Zondag 24/10/2021

En de winnaar is... het looprekje

Ze maakten alle bejaarden verdacht, en de scootmobiel hip. Met de International Emmy Award voor 'Beste comedy' kaapt Benidorm Bastards een felgewaardeerde televisieprijs weg. Alweer. Als allereerste Belgisch programma bovendien. 'Echt kicken', reageert bedenker Tim Van Aelst vanuit New York. Of hoe de kop van Jut een superster werd.

ég! Het is niet omdat ik geen broek aan heb dat ge geen respect voor mij moet hebben!" Een met medailles gedecoreerde maar broekloze oud-strijder zet de jeugd op haar plaats. En de insteek van Benidorm Bastards in de verf. Verbazing, daar mikt het televisieprogramma op. Met senioren bijdehand en de camera verholen.

Maandagnacht verbaasde het programma, dat in voorjaar 2010 voor het eerst in de ether ging op 2BE, zichzelf. Verbijsterde zelfs. Op de uitreiking van de International Emmy Awards in New York kaapte het de award voor 'Beste comedy' weg. Voor de neus van concurrenten uit Brazilië, Groot-Brittannië en Singapore.

"We zijn euforisch blij met deze erkenning", reageert Tim Van Aelst (33), bij productiehuis Shelter een van de vier bedenkers van Benidorm Bastards. Naast Bart Cannaerts (30), Katrien Van Nieuwenhove (42) en Tom Baetens (34). "Vooral het feit dat de zaal helemaal plat lag na een kort clipje doet mij enorm veel plezier. Echt kicken. En wat is er als tv-maker zaliger dan een Emmy te krijgen, tussen de groten der aarde te staan en erkend te worden voor een concept dat in een toch wel niet vanzelfsprekende categorie - comedy - internationaal gelauwerd wordt?"

Geen holle woorden. Immers, Benidorm Bastards voegt zich op het palmares bij wereldwijde culthits als Little Britain en Waking the Dead. Enige nuancering: de International Emmy Awards zijn het kleinere broertje van de Primetime Emmy Awards, voor de tv-wereld wat de Oscars betekenen voor de film en de Grammy's voor de muziekindustrie. Niettemin markant: Benidorm Bastards is de allereerste Belgische productie die zulke hoge ogen gooit.

"Wat een geweldig moment in de geschiedenis van de Vlaamse televisie", zegt Jan Segers, programmadirecteur bij de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa), moederbedrijf van commerciële zenders vtm en 2BE en tegelijk broodheer van Shelter, met hoge borst. "We zijn heel trots."

Eveneens markant: tijdens de ceremonie droeg Van Aelst de Award op aan Gaston, de Benidorm Bastard die onlangs overleed op 81-jarige leeftijd."Hij zou hier ongetwijfeld apetrots op zijn geweest", zegt Van Aelst. Aan de award is geen rechtstreekse geldprijs verbonden, wel eeuwige roem en wereldwijde prestige. "Maar, zonder in de details te treden, het geld stroomt wel binnen via de verkoop."

'Pensionärsjavlar'

Nog meer prestige dus. De kers op een al gul versierde taart, dat is deze Emmy Award voor Shelter. "We dachten echt wel dat het geluk dat we met deze productie al hebben gehad stilaan op zou zijn", reageert Bart Cannaerts. "Maar blijkbaar kon er toch nog iets bij."

Pro memorie: in september vorig jaar mochten de Benidorm Bastards twee Gouden Rozen in de lucht steken. Op het prestigieuze televisiefestival van Luzern wordt het programma verkozen tot beste comedyprogramma en beste programma van 2010. Shelter is daarmee nog maar het tweede Belgische productiehuis dat die eer te beurt valt. Enkel Woestijnvis, met De Mol, deed hen dat tien jaar eerder voor. In mei dit jaar volgen een Intermedia Globe Award voor Comedy en Grand Award voor Entertainment op het WorldMediaFestival in Hamburg.

"Benidorm Bastards is een kijkcijferwinnaar in prime time die werkt met het meest ondergewaardeerde segment uit de samenleving", zet de Gouden Roos-jury de verkiezing kracht bij. "Het bewijst dat er op dit soort humor geen leeftijdsgrenzen staan."

