Vrijdag 09/12/2022

ReportageDiepenbeek

En plots woon je naast een reusachtige spoorbrug: ‘Misschien hadden ze ons beter onteigend’

De brug in Diepenbeek - 6,5 meter hoog - biedt ruimte aan fietsers, treinen en een sneltram. Een geluidsmuur is niet voorzien. Beeld Karolien Coenen
De brug in Diepenbeek - 6,5 meter hoog - biedt ruimte aan fietsers, treinen en een sneltram. Een geluidsmuur is niet voorzien.Beeld Karolien Coenen

In het echt ziet een bouwwerk er toch vaak anders uit dan op een plan. Vraag dat maar aan de buren van de gigantische spoorwegbrug die in Diepenbeek wordt gebouwd. Bij sommige huizen hangt die zelfs boven de tuin. ‘Eén van de bouwheren sprak over een ‘kunstwerk’. Ik ken weinig van kunst, maar vindt u dat mooi?’

Birger Vandael

Een spoorwegovergang met halve slagbomen, een groene berm met bloemen en een bosje vol fluitende vogels. Tot voor kort hadden de bewoners van de Waardestraat in het Limburgse Diepenbeek uitzicht op een oer-Vlaams tafereel. Vandaag leven ze in de schaduw van een kolossale spoorwegbrug. Het gevaarte zal dienen om naast een sneltram ook nog treinen en fietsers de Waardestraat te laten passeren. Met de stellingen errond heeft het bouwwerk nog wat weg van een achtbaan uit een pretpark, maar voor wie er gisteren op stond te kijken is de pret eraf. “’t Is de moeite, hé? Véél groter dan wij allemaal verwacht hadden”, zucht Peter Koyen.

Leven aan de achterkant

Over smaak valt niet te twisten en dat doen ze ook niet in Diepenbeek: ze vinden het géén architecturale parel. “Iemand van de bouwheren zei me ooit dat het een kunstwerk zou worden”, zegt Ivo Claessens. “Ik ken daar niet zoveel van, maar vindt u dat mooi? Ons leven speelt zich gelukkig aan de achterkant van het huis af. We proberen de voorkant met uitzicht op die bombastische brug zoveel mogelijk te mijden.” Uiteraard wisten ze van de plannen af. Was het niet via de infoavonden, dan wel via de brochures. De constructie van 6,5 meter hoog is nodig voor de sneltram Hasselt-Maastricht in het kader van het Spartacusplan en het project om de zeven spoorwegoversteken in Diepenbeek weg te werken. Maar dat het zo'n joekel zou worden, tot dat besef kwamen de meeste inwoners slechts mondjesmaat de voorbije maanden.

Ernstige ongevallen

Volgens Ivo was het nog een idee van Steve Stevaert zaliger, terwijl hij zich in de ogen wrijft. Buurman Peter beseft ook wel dat constructie veiliger is dan een gewone overweg - er zijn daar de jongste jaren in de regio al een paar ernstige ongelukken mee voorgevallen - maar vindt het zuur dat hij en zijn gezin voortaan ‘under the bridge’ wonen. “Toen we ons huis kochten, sprak men nochtans over een tunnel voor voetgangers en fietsers (hiervan blijkt volgens de schepen en Infrabel nooit sprake van te zijn geweest, red.), maar daar blijkt niets van waar te zijn.” In de tuin van Peter lijkt het alsof hij plots onder een grote skischans woont. Een koel plekje in de schaduw zal deze zomer makkelijk te vinden zijn, maar daar had een parasol ook wel voor kunnen dienen. “Ja, benieuwd wat het effect zal zijn, natuurlijk. Maar beginnen te procederen haalt ook niets uit.”

Peter Koyen. Beeld VTM
Peter Koyen.Beeld VTM

Stellingen verdwijnen

“Ik kan de reacties van de buurtbewoners begrijpen”, zegt Frédéric Petit, woordvoerder van opdrachtgever Infrabel. “De brug staat dicht bij de huizen en het is niet aangenaam om daarop te moeten kijken. De stellingen gaan we nog verwijderen (tegen juni 2021, red.) en dan zal het geheel toch anderhalve meter lager zijn. Bedoeling is om de brug te laten opgaan in de omgeving met elegante pijlers en groene beplanting in de berm.” Ook volgens bevoegd schepen Peter Prévot (CD&V) zou het wel mogelijk zijn om tussen de ‘elegante’ pijlers door “nog wat van het groene landschap te kunnen genieten”. Hij benadrukt ook de constructieve samenwerking met de bouwheren.

null Beeld VTM
Beeld VTM

Scheuren in huizen

De bewoners vrezen echter dat hun panorama voorgoed verpest is. En dat is niet het enige waar ze in de Waardestraat van wakker liggen, ook letterlijk, want geluidsschermen zijn er bij de nochtans uit de kluiten gewassen brug niet voorzien. Ivo toont kleine scheurtjes aan zijn woning, die hij inmiddels zelf al probeerde op te vullen. “De trillingen zorgen voor zo'n 30.000 euro schade. Het is een noodzakelijk kwaad, net zoals het geluid van die rammelende treinen.” Morgan Freeman mag bij dat gedender dan wel in een slappe lach schieten in de filmklassieker ‘Seven’, die halte zijn ze in Diepenbeek al gepasseerd. “14.000 euro aan kosten aan deuren, ramen, de waterleiding, het terras, de pleisterwerken en de oprit”, vloekt een buurvrouw van Ivo en Peter. Volgens Petit worden alle schadeclaims momenteel onderzocht en indien nodig vergoed. En een eigen huis is en blijft een belegging voor de oude dag, ook in de Waardestraat. “Misschien was een onteigening wel beter geweest”, sakkert de buurvrouw. “Twaalf jaar geleden kocht ik mijn huis en werd er gezegd dat de brug er nooit zou komen. Daarna ging ze er wel komen, maar op zeventig meter van onze deur. Nu liggen we letterlijk ín de werfzone.”

Ivo Claesens. Beeld Karolien Coenen
Ivo Claesens.Beeld Karolien Coenen
null Beeld Photo News
Beeld Photo News
null Beeld Karolien Coenen
Beeld Karolien Coenen

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234