Dinsdag 07/12/2021

'Email is onverwoestbaar'

Wie bij het woord 'email' alleen denkt aan oude bierreclames, oma's kookpotten of grootvaders asbakken, dwaalt. Ook nu nog bestaat er een markt voor email. Emaillerie Belge is het enige Belgische bedrijf dat zijn productie volledig in België heeft behouden.

brussel

van onze medewerker

Kris Hendrickx

Ambassadeur van het Brussels toerisme, categorie buitenlandse handel. Dat is de titel die Benoît d'Ydewalle, gedelegeerd bestuurder van de Emaillerie Belge, onlangs ontving van Brussel Internationaal - toerisme en congres (BITC). Het bedrijf is in ons land zowat de laatste emailproducent waarvan de productie helemaal in België gebeurt. Om te kunnen overleven spitst Emaillerie Belge zich toe op hoogwaardige zeefdruk, een techniek waarin lageloonlanden het bedrijf niet kunnen evenaren. "We zijn de Bentley van de emailsector", stelt d'Ydewalle.

Om de concurrentie met de lageloonlanden te kunnen aangaan, koos het tachtigjarige bedrijf uit Molenbeek steeds meer voor het segment van de ambachtelijke emailproducten als reclamepanelen, signalisatieborden en kunstemail. Sinds d'Ydewalle in 1992 in de firma stapte, kantelde de proportie tussen het industriële emailleren (van keukentoestellen bijvoorbeeld) en het fijnere werk. Vandaag maken de ambachtelijke opdrachten zo'n 80 procent uit van een omzet die vorig jaar 750 000 euro bedroeg. Elf jaar geleden was de ambachtelijke productie slechts goed voor 25 procent. "Om te overleven moeten we onze sterkste troeven uitspelen", zegt d'Ydewalle. "Dat zijn betrouwbaarheid en tachtigjarige ervaring, in het bijzonder met zeefdruk."

Het resultaat is in de Molenbeekse fabrieksruimte overal te bewonderen. De baksteenmuren hangen er vol met kleurig email: Kuifjes raket naar de maan, de plattegronden van het Brugse concertgebouw of straatnaambordjes voor Warschau, maar evengoed oeroude publiciteitsborden voor Spa of Coca-Cola. "Email is onverwoestbaar, ecologisch en onderhoudsvrij", stelt d'Ydewalle. "Kijk naar de reclameborden voor Coca-Cola: welk ander publiciteitsmateriaal vervult vijftig jaar na zijn productie nog altijd zijn functie én is een veelvoud van zijn oorspronkelijke verkoopprijs waard?" Hoe gegeerd emailborden vandaag zijn, blijkt uit een recente vraag van 'Bos en Groen', dat de bewegwijzering in het Zoniënwoud beheert. De organisatie vroeg onlangs om 80 geleverde bordjes opnieuw te maken. Aan de makelij scheelde niets, de bordjes bleken gewoon in rook opgegaan.

D'Ydewalle verbergt niet dat zijn bedrijf nog maar net uit een kritische fase komt. Het voorbije jaar kende het bedrijf een omzetdaling van niet minder dan 65 procent, een evolutie die vooral te wijten is aan het feit dat een contract met de Parijse metro afliep. Zes maanden geleden stond het bedrijf nog op het punt de boeken neer te leggen. d'Ydewalle besloot toen de effectieve leiding van het bedrijf over te nemen en extra geld op tafel te leggen. Een half jaar later schrijft Emaillerie Belge weer in zwarte cijfers. Dat d'Ydewalle niet aan zijn proefstuk toe is in de zakenwereld is daar wellicht niet vreemd aan. In 1997 was hij al medestichter van Le Pain Quotidien in de VS, en enkele jaren later stapte hij in het concept van 'La Vache qui regarde passer les trains'. "Toch blijven we in het algemeen erg conjunctuurgevoelig", zegt d'Ydewalle. "Email is op zich al een luxeproduct. Veel mensen lijken zelfs niet meer te beseffen dat de techniek nog wordt toegepast. Ons bedrijf is op die markt nog eens een luxespeler, zeg maar de Bentley van het email." Tachtig procent van de omzet is bestemd voor de export. Emailpanelen voor de metro van Hongkong, publiciteit voor de Verenigde staten, straatnaambordjes voor Beiroet, het Belgische bedrijf levert ze.

Voor de liefhebbers van zeldzaam email is er trouwens goed nieuws. Om wat meer financiële ruimte te krijgen, verkoopt d'Ydewalle zijn privé-collectie oude reclameborden volgende week per opbod in Parijs. Onder de vijfhonderd borden zouden heel wat unieke exemplaren zitten, waarvan de waarde tot 5.000 euro kan oplopen. Nog om financiële redenen werkt d'Ydewalle de voorbije maanden tegen het bescheiden maandloon van nul euro. "Omdat ik wist dat we er bovenop zouden komen", glimlacht de kersverse ambassadeur.

Ambachtelijke productie is goed voor 80 procent van de omzet

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234