu vooral belangrijk een realistisch budget op te stellen en je niet rijk te rekenen.'

Dat uitgerekend Moeskroen als eerste dreigt te kapseizen, is niet zó verwonderlijk. Ex-voorzitter Jean-Pierre Detremmerie haalde in het verleden meer dan één bedenkelijke kunstgreep uit om de Henegouwse club financieel een duw in de rug te geven. Zo blijkt nu dat de ex-burgemeester gelden uit de verkoop van gronden niet in de stadskas, maar wel in de clubkas stortte. Niet dat het veel hielp, want toen de huidige voorzitter Philippe Dufermont overnam, zat Excelsior nog altijd in geldnood. Dufermont stak intussen al 3 miljoen euro van zijn privéfortuin in de club, maar is het beu om zijn portefeuille bij elke bestuursvergadering te moeten opentrekken. En nu shirtsponsor Frinver, een Spaanse immobiliënmaatschappij, aangaf dat het door de financiële crisis komend jaar geen 1,2 miljoen euro meer kan ophoesten, lijkt Moeskroen met het failliet te flirten. Tenzij er nieuwe investeerders opduiken.

Geen paniek

Moeten andere clubs uit eerste zich nu zorgen beginnen maken? Zijn de firma's waar zij mee in zee gingen wel solvabel? Wat als zij de stekker eruit trekken? Een rondvraag leert dat de meeste clubs zich wapenden, zoals Cercle Brugge. "Wij zitten in een luxepositie, want Cercle profiteerde vorig seizoen van het sportieve succes om langdurige contracten af te sluiten", zegt commercieel beheerder Marc Tanghe niet zonder trots. "70 procent van de sponsoring ligt al vast voor twee tot drie jaar. We zijn dus niet zo bang voor de financiële crisis."

Ook Racing Genk trad proactief op en sloot meerjarendeals met zijn partners, zoals met Nike, hoewel dat woensdag nog een mondiale ontslagronde aankondigde. "De belangrijkste contracten lopen nog tot 2010", legt commercieel directeur Stephan Poelmans uit. "Dat moet Genk toelaten om het moeilijke jaar 2009 te overbruggen, in de hoop dat de toestand in 2010 wat bedaard is. Het is nu belangrijk een realistisch budget op te stellen en je niet rijk te rekenen."

Zelfs clubs die veel contracten sloten op jaarbasis zijn voorlopig niet in paniek. Bij Lokeren moet Patrick Orlans elk jaar 75 procent van de sponsordeals hernieuwen (wat 70 procent van het budget uitmaakt) maar de directeur lijkt er gerust in. "Van de sponsors die ik tot nu sprak, waren er niet veel die zinnens waren hun plannen te veranderen," zegt Orlans. "Zelfs Barco, dat tot 60 procent in zijn marketingbudget moet snijden, blijft ons trouw." Maar dan moet je die partners wel een en ander bieden, vult Marc Faes aan, commercieel directeur bij KV Mechelen. "Ik merk dat de bedrijven meer waar voor hun geld vragen. Je moet zorgen dat ze extra naambekendheid krijgen, veel visibiliteit ook. Ik weet wel dat er een crisis is: iedereen spreekt erover, maar mij lijkt het effect toch overroepen."

Bij AA Gent was commerciële baas Patrick Lips toch op zijn hoede: "We wilden anticiperen op de crisis, want in december ving ik negatieve signalen op vanuit de bedrijfswereld. En dus waren we strenger dan normaal op het vlak van betalingen. Geen drie maanden, maar slechts één maand geduld. Uiteindelijk bleek het allemaal niet zo'n vaart te lopen en toen ik onlangs met hoofdsponsor VDK rond de tafel zat, die toch in de bankwereld zit, was het contract al bij al snel met vier jaar verlengd. Wat ik wél merk, is dat kleine bedrijven vaker hun diners annuleren bij 'kleinere' affiches. En dat ze zich minder foliekes permitteren, minder champagne drinken." Maar om écht in te schatten of het voetbal al dan niet buiten schot blijft, dat is voorlopig koffiedik kijken, aldus Chris Lioen, die de commerciële zaken van Anderlecht beheert. Paars-wit heeft met Fortis een hoofdsponsor die in de bedreigde banksector zit. "Pas over twee maanden zullen we een goed zicht op de situatie krijgen."

Om financiële ellende te voorkomen, zoals bij Moeskroen, komt het er ook op aan de risico's te spreiden. Beter dertig geldschieters, dan eentje, aldus Vincent Mannaerts, manager van Zulte Waregem: "Het verlies dat je lijdt door bedrijf x kun je compenseren met bedrijf y, dat misschien beter is gewapend tegen de economische crisis. Bij Zulte werken we met een breed spectrum aan sponsors." Zelfde verhaal bij Westerlo. "Wij zijn niet afhankelijk van één bedrijf", vertelt manager Herman Wijnants. "Toen vorig jaar Citroën afhaakte, had ik meteen een andere autosponsor klaar."

Koopkracht supporters

Geen dramatische verhalen dus op vlak van sponsoring, maar hoe zit het met de koopkracht van de supporters? Gaan zij niet besparen op voetbaltickets? En gaan de clubs daar rekening mee houden als ze de prijzen opstellen voor de hernieuwde competitie komend seizoen? De topclubs zijn hun strategie nog aan het uitstippelen - zij kunnen hun fans per slot van rekening meer toppers aanbieden - maar de 'kleintjes' zijn er min of meer uit.

"Prijzen optrekken, dat is uit den boze," zo verwoordt Orlans het. Faes knikt: "De meeste clubs zijn niet geneigd om aan hun prijzen te raken. De gewone man mag niet het slachtoffer worden van de financiële crisis." Niet alle clubs zien het zo. Bij Cercle zijn ze van plan om de abonnementsprijs met 15 procent op te trekken. Tanghe: "De supporters krijgen meer thuiswedstrijden, dus lijkt het me logisch dat de prijs omhoog gaat."

Nog dit: wie op 18 februari naar Standard trekt voor de Europese clash tegen Braga, moet daar minder voor betalen dan anders. Directeur Pierre François: "Niet omdat we bang zijn dat er weinig volk op afkomt, maar omdat de regio lijdt onder de toestand bij Arcelor-Mittal."

(VH/FDG/VLJA/KDC/HVM)

Chris Lioen (Anderlecht):

Pas over twee maanden zullen we een goed

zicht op de situatie krijgen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234