Maandag 18/10/2021

En de winnaar is... de mooiste jurk

Morgen is het Oscar-nacht. In de aanloop naar dat mega-event struikelden modeontwerpers over elkaar heen in hun ijver om de genomineerde actrices te kleden. Het interessantst vinden ze Hilary Swank, een nieuwkomer en een van de vijf kanshebbers voor de beste vrouwelijke hoofdrol. En aan Meryl Streep, daarover zijn ze het eens, is het meeste werk.

Wanneer elk jaar zo rond half februari de Oscar-nominaties bekend worden, zit in New York, Milaan of Parijs de modewereld bijeen voor de collecties van volgende winter. Voor de ontwerpers verdwijnt die winter op dat ogenblik plots even uit beeld. Er zijn belangrijker dingen te doen: de genomineerde actrices (en in mindere mate, acteurs) verleiden opdat ze voor hem of haar zouden kiezen wanneer ze de rode loper opgaan. Armani, Versace, Vera Wang, Dior, Chanel, Escada, Prada, Gucci... wie zal het vaakst in beeld komen? Een van de favoriete leveranciers van avondkleding in L.A. is Ralph Lauren - zeker sinds hij vorig jaar Gwyneth Paltrow in een suikerroze jurk stak, waarmee ze de reïncarnatie van Grace Kelly werd genoemd. Bovendien heeft hij naar verluidt een lange arm, met name connecties met het Hollywood-agentschap dat lange tijd Gwyneth heeft vertegenwoordigd. Ook dit jaar komen drie van de genomineerden voor beste actrice uit die stal: Annette Bening (American Beauty), Julianne Moore (The End of the Affair) en Meryl Streep (Music of My Heart). Helaas voor Ralph niet Hilary Swank, het meest getipt als winnares, nu ze al een Golden Globe op zak heeft voor haar rol in Boys don't Cry. De vijfde genomineerde is de Britse Janet McTeer voor Tumbleweeds Voor de ontwerpers zijn de Oscars van onschatbaar belang. Van het miljard mensen dat er naar kijkt, is een niet te verwaarlozen aantal uitsluitend geïnteresseerd in het voorkomen van de sterren. 'Wat had ze aan en hoe zat heur haar', heeft dezelfde nieuwswaarde als 'kreeg ze de Oscar of kreeg ze hem niet?'. En met in het achterhoofd het voorbeeld van Gwyneth Paltrow, die sinds vorig jaar bekender is geworden om haar 'stijl' dan om haar rollen, zijn ontwerpers en juweliers meer dan ooit bereid om gratis kleren en accessoires te leveren, wat ze niet zelden inleiden met extraatjes als enorme ruikers rozen of een retourtje met de Concorde en een overnachting in de Ritz om naar het haute couture-defilé te komen kijken. Maar de ontwerpers verplaatsen zich ook zelf. De Britse schoenenontwerper Jimmy Choo heeft voor tien dagen een suite gehuurd in het Hermitage in Beverly Hills, om schoenen die op het gala worden gedragen met Swarovski-kristallen te customiseren, op de klant te fatsoeneren. Hij is van plan hierna voor het grote publiek een 'Oscar-collectie' op de markt te brengen.

Opvallend is dit jaar dat mode-insiders tippen op vintage-kleren, oude kleren dus, liefst van een couturier met enige renommee. Want een van de grootste faux pas die je kunt begaan, is opdraven in een jurk die ook iemand anders draagt. De enige manier om dit volstrekt te vermijden is ofwel haute couture dragen - per definitie op maat gemaakt en in slechts één exemplaar - ofwel, wat nu zo goed in de markt ligt, vintage. Want ook in dat geval is de kans bijzonder gering dat er nog een tweede exemplaar in omloop is. Het Amerikaanse vakblad Women's Wear Daily (WWD) hield een omstandige rondvraag bij mensen-die-het-weten-kunnen en vroeg hen welke ontwerper zij als specialisten aan welke actrice zouden koppelen. Tom Ford, van Gucci, wil eerst het volgende kwijt: "Een van de ergste dingen die er zijn is te kijken naar een jurk met een actrice erin, terwijl het precies omgekeerd moet zijn. Je moet de vrouw zien, dan pas de jurk." Deze raad komt helaas te laat voor Cher en voor Jane Fonda, die in 1995 verscheen in een draak van een ensemble - een wijde dambordrok en een satijnen jasje - waarvan de maker, Gianni Versace, ongetwijfeld een poosje niet goed is geweest.

Er zijn dit jaar twee moeilijke gevallen. Het eerste is Annette Bening, omdat er zij hoogzwanger bij loopt. Het andere luistert naar de naam Meryl Streep - omdat zij altijd een moeilijk geval is. Het is de elfde keer dat ze op het podium verschijnt bij de Oscar-ceremonie en geen enkele keer is er sprake geweest van een groot vestimentair succes. Hal Rubenstein van het blad InStyle (een soort Story op Hollywood-niveau) zegt: "Meryl Streep is degene die het meeste hulp nodig heeft. Ik denk dat ze er zelf niet genoeg om geeft hoe ze eruit ziet. Misschien zou ze Oscar de la Renta moeten dragen. Hij offert de elegantie van een vrouw nooit op aan de drang om vooral modern te zijn." Andre Leon Talley van Vogue vindt dat Streep voor iets heel klassieks moet kiezen, misschien een geborduurde twin set en een wijde rok, liefst van De la Renta. Amy Spindler van The New York Times vindt dat Meryl te weinig haar sex-appeal uitspeelt. Ze moet het haar over één oog laten vallen en iets dragen van Michael Kors, of van Celine(Frans merk, nu ontworpen door Kors, AG). Spindler: "Kors weet hoe hij vrouwen van een zekere leeftijd zelfvertrouwen moet geven."

