Zaterdag 16/01/2021

'En anders wil ik een duif. Ook getemd.'

'Een les in geschiedenis met als rode draad het bewind van de zes Belgische vorsten'

Ayfer Erkul / Het nieuwe Dynastiemuseum is interactief

Het fluwelen alpinistenvest dat Albert I droeg tijdens de dodelijke val die hij maakte. Slavenkettingen uit de tijd van Leopold II. De viool van Elisabeth. Maar vooral Boudewijn, met kindertekeningen, zijn meccanodoos en zijn brief aan Martens tijdens de abortuskwestie. In het Bellevuehotel, naast het koninklijk paleis van Laken, was het Dynastiemuseum gisteren voor de eerste keer open voor het publiek. Het was even wennen aan de audiograaf, maar de eerste bezoekers reageerden positief.

Zoveel herinneringen," zucht de 74-jarige Joseph Remy, die twintig jaar lang als telegrafist werkte in het koninklijk paleis van Laken. Zijn ogen glanzen, het bezoek aan het nieuwe Dynastiemuseum is voor hem een wandeling door zijn eigen leven. "Ik heb Laurent en Philippe zien opgroeien. En koningin Astrid, zij was echt een uitzonderljk mens. En koning Boudewijn dan, zo'n minzaam man. Hij kwam ons met Kerstmis altijd persoonlijk zijn wensen overbrengen."

Even verder heeft een man problemen met zijn audiograaf, het toestel dat hij aan de ingang kreeg en aan zijn oor moet houden om een stem te horen die bijkomende uitleg geeft. "Hoe werkt dit? Wat zegt u? Moet ik op een knopje duwen?"

Geen gewoon museum dus, dit nieuwe Dynastiemuseum. Er worden films getoond over het ontstaan van de Belgische monarchie, er zijn bustes van de vorsten, maar evengoed hun kindertekeningen en brieven aan hun gouvernantes. 'Je voudrait avoir un canarit et je voudrait le aprivoisé en métent le dois dans la cage', zo begint het verlanglijstje van Boudewijn voor zijn achtste verjaardag. Hanepoten, doorhalingen en spelfouten. Als hij geen kanarie kan krijgen, wil de jonge prins het liefst een duif. Ook getemd.

"Ons klein museum van vroeger vinden we hier niet meer terug," zegt Lea Boulert, een van de vrijwilligers die hier rondlopen en op praktische vragen van bezoekers antwoorden. "Het oude museum was enkel maar de tweede etage. En niet interactief, helemaal niet. Van de brochures zijn we nu gelukkig af. Die waren enkel in het Frans en het Nederlands, zodat Duitse of Engelstalige bezoekers nog een aparte uitleg nodig hadden."

Afrikaanse geluiden op de achtergrond, een muurhoge kaart van het zwarte continent, kettingen en kluisters van slaven, stedenbouwkundige plannen. Dit is de kamer van Leopold II. Een kamer verder staan bezittingen van koning Albert I. Het mosterdgele fluwelen alpinistenvest dat hij droeg toen hij van de rots viel in 1934. De scheuren die de val veroorzaakte zijn met grote steken dichtgenaaid. Zijn alpinistentouw ligt er vlak naast. Leopold I, Astrid, Elisabeth, Karel, Leopold III, ze zijn allemaal aanwezig. Maar het is koning Boudewijn die veruit de meeste aandacht krijgt in het Memoriaal Koning Boudewijn, met veel van de stukken die nog te zien waren op zijn grote herdenkingstentoonstelling. "Hij was sober, niet het type dat vaak uit ging eten of in de koekjestrommel zat," meent de Nederlandse Willy van der Wel terwijl ze naar het 'privé-interieur' van de vorst wijst: een groot bureau vol familiekiekjes met Fabiola en de rest van de koninklijke familie. Willy kwam samen met haar man 35 jaar geleden naar België. "In het begin leek hij mij vrij triest", beaamt echtgenoot Frans. "Het was dan ook niet bepaald een van de vrolijkste mensen met wie hij trouwde, hé." Knipoog, dan gefluister: "Dit is natuurlijk majesteitsschennis, maar wij noemen haar wel eens de kwezel." Frans schudt even met zijn audiograaf. "Alleen jammer van dit ding. Ik ben al een tweede gaan halen. Het mijn werkteniet. Maar deze blijkt ook maar af en toe te werken."

In kamer 13 wordt afscheid genomen van koning Boudewijn. Op een grote poster, met daarop duizenden mensen die de begrafenis van de vorst bijwonen, worden beelden uit zijn leven geprojecteerd. De muur ertegenover is gevuld met stapels ingebonden rouwbetuigingen.

Honderdduizend bezoekers, jaarlijks. Dat verwacht Gérard Jacques, voorzitter van het Memoriaal Koning Boudewijn. "Het is een les in geschiedenis", zegt Jacques, "met als rode draad het bewind van de zes Belgische vorsten." En de audiograaf, zo zegt hij, wordt binnenkort vervangen door een moderner exemplaar. Een waarop geen knopjes moeten worden ingedrukt. De Belgische geschiedenis stopt niet, ook niet in het Dynastiemuseum. Twee nieuwsstudio's die voortdurend beelden uit het RTBF- of VRT-journaal uitzenden zijn in een aparte kamer ingericht. Asielzoekers in de kerk, Sémira, Dutroux, Laurent Kabila op bezoek. Albert II, zo zegt de stem in de audiograaf, heeft nog een moeilijke taak voor de boeg.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234