Zondag 17/11/2019

En daar is alweer een vrouwenzender

Donderdag wordt met 'Libelle tv' nog maar eens een vrouwenzender gelanceerd. Hiermee hoopt Sanoma haar reclame-inkomsten op te krikken. Niet iedereen is even overtuigd dat dat zal lukken.

Vrouwenzenders VIJF en Vitaya krijgen er op 15 augustus een concurrent bij. Het mediabedrijf Sanoma lanceert dan, op kanaal 18 via Telenet, een digitale zender. Die ligt in het verlengde van het weekblad Libelle.

De ambities zijn groot. Voor 70 procent van haar zendschema doet de zender beroep op lokale productiehuizen als Sultan Sushi en Hotel Hungaria. Die werken mee aan onder meer mode-, beauty-, kook- en interieurprogramma's. Een resem bekende koppen moet de zender nog aantrekkelijker maken. Cabaretière Els De Schepper en voormalige Radio 2-stem Ilse Van Hoecke worden de gastvrouwen van De Eerste Show, het dagelijkse praatprogramma dat de hoeksteen van Libelle tv moet worden. Het Nieuwsblad-journaliste Annelies Rutten en acteurs Pieter Embrechts en David Galle worden vaste reporters van dienst. Ook Bé De Meyer (ex-Zondag Josdag), Bieke Ilegems, (ex-Wittekerke) en Ilse D'Hooghe (Libelle-kok) krijgen hun eigen shows.

Advertentiemarkt

Bij Sanoma hopen ze ongetwijfeld dat dat Libelle tv hen op den duur uit de financiële put trekt. De omzet van het Finse mediaconcern in ons land daalde in het tweede kwartaal 2,6 procent tot 53,2 miljoen euro. Dat komt omdat in de eerste plaats door de advertentiemarkt die door de ecomonische crisis onder druk staat. De omzet die Sanoma België daaruit putte daalde tussen april en juni met 13 procent ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar eerder.

De zender zal ook de aantrekkingskracht van het magazine weer moeten aanwakkeren. Want hoewel Libelle na 17 jaar nog steeds het grootste vrouwenblad in Vlaanderen is, boeren de verkoopcijfers achteruit. Als we de laatst beschikbare vier kwartalen vergelijken met die van het jaar daarvoor is er een daling van 3,7 procent, op te tekenen (van 221.051 verkochte bladen naar 212.915).

"Door op verschillende media in te spelen, willen we ons merk nog sterker maken", klinkt het bij Sanoma. Niet alleen voor de lezers, maar ook voor de adverteerders. "Die konden ons doelpubliek tot voor kort maar één keer per week bereiken. Dankzij Libelle tv kan dat 24 op 24, 7 op 7." Ook bij Flair en Feeling wil Sanoma in de toekomst nog meer multimediaal te werk gaan.

Volgens Anouk Mertens, verantwoordelijke voor audiovisuele projecten, bij Sanoma, zal Libelle tv VIJF, waarin Sanoma ook belangen heeft, sowieso niet voor de voeten lopen. "Dat is een brede generalistische zender, meer gericht op entertainment met buitenlandse formats en series. Bij Libelle tv ligt de klemtoon op 'zorgen voor gezins- en familiegeluk' en lifestyleprogramma's met een positieve insteek. In de dagelijkse talkshow nemen we tijd om sociaal-maatschappelijk relevante thema's te bespreken."

Mediaprofessor Leen d'Haenens (KU Leuven) is sceptisch over de komst van het nieuwe crossmediale project, en vooral hoe die het verschil zal maken met VIJF en Vitaya. "Het succes zal afhangen van hoe innovatief Libelle tv zal zijn."

Volgens d'Haenens zal de Libellelezer wel moeilijk crossmediaal te verleiden zijn. De combinatie van print, internet en tv slaat in de eerste plaats aan bij mensen onder de veertig, die vertrouwd zijn met tablets en smartphones. "Het publiek waar Libelle op mikt, is ouder. Als ze het alleen met deze mensen willen doen, weet ik niet of dit zal werken."

Koffiedik kijken

Volgens mediaprofessor Katia Segers (VUB) is een crossmediaal businessmodel de enige optie voor magazine-uitgevers. "Het is een conditio sine qua non. Dat maken de consumenten en adverteerders duidelijk. Maar of dat parcours ook de redding zal betekenen, is koffiedik kijken. Alle media zijn op dat vlak zoekende. Een garantie op succes is het sowieso niet."

Bij Humo, waar Sanoma ook aandelen heeft, werd vorige zomer HumoRadio gelanceerd, een radio zender die dagelijks een uur de ether inging. Na twee maanden werd hij stopgezet. Ook Story FM is zo'n crossmediaal project. Die blijft voorlopig wel bestaan, maar of die veel extra oplevert is onduidelijk. "Het is voor ons een testproject", zegt Mertens.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234