Zondag 06/12/2020

AnalyseKijkcijfers

En plots zitten we weer massaal voor televisie

Fernando LeonBeeld Fernando Leon

Wat doen mensen als ze noodgedwongen thuis moeten blijven? Televisie kijken, blijkbaar. Zo kijken we met zijn allen een uur langer naar de Vlaamse zenders.

Exact een jaar geleden keek de Vlaming gemiddeld 2 uur en 44 minuten per dag naar televisie. Op dit moment ligt de kijktijd op gemiddeld 3 uur en 42 minuten, bijna één uur meer. De impact van Covid-19 en het verplichte thuisblijven tekent zich dus duidelijk af in ons kijkgedrag. Ook het vaak doodverklaarde lineaire tv-kijken zit meer dan ooit weer in de lift.

Vooral Het 7 uur-journaal stijgt spectaculair en klokt af op gemiddeld 1.571.708 kijkers, ofwel 72 procent meer ten opzichte van dezelfde periode in 2019.Beeld VRT

“Lineaire televisie is nooit weggeweest”, vindt Olivier Goris, programmabaas van Eén en Canvas. “Het is een en-enverhaal. Het is dus zeker niet dat mensen dezer dagen uitsluitend bingen, want we zien zowel in het uitgesteld kijken als in het live kijken een stijging. Onze programma’s na 20 uur doen het zeer goed. Daarnaast zien we een spectaculaire stijging in de cijfers van de treinprogramma’s, de uitzendingen die we elke avond vanaf 18 uur na elkaar programmeren. Die flowstructuur geeft ritme aan de avond.” Zo zijn de kijkcijfers van Dagelijkse kost, Blokken en Iedereen beroemd met 50 procent gestegen tegenover vorig jaar.

Maar vooral Het 7 uur-journaal zit in de lift en klokt af op gemiddeld 1.571.708 kijkers, ofwel 72 procent meer ten opzichte van 2019. En ook VTM Nieuws ziet een serieuze stijging voor Het Nieuws van 19 uur tot bijna 950.000 kijkers, goed voor 36 procent winst. Ook in de extra late uitzending, die de zender sinds de start van de coronacrisis elke dag uitzendt, zijn er gemiddeld meer dan een half miljoen kijkers.

In absolute cijfers was de aflevering van 'De mol' met 1.174.632 kijkers zondag de best bekeken ooit, als je de de finales niet meetelt.Beeld VIER

Frontale aanval

“De Vlaming heeft duidelijk nood aan zowel informatie als entertainment als je naar de kijkcijfers kijkt”, zegt Anja Peleman van DPG Media (VTM, Q2, Vitaya). “Zondag was de dag waarop het meest gekeken werd in jaren. Maar liefst 4,9 miljoen Vlamingen keken toen naar een van de Vlaamse zenders. Ook VTM noteerde daar heel straffe cijfers, waar we met de zesde aflevering van Blind Getrouwd de kaap van 1 miljoen kijkers haalden.”

Over het hele seizoen bekeken houdt dat programma stand met gemiddeld 1.127.598 kijkers. Afgelopen zondag lokte Eén tegelijkertijd 1.243.000 kijkers naar Twee tot de zesde macht. Maar begin maart zette VIER de frontale aanval in met een vijfde seizoen van De mol. “In absolute cijfers hadden we zondag de best bekeken aflevering ooit (1.174.632, RB), als je de finales niet meetelt”, zegt Niels​ Pittevils van SBS (VIER, VIJF, ZES).

“Er wordt gemiddeld gezien meer naar onze zenders gekeken dan in dezelfde week vorig jaar, ook buiten volle prime, overdag en ’s avonds laat. Sinds het ingaan van de regeringsmaatregelen rond het coronavirus hebben we de dagprogrammering van VIER en VIJF uitgebreid en die geste wordt gesmaakt door een aantal thuiszitters. Al blijft het gros van de kijkers trouw aan prime time.” Denk maar aan lokale content als Expeditie Robinson en Temptation Island. Ook VTM ziet de cijfers stijgen bij weekprogramma’s als Mijn keuken mijn restaurant en The Voice kids, en Eén doet het goed met Down The Road en First dates.

Jan Jaap van der Wal doet het als presentator even zonder gasten in 'De ideale wereld'.Beeld © VRT - Woestijnvis 2019

“Dit is voor de VRT een belangrijk moment om zijn rol als openbare omroep te vervullen en correcte informatie te delen, maar ook om afleiding en verstrooiing te bieden”, zegt Goris. “Ontspanningsprogramma’s zorgen ervoor dat mensen even niet aan de situatie denken. Maar onze programma’s tonen ook dat ze niet alleen zijn, dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten. De omstandigheden zijn hard, De ideale wereld maakte een programma zonder gast, Vandaag doet het zonder publiek. Maar het is het belangrijkste dat we er elke avond zijn.”

Zo scoorde een aflevering van het 60 jaar oude Schipper naast Mathilde op zondagmiddag 354.349 kijkers, en een herhaling van Milaan-San Remo uit 2013 nog 268.427 kijkers. Goris: “Dat eerste hebben we geprogrammeerd voor de ouderen, die op zondagen nu geen bezoek meer mogen krijgen. Sporza Retro was er voor de wielerfreaks wier hart nu bloedt dat de wedstrijden niet doorgaan. Dat doen we niet voor de cijfers, maar wel voor de kijkers.”

Pieken in datagebruik

Of er deze dagen ook meer Netflix wordt gebruikt, is niet geweten. Wel is zeker dat het vaste internetgebruik, waar ook Netflix gebruik van maakt, in coronatijden met 70 procent is gestegen, volgens het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). Dat ligt ook aan de vele videoconferences van thuiswerkers. Maar waar de pieken in datagebruik tot voor kort vooral ’s avonds lagen, zijn die er nu de hele dag door. Allicht ook omdat kinderen overdag thuis zijn en online video’s bekijken.

Zo wordt er volgens Telenet in gezinnen met kinderen onder de twaalf in het weekend gemiddeld 20 procent meer tv gekeken vergeleken met een normaal weekend. De toename blijft zelfs 10 procent als men dat vergelijkt met een schoolvakantie. Ook uit de genres van de meest bekeken Play en Play More titels blijkt dat er meer in gezinsverband naar tv gekeken wordt.

Ook daar zien de Vlaamse zenders grote stijgingen. VRT NU tekende de afgelopen week dan het hoogste weekbereik sinds de opstart van het platform op, met op donderdag een piek met 263.000 unieke views. En ook de views van VTM GO liggen een kwart hoger dan de dagen voor de uitbraak van corona in België. “Bij kinderen zien we zelfs een stijging van 70 procent in views”, zegt Peleman. “Als de huidige trend zich blijft voortzetten, verwachten we tegen het einde van maart uit te komen op 700.000 actieve gebruikers en 15 miljoen views. Een absoluut record.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234