Noch landsgrenzen. Na de overrompelende passage op 2BE en later vtm wekt Benidorm Bastards steeds meer buitenlandse interesse. Met dank aan Seven One International, een van de grootste distributeurs ter wereld, dat het format gretig opkoopt. Niet alleen in buurlanden als Nederland en Frankrijk volgt een herwerking, ook in verdere buitenlanden. Van Zuid-Korea tot Israël, van Zweden tot Australië: de Benidorm Bastards slaan in razend tempo hun vleugels uit. Meer dan twintig landen kopen het programma. En schenken het prompt een eigen titel. Pensionärsjavlar hier, Rollator Banden daar. Trekkebenend de wereld rond, als het ware.

Met als klap op de vuurpijl: de verkoop aan de Amerikaanse zender NBC, gigant in het internationale medialandschap. Plotsklaps belandt Benidorm Bastards in dezelfde stal als iconische programma's als Friends, E.R. en The Tonight Show with Jay Leno. "Hoewel de basics - geen lachband, melancholische muziek, één camerastandpunt - behouden blijven, moet Benidorm Bastards nog helemaal 'veramerikaniseerd' worden", zei Van Aelst daar eerder over. "Alle seks, gevloek en religie moeten er bijvoorbeeld uit." Vloekende nonnen noch wild muilende bejaarden dus.

Als Off Their Rockers moet Benidorm Bastards in de Verenigde Staten in de ether komen. Streefdatum van de lancering: 17 januari 2012, de negentigste verjaardag van de Amerikaanse comedylegende en vijfvoudige Emmy-winnares Betty White. Die fungeert in de VS als presentatrice van de gerontologische sketchshow. "Of wij nu binnen zijn? Het effect van de Emmy Award kan ik nog niet goed inschatten", zegt Cannaerts. Van Aelst vult aan: "Dit zal vooral belangrijk zijn voor voorlopig nog onbekende terreinen, zoals Zuid-Amerika en stukken van de Aziatische markt."

Ook op de BBC halen de spitse oudjes binnenkort fratsen uit. Productiehuis CPL Productions, verantwoordelijk voor de Amerikaanse remake, kondigde deze zomer immers ook de productie van een Britse versie aan.

Dit telkens onder auspiciën van Van Aelst. "Maar dit succes is in zekere zin ook een nadeel natuurlijk", zegt Van Aelst. "'Meer van dat', sturen de mensen mij nu al. Maar het is heel moeilijk om nog vooruit te kunnen. Het is niet onze bedoeling om nu plots een groot productiehuis te worden. Op een slimme en kalme manier zijn we aan het uitbreiden."

Immers, ook nieuwe formats dienen bedacht. "Vorig jaar hebben we nog Wat als? gemaakt en momenteel zijn we druk bezig aan een tweede reeks van dat programma", zegt Cannaerts.

De beginselverklaring op de website van Shelter, opgericht in 2009, liegt er alvast niet om. "Shelter wil graag een opvangtehuis zijn voor creatieve zielen met één gezamenlijke passie: leuke en vernieuwende televisie maken", klink het. "Programma's die durven opvallen en afwijken. Televisie met ballen en vooral veel humor." Prijken naast Benidorm Bastards nog op hun curriculum: M!LF en Wat als?. Ook bij Tomtesterom en Trigger Happy was Van Aelst dicht betrokken.

Dat laatste programma herbergt bovendien de kiem van Benidorm Bastards. "Vooral argeloze oudjes waren slachtoffer van de fratsen van Tom Waes en Jan Van Looveren", merkte Van Aelst. "De schoonheid zit vaak in heel simpele ideeën. Waarom de rollen niet eens omdraaien?" Hij speurt naar geschikte acteurs, in amateurtoneelgezelschappen vooral. Kop van Jut wordt superster. En klein productiehuis wordt alom bejubeld.

"Met ons vieren, en enkele extra medewerkers, blijven we ons adagium trouw: we maken enkel programma's die we zelf leuk vinden en die we ook zelf zouden willen zien", tempert Cannaerts. "Al is deze verkiezing zeker erg goed voor het prestige van Shelter en voor onze ego's."

Iedereen tevreden dus, niet het minst de bejaarde acteurs zelve. "Dit is dubbel plezant' vertelde Benidorm Bastard Irène Vervliet aan Radio 1-collega Ward Bogaert. Alleen Agustin Navarro, burgemeester van Benidorm, dacht er anders over. Verbolgen, toonde die zich over de volgens hem 'negatieve' associaties met zijn badstad. Ach, zoals The Rolling Stones het verwoorden in 'Gimme Shelter', de song waaraan het gloriërende productiehuis zijn naam ontleende. "War, children, it's just a shot away/It's just a shot away." Met een biljartkeu, dat spreekt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234