Vrijdag 15/01/2021

Engelse kerk voert campagne met Diana-erfenis

De Church of England gaat in haar paascampagne posters en folders verspreiden met symbolische beelden die verwijzen naar de begrafenis van prinses Diana. Al sinds 1990 tracht de kerk met confronterende en vaak originele reclamecampagnes de aandacht te trekken van 'geinteresseerden buiten de kerk'.

BRUSSEL/Londen.

Eigen berichtgeving

Op de posters van de paascampagne staan stapels bloemen, andere tonen knuffels, kaarsen of handgeschreven briefjes, net zoals de rouwbetuigingen bij Kensington Palace in september vorig jaar. Op de posters staat: 'Als dit u aan het denken heeft gezet, ga er dan op Pasen mee door in de kerk'.

De campagne werd bedacht door het reclamenetwerk van de kerk en richt zich niet op de trouwe kerkgangers, maar op buitenstaanders die een weifelende belangstelling voor de kerk hebben. De Anglicaanse kerk startte met haar uitzonderlijke en moderne reclamecampagnes in 1990 toen de regering-Thatcher ook levensbeschouwelijke organisaties toeliet reclame te maken op radio en televisie. Sindsdien experimenteert de kerk met allerlei vormen van reclame.

"Wij streven vier doelen na," zegt Robert Ellis, een Anglicaans priester die meewerkt aan de campagnes. "We willen ten eerste het 'gerucht' over God levendig houden. Vervolgens willen we het imago van de kerk veranderen. De kerk wordt nog te vaak gezien als middeleeuws, oubollig en pompeus. We wensen ook de grote christelijke feesten zoals Kerstmis en Pasen onder de aandacht te brengen en ten slotte willen we aan geïnteresseerden tonen dat we hen warm welkom heten."

De Church of England doet dat niet met de muffe teksten die we hier soms van de kerken gewoon zijn. Zo zou voor de vorige paascampagne van de Anglicaanse kerk het logo van de X-Files-serie gebruiken met de tekst: 'The Truth is out There'. Alleen copyrightproblemen hebben verhinderd dat deze campagne zou doorgaan. In 1996 stond op de kerstposter een afbeelding van de Maagd Maria met de tekst: 'Een baaldag? Je bent maagd, net bevallen en nu staan er ook nog 'ns drie koningen voor je deur'. De paasposter van vorig jaar verwees naar de verrijzenis van Christus en droeg als kop 'Surprise!'

"Binnen de kerk zijn er mensen die het moeilijk hebben met onze campagnes," zegt Robert Ellis. "Deze mensen willen buitenstaanders aanspreken in een kerkse taal. Maar dat werkt niet. Als een campagne succesvol wil zijn, moet ze confronterend zijn. Het is opvallend dat de media altijd in onze campagnes geïnteresseerd zijn. En dat is ook een beetje de bedoeling. Wij mikken op wat we noemen 'publitising', adverteren via publicaties in dagbladen. Kranten als The Times en The Independent, die voor ons onbetaalbaar zijn, maken een redactioneel stuk over onze campagnes. En zo bereiken we meer mensen."

Ellis ziet er geen graten in om gebruik te maken van de allermodernste technieken. "De kerk is altijd sterk geweest in het voeren van reclamecampagnes. Waarom denk je dat ze kathedralen heeft gebouwd of mysteriespelen heeft opgevoerd? Het zou te gek zijn, mochten we nu geen gebruik maken van televisie, radio en de media." Er zijn echter grenzen, vindt ook Ellis. "We willen niet de Amerikaanse toer op. Geen manipulerende campagnes."

Dat een campagne die verwijst naar de dood van Diana sommige mensen kan schokken, begrijpt Ellis. "Je neemt altijd risico's. We hebben beelden willen gebruiken die verwijzen naar het verdriet om de dood. Sommige mensen zullen bij bloemen en kaarsen denken aan de schietpartij in het schooltje van Dunbane of aan andere nationale rampen, en velen - dat is juist - zullen denken aan de dood van prinses Diana. Voor mij blijft de campagne echter neutraal. Het gaat om de dood. En de paasboodschap biedt daar een antwoord op. We zeggen dat het christendom gelooft dat er iets is na de dood. We geloven dat het okay is om te huilen, verdriet te hebben, maar dat we samen ook een antwoord kunnen vinden op dat leed."

Jan de Zutter

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234