Donderdag 29/07/2021

En opnieuw en opnieuw en opnieuw

Michael De Cock bewerkte Homeros' bekende epos tot een gelaagde poëtische tekst die in een regie van Barbara Vandendriessche het epitheton 'familievoorstelling' in alle opzichten eer aandoet.

Door Liv Laveyne

Is Odysseus (8+) van het Mechelse figurentheater De Maan een donker avonturenverhaal voor kinderen, dan is het evenzeer een filosofische levensbeschouwing voor volwassenen.

Tien jaar Trojaanse oorlog achter de rug en nog geraakt de 'man van duizend listen' niet thuis in Ithaka, bij vrouwlief Penelope en zoontje Telemachos. Zijn schip is met man en muis vergaan, en hij zwalpt van het ene avontuur naar het andere: deze Odysseus ploetert tussen wrakhout, water en touwen op scène. Telkens opnieuw, zoals de zeegolven rollen, gaat geen mensenleven voorbij zonder averij.

Het lachen is Odysseus (acteur Jef Ravelingien) evenwel niet vergaan: is het lot je niet gunstig gezind, ga het dan grijnzend tegemoet. En dat doet hij ook. Onder een dreigende soundscore biedt hij weerwerk aan de vreemde poppen (bespeeld door actrice Katrien De Ruysscher) die vanachter plastic gordijnrepen opduiken.

Die figuren, gecreëerd door Paul Contryn, blijven vaak abstract, wat de suggestie ten goede komt. De mensenverslindende cycloop is een nachtmerrieachtige grote hand, 'de god van de winden' Aeolos een totem van ruisende folie.

Beeld en taal versterken elkaar zo op het podium zonder de jonge of oudere toeschouwer uit het oog te verliezen. Spreekt Odysseus over het 'doorklieven van het water', dan legt hij dat uit als "gelijk een mes door zachte boter"; omgekeerd veroorzaakt tovenares Circe wanneer ze Odysseus vraagt om bij haar "naar binnen te komen" een niet mis te verstane lach bij het volwassen publiek.

De voorstelling dreigt soms het ritme uit het oog te verliezen wanneer Odysseus' avonturen als een loutere opeenvolging van scènes aan het dobberen gaan, maar dat wordt bijtijds gecounterd door te veranderen van vertelperspectief: het verstilde tweede - 'innerlijke' - strijdtoneel waar Penelope en Telemachos hun verhaal brengen, of een slimme zet wanneer Odysseus een gebeurtenis gewoon (her)vertelt.

Hoewel de karakterontwikkeling van Odysseus vrij vlak blijft, is dit stuk een sterke poging om Homeros' epos te ballen tot suggestief theater voor kind én volwassene. Terwijl de eerste zich vergaapt aan de vreemde avonturen ziet de volwassene Odysseus - een mens, altijd zijn eigen held - die valt en weer opstaat. Telkens opnieuw.

Tot 22 maart in De Maan, Mechelen, www.demaan.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234