Vrijdag 22/11/2019

Eneco Tour oogst lof: "Dit is een eerste grote stap voor meer veiligheid in de koers"

Beeld TDW

Zelden zoveel commotie rond de aanwezigheid van motards in het wielerpeloton dan dit seizoen. Het opende de ogen van de organisatoren in de Eneco Tour die met een even simpele als ingenieuze oplossing op de proppen kwamen. "Een grote stap voorwaarts", heeft het profpeloton alleen maar lof voor de veranderingen.

De noodkreet uit het pak klonk zelden zo luid als na het overlijden van Antoine Demoitié na een aanrijding in Gent-Wevelgem en de ellenlange coma waarin Stig Broekcx belandde na een crash in de Ronde van België. Er moest iets gedaan worden aan de aanwezigheid van de talloze motards in de koers. En liefst snel. In de Eneco Tour pakten ze alvast uit met een oplossing. "Het is eigenlijk zo simpel dat je denkt: waarom hebben ze hier niet eerder aan gedacht?", vertelt Iwan Tol aan Cycling News.

Omleidingen
De journalist van de Volkskrant reed mee op de motor om te kunnen zien hoe de personen die instaan voor de signalisatie bij gevaarlijke punten werden omgeleid. "Ze moesten het peloton altijd passeren om naar het volgende gevaarlijke punt te rijden en nu wachten ze totdat het peloton gepasseerd is waarop ze het parcours verlaten en een andere weg kiezen om hun bestemming te bereiken."

Een beslissing die alleen maar toe te juichen valt, al kan het natuurlijk nog altijd verkeerd aflopen. Daar kon Jasper Stuyven gisteren bijna van meespreken wanneer hij in volle finale nog net een motor kon ontwijken.

(Lees hieronder hoe het peloton positief reageerde op de veiligheidsmaatregel)

Het levert alleen maar woorden van lof op vanuit het wielerpeloton. Waar er vroeger vooral met modder werd gegooid richting de organisatie is er nu plaats voor complimenten aan het adres van de wedstrijdleiders. "Bravo Eneco Tour. Met intelligente omleidingen moest geen enkele motor het peloton inhalen. Een eerste grote stap voor meer veiligheid in de koers", kon Tony Martin de veranderingen wel smaken.

Ook zijn ploegmakker bij Etixx-Quick.Step Zdenek Stybar juichte de veranderingen alleen maar toe. "Bedankt organisatie om aan onze veiligheid te denken! Veel betere hekken en GEEN motors in het peloton. Goed werk!"

Het is een welgekomen veiligheidsmaatregel, want door het vele gewriemel in het vaak bijzonder nerveuze peloton kan het pak voorbijrazende motards missen als kiespijn. "Een zeer merkbaar verschil voor de veiligheid in de Eneco Tour", noemt de Australische renner Nathan Haas het "een grote stap voorwaarts".

Beeld Photo News
Beeld TDW
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234