Zaterdag 06/06/2020

ELYSIAN FIELDS

'Dieren en planten zijn ook sensueel, maar is een kat daarom steeds op zoek naar een paring?'

ROCK NOIR u WEGZAKKEN IN EEN BAD VOL EXTASE

Wie zijn ze en wat maakt hen zo speciaal?

Net als bij Mazzy Star en Cowboy Junkies schrijdt de muziek van Jennifer Charles (zang) en Oren Bloedow (gitaar) voort in een ietwat claustrofobisch universum waarin zwart-wittinten, sensualiteit en gesluierde emoties de sfeer bepalen. Het New Yorkse stel met Joodse wortels is met het recente Bum Raps & Love Taps aan een vierde langspeler toe, al ging het tussendoor nog aan de slag met gedichten van Edgar Allen Poe, Sefardische liederen en undergroundgoeroe Steve Albini.

Wat betekent die ogenschijnlijk nonsensicale plaattitel?

"Het zijn twee uitdrukkingen uit het Amerikaanse idioom", legt de erudiete veelprater Bloedow uit. "Een bum rap is een valse beschuldiging, en we spreken van een love tap wanneer iemand die jij graag ziet je een klap geeft. Let wel, dit zijn onze woorden niet: ze komen van Jennifers grootmoeder, die ze als titel voor haar memoires wou gebruiken. Maar aangezien ze Alzheimer heeft gekregen en later is gestorven is ze daar nooit aan toegekomen."

Mogen we Bum Raps & Love Taps dan als een in-memoriamplaat beschouwen?

In feite niet, want enkel de titelsong gedenkt oma Deedee. Bloedow schetst een portret van een groot jazzliefhebster, die haar passie op haar dochter en kleindochter heeft overgegeven. "Mijn grootmoeder was een vrije geest", wringt de enigmatische Charles zich ertussen. "Dankzij haar kon ik al zingen zodra ik enigszins spreken kon. Liedjes uit de jaren twintig en dertig voornamelijk."

Hoe komen de songs van Elysian Fields dan tot stand? Door jazz heel traag te zingen? Door Edith Piaf te verengelsen?

Zo eenduidig verloopt het creatieve proces niet voor het koppel. Jennifer Charles koestert weliswaar veel bewondering voor de Mus van Parijs, maar verder geloven beiden dat ze als artiest veeleer een medium zijn. "Telkens als we iets fantastisch hebben gemaakt mogen we graag denken dat het buiten ons om is ontstaan", verwoordt Bloedow het. Ook zijn wederhelft beschouwt muziek, maar evengoed alle kunst, als een middel om die hogere macht te omarmen. "Het is een kracht, een energie, een geest. Bang ben ik daar niet voor, integendeel. Erdoor geraakt worden, is bevrijdend, alsof je wegzakt in een bad vol extase." Bloedow: "Als je je rot voelt, komt dat meestal doordat je je aan iets vastklampt. Daarin schuilt een heel dankbare functie van de artiest: een katalysator zijn om mensen die iets los te laten hebben tot initiatief aan te porren. Dat effect heeft Jennifer op een heleboel mensen."

Is het dan verkeerd om Jennifer Charles' trage, kreunende zang als verleidelijk te bestempelen?

"De teksten op deze plaat hebben niks met verleiding te maken, maar met verlies, droefheid en strijd", stelt Bloedow ferm, al geeft hij ruiterlijk toe dat 'Set the Grass on Fire' een '"ongebreidelde, psychedelische slaapkamersong" is. "Ik bén een heel sensueel persoon", voegt Jennifer Charles eraan toe, "maar mensen interpreteren dat soms fout. Dieren en planten zijn ook sensueel, louter omdat ze zichzelf zijn. Maar is een kat daarom altijd maar op zoek naar een paring? Ik denk het niet."

Kurt Blondeel

www.elysianmusic.com

Bum Raps & Love Taps is verschenen bij Diluvian en wordt gedistribueerd door Bang!

Elysian Fields speelt op 12/11 in de Kreun in Bissegem en op 13/11 in de Botanique in Brussel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234