Dinsdag 22/10/2019

En de Nobelprijs voor beste Clouseau-song gaat naar...

Een uitgebreide rondvraag in de muziekwereld leert ons al snel dat 'Daar gaat ze' met kop en schouders boven alle andere songs van Clouseau uitsteekt. Maar welke liedjes verdienen na hun dertigjarige jubileum nog een plaatsje in het collectieve geheugen? We vroegen het een handvol muzikanten uit de pop, hiphop en rock. Euh, daar gaan we.

Mauro Pawlowski

'Swentibold' (1995)

"Ik heb heel lang gedacht: waar hebben die kerels het toch over? Het land van Swentibold? What the fuck betekent dat nu weer? Maar toen zag ik waarlijk het licht... net over de grens van Limburg! Toen ik in Nederland moest spelen, kwam ik voorbij een tankstation met diezelfde naam (in Geleen, GVA). Geen zever: in het magische land van Swentibold kun je gewoon benzine kopen en broodjes eten. In de wereld van elke muzikant geldt zo'n afspanning zowat als een oase in de dorre woestijn. Leve Naftstationnië!"

Isolde Lasoen

'Sterven op de planken' (2004)

"De gedachte achter deze song vind ik echt mooi. Sterven op de planken... Dat is toch het grote ideaal, het meest romantische exitscenario voor elke muzikant? Doen wat je graag doet op het podium, en dan... gewoon in elkaar stuiken.

"Ik ken dit liedje nog niet zo lang. En niet eens door de coverversie die The Scene ooit heeft opgenomen. Eigenlijk was het Eric Melaerts, de gitarist van Clouseau, die me deze song tipte. Clouseau kende ik alleen van hun grootste hits. Maar als je me vraagt naar de mooiste song van een groep, dwaalt mijn geest altijd af naar de triestigste nummers. Alles waar melancholie, tristesse en mineurakkoorden in voorkomen, is goed voor mij (lacht).

"Ik was een jaar of tien toen de Clouseau-mania losbarstte. Als tienjarige heb ik die gekte maar van op een afstand beleefd. Ik herinner me alleen dat je niet aan de groep kon ontkomen op de radio. Geen idee hoe vaak 'Anne' gespeeld werd op een dag! Ik ben nooit fan geworden, maar op die song probeerde ik wel al backing vocals te zetten. Ik zong alleen nooit luidkeels mee: zelfs mijn moeder heeft me pas horen zingen toen ik al 28 was."

Brihang

'Toen tussen jou en mij' (2004)

"Deze ochtend hoorde ik op Radio 1 'Toen tussen jou en mij' passeren. Ik had die song nooit eerder gehoord. En eerlijk gezegd? Helemaal niet slecht. Ik stelde me toen zelfs de vraag, waarom ik vroeger nooit iets met die groep heb gehad.

"Clouseau is zo snel groot en commercieel geworden, dat sommige mensen er spontaan een degout van kregen. Zover ging het nooit bij mij, maar Clouseau heeft nooit een rol van belang gespeeld in mijn leven. Had je me een dag eerder gebeld, had ik waarschijnlijk een cliché-antwoord als 'Daar gaat ze' gemompeld (lacht). Maar het zegt toch iets, dat de melodie van 'Toen tussen jou en mij' me nu - we zijn een paar uur later - nog altijd is bijgebleven. Nu denk ik: misschien moet ik toch maar eens met een fris oor naar Clouseau luisteren."

Intergalactic Lovers

'Daar gaat ze' (1989) + 'Domino' (1990)

Raf: "Hoe heet dat ene nummer nu ook alweer? Die song die Koen Wauters heeft ingezongen toen hij een hele nacht had gezopen voor hij de studio indook? 'Daar gaat ze'? Ja, dat is 'm. Petje af trouwens! Als je een hele nacht gaat feesten en pinten drinken, en dan nog een legendarische take kunt inzingen. Dat is niet veel mensen gegeven."

Lara: "Klopt. Tijdens de opnames van de nieuwe plaat hebben we maar één keer de bloemetjes buitengezet. En de volgende dag zijn we een stille dood gestorven in de studio (lacht). 'Daar gaat ze' blijft bovendien een supermooi nummer. Er zijn niet zoveel Nederlandstalige nummers die ik van voor tot achter kan meezingen. Maar 'Daar gaat ze' en 'Domino' zijn er twee van. Ik heb die cassette grijs gedraaid in mijn wagen. Nu ja, tot mijn auto is ontploft en uitgebrand. Echt gebeurd! Die tape is toen mee in vlammen opgegaan. 't Is niet zo lang geleden, maar 't lijkt een ver verleden."

