Zondag 14/08/2022

En de ontwerper is... niet aanwezig

Gewoonlijk komt de ontwerper het publiek groeten na de show, nu kregen de 'petites mains' een staande ovatie. Beeld AP
Gewoonlijk komt de ontwerper het publiek groeten na de show, nu kregen de 'petites mains' een staande ovatie.Beeld AP

De plaatsjes waren uiterst beperkt, maar iedereen die van ver of dichtbij iets met mode te maken heeft, moest erbij zijn: het défilé van Dior in thuisstad Parijs, waar de nieuwste wintercollectie van het modehuis voorgesteld zou worden. Getekend: John Galliano, de voormalige artistiek directeur die deze week op straat werd gezet, na een reeks antisemitische uitspraken. De Morgen glipte binnen, en zag dat voor de kleren een statement kwam: 'Het kroonjuweel van de Franse mode is zwaar beproefd.'

Agnes Goyvaerts

Twee uur voor de aanvang van het defilé van Dior, in het Musée Rodin, stond de stoep van de rue de Varenne al vol camera's. Een uur later werd het verkeer zelfs omgeleid, en werd het te voet al moeilijk om de poort te bereiken. Het was alsof de G20 in spoedvergadering bijeenkwam, terwijl het toch 'maar' om een modeshow ging. En iedereen wist dat de man waar alle heisa om begonnen was, John Galliano, al lang de stad uit was.

Vorige week vrijdag werd Galliano (50), de excentrieke hoofddesigner van Dior, op non-actief gezet, nadat bekend raakte dat hij in een café in de Franse hoofdstad antisemitische uitlatingen had geroepen. Toen begin deze week ook filmpjes op YouTube opdoken, waarin te zien was hoe de Britse designer joden schoffeerde, werd hij ook officieel buiten gezet bij Dior. Nadien doken overal artikels op, waaruit blijkt dat de schaduw van het antisemitisme al jarenlang over het Franse modehuis hangt. Daarom dus was het défilé van Dior, gisteren in thuisstad Parijs, hét evenement van de modeweek, waar iedereen bij wilde zijn. Niet om te zien welke kleren getoond zouden worden, maar wel om te zien of 'hij' al dan niet aanwezig zou zijn, en om te horen hoe vaak 'hij' over de tongen zou rollen. En of het evenement überhaupt wel zou plaatsvinden, want tal van websites meldden gisteren dat de show afgelast was.

We moesten nog goed een half uur aanschuiven en eenmaal binnen was het nog wat langer wachten tot iedereen in de verduisterde tent een plaatsje had gevonden. De stoeltjes waren voorzien voor Japanse maten, en ik schat dat er ongeveer dubbel zoveel aanwezigen waren als officieel toegelaten. Ook ondergetekende wist zonder kaart maar met een list naar binnen te glippen.

Het decor was als gewoonlijk: een bordkartonnen achterdoek van een soort paleis, met enkele kroonluchters ervoor. Normaal zet het defilé onmiddellijk in met stampende muziek, maar deze keer kwam de directeur, Sidney Toledano, een verklaring aflezen. Hij wees op het uitzonderlijke parcours dat het Huis heeft afgelegd, sinds het in 1947 door Christian Dior werd gesticht. "Het kroonjuweel van de Franse mode is door het gedrag van zijn artistiek directeur de voorbije dagen zwaar beproefd. Dit is zeer pijnlijk voor ons, voor iedereen, voor alle slachtoffers van de Holocaust."

Toledano zei ook hoe pijnlijk het was om zoiets mee te maken van iemand van wie het werk de voorbije jaren zo gewaardeerd werd. Toledano, naar verluidt zelf een praktiserende jood, wees er en passant op dat de zus van Christian Dior zelf gedeporteerd was naar Buchenwald. "Na dit voorval zijn onze waarden van respect voor iedereen, nog steeds intact en ze worden gedragen door de hele equipe" zei hij. Hij eindigde met erop te wijzen dat het defilé dat we nu gingen zien, het resultaat was van het immense werk van de vele 'petites mains' in de ateliers.

Shorts met strikken
Daarna pas was het tijd voor de kleren, de nieuwste wintercollectie. Ontworpen door Galliano himself. We zagen frivole dansjurkjes, kniebroeken en shorts met strikken, A-manteltjes en veel bont, en als gewoonlijk modellen op adembenemend hoge hakken. Het publiek applaudisseerde enthousiast, en bleef klappen - gewoonlijk verschijnt dan de ontwerper groeten met een korte buiging of een zwaai. Nu verschenenen de 'petites mains', een dertigtal vrouwen en mannen in witte jasschorten, die een minutenlange staande ovatie kregen.

Zoals het er gisteren naar uitzag heeft het huis Dior zijn neus, maar niet zijn hele gezicht geschonden, al werd er in de wandelgangen al verontwaardigd getelefoneerd door sympathisanten van Galliano, die geschokt waren hoe het huis de hele heisa handig had weten te keren.

Het was een publiek geheim dat Galliano niet de makkelijkste man was om mee te werken, en al evenmin dat met hem de kosten de pan uitswingden. Dat het incident misschien wel op een gunstig moment kwam om de Brit te vervangen, wordt door insiders ook wel geopperd.

null Beeld AP
Beeld AP
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld EPA
Beeld EPA
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234