Vrijdag 19/08/2022

ELS DE PAUW

In de nieuwe Cinquecento kan men met zevenen zitten. Men moet er zelfs geen Grumpie of Niezel voor heten of reeds jaren vlijtig aan yoga doen om comfortabel in het autootje plaats te nemen. Nee, door het daverende succes van de heruitgave van de sympathiekste Italiaanse auto dachten ze bij Fiat wat ze jaren geleden ook bij Mini Cooper dachten: 'Laten we er ook maar een grotere versie van maken, zodat we de formaatgevoelige klant kunnen overtuigen. De man die niet met een kleintje wil rijden.' Aldus gesproken, lieten zij een uitgerekte Vijfhonderd maken die er vooraan uitziet als een dronken Vijfhonderd met te veel mascara aan, en achteraan als een soort angstige, platgeslagen Duplo.

Ik weet niet wat er de laatste twintig jaar in het hoofd van autobouwers is omgegaan, beste lezer. Of liever: in het hoofd van autoverkopers die zich baseren op onderzoek van automarketeers en analisten, wier taak het is om uit te vogelen wat de klant wil, veeleer dan wat het zou kunnen zijn dat de gevoelige voortrekkersklant een aardige klap tegen de hersens geeft en vervolgens naar de winkel doet spurten om zoveel ongeziene pracht. Het is alsof autoconstructeurs aan hun ontwerpers de opdracht geven om alleen nieuwe vehikels te tekenen in de trant van die van de concurrenten. Bijgevolg lijken alle auto's in dezelfde klasse tegenwoordig steeds sterker op elkaar. U heeft het vast zelf al gemerkt dat de tijd doden met automerken raden tijdens lange autoritten haast onbegonnen werk is. Ik kan al lang van ver geen Ford meer onderscheiden van pakweg een Audi, tenzij het om een oldtimer gaat.

Automerken hebben geen karaktertrekken meer. Geen eigen gezicht. Het succes van de Fiat 500 bewees net dat een groot deel van het publiek weer die eigenheid van vroeger wil. Alleen is het wat vreemd om op die vraag in te gaan door een oude auto opnieuw te lanceren en daarna het gamma uit te breiden met een large-versie en straks misschien met een vierwielaangedreven variant om die verraderlijke Latemse cols mee te kunnen berijden. Sinds nostalgie een marketingterm is geworden, gaat het achteruit met de vooruitgang. Bovendien is het huidige auto-aanbod een aanfluiting van het talent der autodesigners. Mag er nu werkelijk geen enkele auto meer van de band rollen met een vooruitstrevende ranke belijning en een onbestemde elegantie, van het soort waar men ogenblikkelijk week en zelfs vier seconden lang gelukkig van wordt?

De vitters zullen opwerpen dat de nieuwe auto's volgepropt zitten met geavanceerde techniek, en dat we op dus dat vlak toch evolueren. Welnu, ik vind dat het oog ook wel wat wil, en dat het uiteraard allemaal veel beter kan. Dat er te veel auto's zijn en dat ze de lucht blijven vervuilen, is het hoofdprobleem. Dat er voorts alleen maar lompe, stijlloze en vormloze boliden rondrijden, is slecht voor het humeur, de gemoedsrust en de mentale bevrediging. Kortom, voor de nodige lankmoedigheid. Het is al erg genoeg dat de publieke ruimte volgestouwd staat met lelijke bouwwerken en beschermde kneuterboerderijen van twee eeuwen geleden. Ook daar mag men niet te lang naar kijken, wil men niet ontmoedigd raken door zo veel toegestane lelijkheid.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234