Vrijdag 25/06/2021

En de winnaar is... de Vlaamse filmindustrie

Geen Oscar voor 'Rundskop', maar toch: 'Dit was een onbetaalbare promocampagne voor de hele creatieve industrie in Vlaanderen', zegt Pierre Drouot van het Vlaams Audiovisueel Fonds.

nd the Oscar goes to... A Separation", zei actrice Sandra Bullock gisterochtend in het Kodak Theatre in Los Angeles. Geen Oscarbeeldje voor Rundskop, zoals stiekem verhoopt. Een verrassing was het niet, een ontgoocheling wel. "Maar voor mij was dit sowieso een fantastisch moment", vertelt regisseur Michaël R. Roskam. Kleine domper, grootse reactie. "Er zijn belangrijkere dingen dan een beeldje."

De Oscarnominatie legde de Belgische goudzoekers in Hollywood niet bepaald windeieren. Een flink aangedikt telefoonboek voor Roskam zelf, bijvoorbeeld. Dineerde met grote voorbeeld Michael Mann (Heat, Miami Vice, The Insider), oogstte schouderklopjes van Spielberg en sprak met tal van producers, studio's en filmpromotors. Allesbehalve beuzelachtig, want Roskam lonkt gretig naar een nieuw, bij voorkeur Amerikaans filmproject.

Tevens onbetaalbare promotie voor Bullhead, die hele Oscarhype. Valt momenteel te zien in de Amerikaanse zalen en is al goed voor een opbrengst van om en bij 40.000 dollar. Ook aan Rusland, Japan, China en Scandinavië werd Bullhead nu pas verkocht.

Optimisme boven ontnuchtering: ook bij hoofdrolspeler Matthias Schoenaerts. "De laatste weken waren constant volzet", liet Schoenaerts, straks ook te zien in de Amerikaanse remake van Loft en de nieuwe film van de veelgeprezen Jacques Audiard, al optekenen. "Eerst die interviews, en tussendoor al die rolbesprekingen. Ik zie toch twee à drie regisseurs per dag." Eerste zichtbare vrucht: het akkoord van Schoenaerts met entertainmentbureau Creative Artists Agency (CAA), dat ook de belangen van George Clooney, Steven Spielberg en Brad Pitt verdedigt.

Geen toevalstreffers

Kortom: de Oscarkoorts van de voorbije weken baarde veel, maar geen muis. Oscar of niet. En niet alleen voor de Rundskop-ploeg. "Een hele sector is aan het meegroeien met het traject dat die hoogvliegers van vandaag aan het afleggen zijn", schreef regisseur Hans Van Nuffel (Adem) gisteren in deze krant. "Succes en verdienste zijn geen toevalstreffers, geen oncontroleerbare krachten die opeens opduiken en dan weer verdwijnen. Ze zijn het gevolg van een zorgvuldig uitgekiend masterplan."

Koren op de molen van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), opvolger van het Fonds Film in Vlaanderen en sinds 2002 motor van het bloeiende filmlandschap. "Het succes van vandaag is geen vrucht van toeval maar van een duidelijke strategie", zegt Pierre Drouot, directeur-intendant van het VAF. "We hebben een systeem met wildcards, schrijven beurzen uit voor stages in het buitenland, organiseren coachingprogramma's, noem maar op."

Made in Flanders

Niettemin oogt het succes van Rundskop apart. In ontstaan, stijl en ontvangst. "Gelukkig heeft onze strategie als resultaat niet allemaal films die op elkaar lijken", zegt Drouot. "We geven regisseurs en scenaristen juist de kans om de films te maken die zij willen maken, en zo een eigen stijl te ontwikkelen. Dat levert een enorme diversificatie op. Zullen de nieuwe films van Patrice Toye, Felix Van Groeningen of Fien Troch dezelfde gestalte hebben als Rundskop? Natuurlijk niet, maar dat is precies waar wij naar zoeken. We willen geen audiovisuele eenheidsworst. Elke film heeft een eigen profiel, en zal dus ook zijn eigen carrière maken."

Wel breed uitwaaierend: het sterrenstof van Rundskop op de inlandse cinema. "Het hele audiovisuele veld in Vlaanderen staat hierdoor plots in de spotlights", zegt Drouot. "En het gaat zelfs breder dan dat: door Rundskop wordt de aandacht getrokken op de hele creatieve industrie in Vlaanderen. Dat is een onbetaalbare promocampagne, met of zonder gewonnen prijs."

Veel lovende signalen, dus. Al weerklinken hier en daar waarschuwingen. Bij Geert Wellens bijvoorbeeld, medeoprichter van het financieel-economisch kenniscentrum Econopolis. "'Made in Flanders' kan een audiovisueel keurmerk worden. Maar er is meer nodig. Ons audiovisueel onderwijs is aan een grondige hervorming toe."

Niet helemaal akkoord, reageert Drouot: "Er moet inderdaad een opleidingssysteem zijn dat zich ontwikkelt boven de bestaande filmscholen. Maar de vraag is of je daarvoor een nieuwe school moet oprichten. Ik vind dat een moeilijk haalbare kaart, en ik zie bovendien ook andere manieren. Er bestaan tegenwoordig zoveel opleidingen op zoveel verschillende niveaus dat je bijna individuele bijkomende opleidingen zou kunnen uittekenen, waarbinnen ontluikende talenten een specialisatie zouden kunnen volgen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234