Dinsdag 18/02/2020

Knip Leien

En nu maar duimen dat er geen vrachtwagen omkantelt

De knip van de Leien leidt voorlopig niet tot de rampspoed die voorspeld werd.Beeld Bas Bogaerts

Al een week zijn de Antwerpse Leien doorgeknipt, en stilaan lijkt de pendelaar te beseffen dat het met de fiets of tram vlotter gaat. Al wordt er in Borgerhout en aan de Waaslandtunnel flink gevloekt. 'En de echte test, die komt in de herfst.'

Toen de fameuze knip van de Leien in Antwerpen naderde, leek het alsof de apocalyps zelf zou passeren in de Scheldestad. En vorige dinsdag, de eerste werkdag met onderbroken Leien, leek dat nog niet eens zo overdreven. “Drukker dan Mexico City”, zei navigatie TomTom na een pittige ochtendspits.

Dat is een week geleden. Heeft de Antwerpse pendelaar de knip inmiddels al wat beter verteerd? Het is alvast niet volledig in de soep gelopen, vindt Hajo Beeckman, verkeersanker bij de VRT. Het totale verkeersinfarct dat de stad anderhalf jaar dreigde plat te leggen, is uitgebleven. Toch houdt Antwerpen beter nog even de adem in.

Vlotter dan ooit

Op de Vogeltjesmarkt aan het Theaterplein zegt de vrouw van het caracole-kraam dat het een slome zondag is, en ze hoorde dat ook de zaterdagmarkt aan de stille kant was. “Geraken de mensen er niet, of zijn ze naar zee?” De Leien lopen als noord-zuidas dwars door Antwerpen, en door de werken is de binnenstad moeilijker bereikbaar.

“Wel 60 procent minder omzet”, foetert Abdeslam van het populaire Morocco Nuts, dat hier al 26 jaar zuiderse specialiteiten verkoopt. Hij wijst in het rond: “Hier werken, daar werken.” Het gros van de marktgangers, althans op zaterdag, komt van buiten Antwerpen. “Hoe geraken die mensen hier nog? En waar kunnen ze nog parkeren?”

Daar gaat Dirk, die op hetzelfde plein werkt in Brasserie Antigoon, niet mee akkoord. “Ik hoor van de marktkramers dat het wel meevalt.” Over files en aanschuiven heeft hij evenmin klachten, en nochtans rijdt hij elke dag vanuit het zuiden de stad in via de Leien. “Eerlijk? De eerste dag was lastig, maar sindsdien gaat het vlotter dan ooit.”

Volgens de VAB waren automobilisten vorige maand nog niet van plan hun rijgedrag aan te passen, maar het ziet ernaar uit ze na die lastige dinsdag toch van gedacht zijn veranderd. Cijfers hebben De Lijn en de NMBS nog niet, maar de indruk leeft dat meer pendelaars kiezen voor tram of trein om in het centrum te geraken. “Er zou ook meer gefietst worden”, zegt mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). Zijn medewerkers krijgen meer telefoontjes van bedrijven met vragen over mobiliteitsplannen. 

Slecht uitgelegd

Een rustige binnenstad dus, en wat meer mensen die de auto thuis laten. Al merken ze daar op Linkeroever en Borgerhout bitter weinig van. “De buschauffeurs laten de mensen hier vaak afstappen omdat het te voet sneller gaat”, vertelt Hafsa. Op zondag werkt ze bij een bakker op de Turnhoutsebaan, maar ze gaat naar school in Deurne, en op die route wordt ook gewerkt.

“Borgerhout krijgt het sluipverkeer te slikken”, weet mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (UGent), net als de straten rond het Sint-Jansplein. Hier staan ook de bussen stil. “Het is nog nooit zo erg geweest”, knikt Hafsa. “Aan het openbaar vervoer heb je ook niet veel: de trams rijden plots andere routes en ik wist van niets.”

Op Linkeroever staan de buurtbewoners noodgedwongen mee aan te schuiven voor de Waaslandtunnel, een kritiek punt. Daar glippen per groen licht slechts een handvol wagens de tunnel in, waardoor het lang wachten is. “Een slimme maatregel die de congestie uit de binnenstad houdt”, vindt Beeckman. Maar: “Een tikkeltje streng wel en niet goed uitgelegd aan de chauffeurs.”

Bovendien dreigt daar de haven onbereikbaar te worden voor het goederenverkeer, en de file op de E34 heeft niet veel nodig om structureel te worden. “Voor de inwoners van Linkeroever wordt nu gewerkt aan een aparte rijbaan, over een week hoeven zij niet meer mee in die file te gaan staan”, vertelt Kennis. 

Borgerhout moet nog een maand op de tanden bijten, tot de andere werken klaar zijn.

Scholen 

En dan is het duimen voor zo weinig mogelijk calamiteiten. Een gekantelde vrachtwagen op de zwaar beproefde ring en singel – vroeg of laat is het zover – wordt een drama, zegt Beeckman, want het verkeer kan zich nu nog moeilijker verspreiden. 

“Het is ook afwachten tot na de zomer: de scholen gaan weer van start, mensen fietsen minder en het is traditioneel druk op de baan. De echte test, die komt in de herfst.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234