Woensdag 12/05/2021

En eeuwig zitten de mannen in de auto

@9 bolletje=

recensie HHHH

In het Van Abbemuseum in Eindhoven toont Claerbout nog de hele zomer zes perfect in de ruimte geprojecteerde werken. De langzaam in elkaar overlopende suite van stille beelden maakt indruk.

De voltooid verleden tijd bevriezen, gekoppeld aan de reactivering van het geheugen, is in de hedendaagse kunst een belangrijke stroming geworden. Denk bijvoorbeeld aan Jeff Wall, Rodney Graham, Jean-Marc Bustamante of in ons land Dora Garcia en Manon De Boer. Claerbout gebruikt dat 'collectieve beeldarchief' zorgvuldig voor nieuwe beelden waarin twee verschillende tijden naadloos naast elkaar lopen.

Het beste voorbeeld daarvan is het recente Shadow Piece, hier in zwijgzame dialoog met een van zijn beste vroege werken, Kindergarten Antonio Sant'Elia (1998). Wat die video zo fascinerend maakt, is de diagonale tweedeling van het beeld. Shadow Piece bestaat uit een gevonden foto van een hall van een kantoorgebouw uit de jaren vijftig. Het strenge lijnenspel daarvan wordt perfect geaccentueerd door al even strenge, met de architectuur gelijklopende slagschaduwen. Achter de glazen deuren zie je passanten die aan de deur rammelen en/of verbijsterd binnengluren. Die passanten zijn een geregisseerde act, perfect over de foto gelegd. De hall blijft zo onherroepelijk voor altijd 'gesloten'.

Bij The Stack of American Car zijn de beelden ronduit monumentaal, en esthetisch zoet, maar er is meer aan de hand. In de dubbelprojectie American Car zie je enerzijds twee mannen die vanuit een auto 'ergens' naartoe kijken, buiten in de gietende regen. Je verwacht een detectiveverhaal te krijgen, maar dat komt er niet, evenmin als de regen ophoudt. Dat vreemde beeld leidt naar een andere zaal met een enorme projectie van een auto, gefilmd ergens in een weids Ardens landschap. Kijken en bekeken worden.

De spectaculairste video is The Bordeaux Piece (2004), goed dertien uur lang. De video werd opgenomen in een riante villa van Rem Koolhaas in de buurt van Bordeaux. Het non-verhaal is van de hand van Josse De Pauw. Een vader, een zoon en een meisje dingen naar elkaars gunst. Tussen hen speelt zich een pervers spel van macht en jaloezie af. De film loopt synchroon met de werkelijke tijd waarin je je als bezoeker bevindt. Het laten samenvallen van die twee tijden overklast de beelden an sich, een klassieke opeenvolging van intermenselijke spanningen tegen de achtergrond van een modernistische bourgeoiswoonst. (LL)

Waar en wanneer tot 11 september, dinsdag tot zondag van 11 tot 17 uur, Van Abbemuseum, Bilderdijklaan 10, Eindhoven, www.vanabbemuseum.nl

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234