Donderdag 29/07/2021

Review

'Enemy Front' is meer schietbarak dan game

null Beeld City Interactive
Beeld City Interactive

Op zich is het een nobel streven om nog eens een first person shooter te maken die zich in Wereldoorlog II afspeelt: heel wat gamers zaten daarop te wachten. Helaas wordt dat geduld niet beloond met 'Enemy Front', een in Polen ontwikkelde game die uitblinkt in persoonlijkheid maar struikelt over zijn povere uitvoering.

Fans van de WOII-shooter moeten al jaren niet meer bij de 'Call of Duty'-reeks zijn: de laatste episode die zich in dat tijdperk afspeelde was 'World at War' uit 2008. Ook andere schietreeksen die ooit de Tweede Wereldoorlog als hun exclusieve decor hadden, zoals EA's 'Battlefield' en 'Medal of Honor', verkasten naar een modernere setting, en het recente 'Wolfenstein: The New Order' kreeg iets teveel een Quentin Tarantino-kuur om nog in het stramien van een klassieke first person shooter te passen. Wat blijft er dan nog over voor fans van een goeie WOII-schietgame? Alleen 'Enemy Front', een game van het Poolse City Interactive, kreeg tijdens zijn ontwikkeling al heel wat aandacht van gamers die nog eens terug wilden naar het Europese strijdtoneel in de jaren '40. Heel wat spelers hadden een game als deze nodig.

null Beeld City Interactive
Beeld City Interactive

Het is dan ook met enige hartzeer dat we u de aankoop van 'Enemy Front' moeten afraden. De game, die draait rond een groep verzetsstrijders in het bezette Polen, is duidelijk gemaakt door een bezielde groep ontwikkelaars, en de persoonlijkheid die in het verhaal steekt is onmiskenbaar. Maar de game zet zo'n onvergeeflijke misstappen in zijn uitvoering, dat het bijzonder lastig is om geen teleurstelling te voelen tijdens het spelen. De povere precisie van de wapens die je tot je beschikking hebt, de zwalpende choreografie van aanvallers, het onhandige design van de levels: deze game mist de snedigheid die we vandaag van een first person shooter gewend zijn.

null Beeld City Interactive
Beeld City Interactive

Wat ook niet helpt, zijn de torenhoge ambities die de makers aan hun game hebben vastgekoppeld, en die ze in de verste verte niet waarmaken. Die keuze tussen een brutale aanval, een 'stealth'-aanpak of tegenstanders 'snipen' is iets wat wel meer gamemakers in dit genre vooropstellen, maar dat is bijzonder moeilijk te realiseren in het fysische ontwerp van de levels. Alleen de allerbeste games in dit genre, denk 'GoldenEye 007' en 'Far Cry 3', krijgen dat voor elkaar, door voor ieder level een omgeving met meerdere invalswegen te bouwen. 'Enemy Front', met zijn eerder op nauwe gangetjes gestoelde levels, is vooral een game die de harde aanpak aanmoedigt, en waarin je met veel geluk eens je scherpschuttersgeweer of je mes kunt bovenhalen. Eerder een digitale schietbarak, dus, dan een wervelende interactieve ervaring.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234