Jinte Deprez (J. Bernardt / Balthazar)

'Domino' (1990)

"Waarom ook ik voor 'Domino' kies? Omdat het me sowieso altijd geïntrigeerd heeft waarom iemand zijn kind in godsnaam zo zou noemen (lacht). Hoe dan ook ben ik geneigd om een song uit de beginjaren van Clouseau te kiezen. Toen vond ik die groep nog best oké. Al is het ook alweer minstens zeven jaar geleden dat ik nog naar een van hun liedjes heb geluisterd. Maar je kunt er niet omheen: 'Domino' heeft een megaschone melodie. En net als 'Daar gaat ze' kun je die song inmiddels tijdloos noemen, zelfs al werd de sound misschien wat aangevreten door de tand des tijds."

Colin H. van Eeckhout (Amenra)

'Afscheid van een vriend' (1992)

"Zonder nadenken, zou ik spontaan voor 'Daar gaat ze' kiezen. Die vibe, die tristesse, dat past wel bij mij (lacht). Maar 'Afscheid van een vriend' mag evengoed. Ik hoorde onlangs waar dat nummer echt over gaat. Die song wordt naar verluidt heel vaak op begrafenissen gespeeld, maar gaat dus gewoon over de hond van Koen Wauters. Dat vond ik chique. Zo'n beetje als 'Into my Arms' van Nick Cave eigenlijk, dat wel eens als openingsdans op een huwelijk wordt gebruikt. Terwijl het nummer eigenlijk over heroïne gaat! Verder interesseert het me geen zak hoor, die hele Clouseau. Ik moet ook een beetje aan mijn imago denken, hè (lacht)."

Johannes Genard (School is Cool)

'Daar gaat ze' (1989)

"Ik ben vermoedelijk niet de enige die dit nummer heeft gekozen, maar je kunt er moeilijk om heen. Het is bovendien een mooi voorbeeld van vakmanschap. Ken je 'Close Encounters', de Engelstalige versie? Zelfs in een andere taal blijft 'Daar gaat ze' overeind. Een knap staaltje songcrafting."

Tom Barman (dEUS, Magnus, TaxiWars)

'Domino' (1990)

"Doe mij maar een van de trage nummers uit de jaren 90. 'Domino' bijvoorbeeld. Voor elke band die zo lang bezig is, heb ik respect. Ik heb elf jaar geleden nog met Koen Wauters samengewerkt (voor de 0110-concerten, JDB) en dat vond ik ook een honderd procent positieve ervaring."

Bert Ostyn

(Absynthe Minded) 'Brandweer' (1989)

"Het blijft voor mij onmogelijk om afstand te kunnen nemen van die oude Clouseau-songs. Ik associeer 'Brandweer' nog steeds met mijn kindertijd, net als 'Louise' of 'Anne'. Ik was misschien acht of negen toen ik die cassette van Hoezo? in handen kreeg. Die eerste twee platen kan ik niet loskoppelen van wie ik ooit was, als jonge muziekfan. 'Brandweer' heb ik zelfs nog opgevoerd in een playbackshow. Die gitaarriff was de max (lacht).

"Grappig dat mijn kinderen vandaag exact hetzelfde beleven als ik, met die liedjes. Mijn zoon van zes is ook fan van 'Brandweer'. Eigenlijk was Clouseau Studio 100 avant la lettre, niet? Toegankelijk voor kinderen, en een fenomeen. Daarna ben ik het familiebedrijfje Wauters wat uit het oog verloren, en op die kraakheldere stem van Koen vandaag ben ik ook niet zo gek. Maar 'Brandweer', dat blijft voor altijd."

Mickael Karkousse (GOOSE)

'Nobelprijs' (1996)

"Als ik denk aan Clouseau, zie ik mezelf weer als kind voor de televisie zitten. Ze speelden toen op een podium in de Meli (voormalig pretpark in De Panne, nu Plopsaland, GVA) en als ik me niet vergis, brachten ze 'Daar gaat ze'.

"Maar niet zo lang geleden heb ik mijn dochtertje 'Nobelprijs' laten horen, en ook dat vond ik echt een wreed goed nummer. Bijna toevallig ben ik op die song gestoten. Mijn dochter wordt over een paar maanden zes, en het is fantastisch om te zien hoe ze reageert op liedjes. Ze luistert zonder vooringenomen te zijn. Ze ziet ook nog overal de schoonheid van in - als er schoonheid in zit, tenminste (grinnikt). Zo kan ze helemaal opgaan in een goede tune van een commercial. Maar ook in een Nederlandstalig liedje van een tekenfilm begrijpt ze de boodschap.

"'Daar gaat ze' vond ik net iets te treurig voor haar, dus legde ik 'Nobelprijs' op. En ineens luisterde ook ik met andere oren naar dat nummer. Geef toe: dat is toch een mooie liefdesbetuiging? Zelfs nadat we dat liedje vijftien keer na mekaar hadden beluisterd (lacht)."

De Clouseau Best Of Box Set Clouseau30 is verschenen bij Warner. Vanavond gaat de tour in avant-première in CC Zwanenberg, Heist-op-den-Berg. Meer data: www.clouseau30.be

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234