Vrijdag 07/05/2021

'Engeltjes is de meest verzwegen tv-serie uit mijn loopbaan'

'Als het slecht gaat met de Vlaamse audiovisuele sector, dan hebben de media daar serieus wat schuld aan', vindt Engeltjes-regisseur Peter Simons, tevens de man achter series als Langs de kade (BRTN) en Bex & Blanche (VRT). 'Een dertiendelige ziekenhuisserie voorafgegaan door een televisiefilm van negentig minuten was in Vlaanderen nog nooit gemaakt. VRT of VTM hebben dat nog nooit gedaan. VT4 wel. Dat is een prestatie op zich. Maar VT4 moet doodgezwegen worden en daarmee ook alle producenten die voor hen werken.'

Tussen een nieuwe reeks afleveringen van het opsporingsprogramma Spoorloos en de ski-docusoap Hoge Toppen brengt VT4 vanaf vanavond de zes laatste afleveringen van de Vlaamse ziekenhuisreeks Engeltjes. "Voor Vlaanderen is Engeltjes zowat de goedkoopste televisieserie die in de kortst mogelijke tijd geproduceerd werd", weet Peter Simons. "Eind oktober vorig jaar zijn we in dezelfde periode als Flikken op antenne gegaan, hoewel de opnames van Engeltjes pas op 23 augustus van start gegaan zijn. Op dat moment was de VRT reeds anderhalf jaar met Flikken bezig! Wij moesten het dus met één derde van hun middelen doen. Het was dan ook vorig jaar mijn ambitie als regisseur om met de eerste zes afleveringen één derde van de kijkcijfers van Flikken te halen. Maar zelfs dat is niet gelukt."

Een tweede reeks van Engeltjes na de resterende afleveringen die VT4 vanaf deze week brengt, zit er dan ook niet meer in. Ook Simons heeft er het gissen naar waarom Engeltjes bij de Vlaamse kijker niet massaal in de smaak viel. Om het kwartier een veel te lang reclameblok brak dan wel de opgebouwde spanning, maar volgens Peter Simons mag vooral het verwachtingspatroon dat een kijker van een zender heeft niet onderschat worden. "Alle sitcoms op VTM halen minstens 700.000 kijkers, terwijl een Boerenkrijg het op TV1 met een half miljoen minder moest doen. Was Boerenkrijg dan zoveel slechter? Ik denk het niet. Alleen ligt het verwachtingspatroon bij de VRT anders en wanneer dat verkeerd ingeschat wordt, werkt een programma niet. Zet een programma als In de Gloria op VTM en het gaat volledig af."

De productieploeg heeft van zowel VRT als VTM felicitaties gekregen voor Engeltjes. "Het kan best zijn dat Engeltjes op een andere zender dubbel zoveel kijkers zou hebben gehad, maar Engeltjes was wel doelbewust voor VT4 geconcipieerd. VT4 richt zich tot een zeer jong publiek dat niet gedwongen naar televisie wil kijken. Jongeren die wars van alles hun eigen ding willen doen en hun eigen zender willen hebben. Met Engeltjes wilden we op VT4 via een origineel concept vier meiden naar voren schuiven die telkens voor een verschillend facet van de moderne jonge vrouw stonden. Dat is niet helemaal gelukt, de schriftuur had iets meer spraakmakend moeten zijn en het hadden afgeronde verhalen moeten zijn. Het ziekenhuis stond nu veel meer centraal."

"Kijkers mag je niet onderschatten, maar mag je blijkbaar ook niet overschatten. Ik maak intussen reeds 25 jaar fictie en het valt me op dat de Vlaamse kijkers niet veel drempels willen overschrijden. De VTM-ziekenhuisserie Spoed heeft bijvoorbeeld zeer weinig kijkdrempels, weinig techniciteit en is soms nogal simplistisch. Een Amerikaanse komische advocatenreeks als Ally McBeal is dan weer onder televisiemakers een hype, maar in Vlaanderen is er geen groot publiek voor dit soort series. Het moet hier immers altijd marginaal en 'van bij ons' zijn. Dan krijg je alle kijkcijferkanonnen vertrekkende bij Jambers, gaande over Goedele tot bij Jacques Vermeire om af te kalven bij de sitcoms die Boortmeerbeek brengt. Mijn grootmoeder weet nu ook wat homofielen zijn, dat die in Vlaanderen bestaan en dat het helemaal niet zulke slechte mensen zijn. In dat opzicht hebben dergelijke programma's een sociale functie."

Volgens Simons willen de Vlaamse televisiekijkers herkenbare situaties en willen ze niet het gevoel krijgen dat ze betutteld worden. "Een mooie belichting is voor een grote groep mensen reeds genoeg om hen af te stoten. Dan hebben ze immers het gevoel dat er iets gebeurt waar ze geen vat op hebben en waarvan iemand anders voor hen beslist heeft dat het een mooie belichting is."

Daar zijn blijkbaar veel Vlaamse kijkers bang voor. En dat is volgens Peter Simons ook het verschil tussen series als Flikken en Recht op recht. "Flikken haalde anderhalf miljoen kijkers en Recht op recht haalt één miljoen op dezelfde zender. Een derde van de kijkers valt weg omdat Flikken een veel grotere toegankelijkheidsfactor heeft in de manier waarop situaties worden voorgesteld. Dat is een bewuste keuze die je als producent maakt."

Televisiemakers hebben volgens Simons de keuze: ofwel doen ze als een auteur hun werk, of ze gaan het publiek op hun wenken bedienen "zoals bij Flikken en Spoed". Engeltjes zit volgens hem tussen de twee. "Ik heb altijd het principe gehuldigd dat ik een verhaal zo eerlijk mogelijk wil vertellen zonder daarbij altijd rekening te houden met wat het publiek wil. Dat wil immers enkel bevestigd worden in het dagelijkse gebeuren." (KDM)

'Vlaamse kijkers willen herkenbare situaties en niet het gevoel krijgen betutteld te worden'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234