Philip Bloch, een stilist, is nog het minst galant: "Meryl Streep is zwaarder geworden. Ik hoop dat ze er een beetje glamoureuzer zal uitzien met de Oscars. Je wilt toch niet dat ze overkomt als de moeder van de bruid? Mocht ik het voor het zeggen hebben, ik stopte haar in iets corsetachtigs, de taille wat ingesnoerd, haar borsten wat omhoog geduwd."

Van Annette Bening wordt in modekringen gezegd dat ze zich ouder kleedt dan ze is en te weinig sexy. Ze zou wat meer moeten durven, wat frisser voor de dag moeten komen, zeggen de stilisten. Maar ze heeft het nadeel negen maanden zwanger te zijn. Toch, zegt ontwerpster Vera Wang, slaagde ze er op de Golden Globes nog in om er elegant uit te zien (ze was toen acht maanden ver). Maar een echt fashion statement moet je in zo'n toestand niet verwachten. Benings favoriete merken zijn Armani en Escada, en van die twee neigt ze nogal naar de meest moekesachtige modellen. Amy Spindler vindt dat niet erg: "Annette Bening draagt bijna altijd Armani. Ze is de first lady van Hollywood en ik vind dat ze zich moet kleden als dusdanig." Donna Karan zou haar zelfs - negen maanden zwanger of niet - in een vuurrode, lange jurk steken. "Ik heb er zo een in mijn najaarscolloctie, rechtdoor, tot op de grond, met een gedrapeerde halslijn. Ze zou er fantastisch mee staan. "

Hét succesnummer van deze editie lijkt Hilary Swank te worden, de jonge hoofdrolspeelster in Boys don't Cry. In deze film, gebaseerd op een waar gebeurd voorval, speelt ze de rol van een meisje dat zich als jongen kleedt en gedraagt, het mooiste meisje van het dorp verleidt en uiteindelijk, wanneer de andere jongens van de bende haar echte geslacht ontdekken, urenlang door hen verkracht wordt, en uiteindelijk vermoord. Hilary heeft dus al het voordeel van dat pikante androgyne imago uit de film, en daar komt bij dat ze lang is, mager, hip, en stijl heeft. In de Franse Vogue van maart staat een modereportage met haar, gefotografeerd door Herb Ritts. Daarin evolueert ze van een jongen in jeans en T-shirt (van Helmut Lang), over man, in een pak van Dolce & Gabbana, tot vrouw en vamp. Als je die foto's hebt gezien, ben je niet verwonderd dat Karl Lagerfeld, Donatella Versace en Tom Ford haar meteen bovenaan hun lijstje van 'must dress' plaatsten. Voor de Golden Globes droeg ze een sexy zwarte lovertjesjurk van Versace - een uitstekende zaak voor haar én voor Versace. Misschien herhaalt ze dit. Simon Doonan van Barneys New York vindt dat Swank op de Oscar-uitreiking Comme des Garçons zou moeten dragen (symbolisch, voor de naam?), of beter nog, vintage Comme des Garçons. Maar ze zou volgens hem ook perfect zijn in een oude jurk van Dior, liefst uit de New Look-periode. De Italiaanse ontwerper van de rich-and-beautiful, Valentino, heeft al een streepje voor. Swank kwam kijken naar zijn haute couture-show in Parijs. Volgens hem wil Hilary radicaal breken met het jongensachtige beeld dat men van haar heeft door de film. "Ik wil haar graag helpen", liet hij weten. "Als ik me een gok mag permitteren, dan zou ik zeggen: Prada. In Vogue staat ze beeldig met een retrojurk in rozig beige van Prada. En hoewel Prada geen haute couture maakt, bewees het verleden dat Miuccia voor de Oscars wel een uitzondering wil maken. In 1995 kreeg Uma Thurman dan wel geen Oscar, maar wél alle schijnwerpers op haar in een speciaal voor haar gemaakte Prada-jurk.

Maar niet alleen voor de genomineerden zijn dit bange dagen. Sadie Frost, wiee echtgenoot, Jude Law, genomineerd is voor zijn rol in The Talented Mr. Ripley, bekende aan The Times dat ze doodsbenauwd is. Ze heeft zich voorgenomen om het simpel te houden, daar kun je het minst verkeerd mee doen. Hoewel ze op de eerste rij zat op het defilé van Chanel (waar ze waarschijnlijk weinig zag, omdat de fotografen voortdurend háár bestookten met hun flashes) koos ze kennelijk toch voor Dior en Galliano. Vorige week bracht ze uren door in het atelier, waar een haute couture-jurk op haar maten werd aangepast. Maar dan besloot ze om bij een Londense kleermaker toch een reservenummer te laten maken, - "voor het geval dat..."

Geen gala in Amerika zonder liefdadigheid, en ook daar komen de kleren op de proppen. Via de internetsite Shoppingtheworld.com werd aan sterren gevraagd om outfits uit hun recente films te schenken. Die zullen dan bij opbod worden geveild ten voordele van een liefdadigheidsinitiatief van hun keuze. Julianne Moore wil dat het oorlogsgroene pak (van designer en Oscar-winnaar Sandy Powell) dat ze droeg in The End of the Affair, wordt verkocht ten voordele van Planned Parenthood, en Sharon Stone heeft haar bloemenjurk van Ungaro uit The Muse geschonken voor Planet Hope. Jane Fonda, die een van de Oscars zal uitreiken, is teruggekomen op haar beslissing om haar feestjapon van morgen af te staan. "Ik ben verliefd geworden op de jurk van Vera Wang", zegt Fonda. "Ik kan het niet over mijn hart krijgen om deze prachtige jurk slechts tien minuten te dragen en ze dan al aan iemand anders door te geven."

Agnes Goyvaerts

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234