Zaterdag 27/02/2021

Tesla

Elon Musk, visionair of geniale gek

Er wordt Musk veel vergeven. Maar het geduld bij beleggers, financiers en zakenpartners raakt stilaan op. Beeld EPA
Er wordt Musk veel vergeven. Maar het geduld bij beleggers, financiers en zakenpartners raakt stilaan op.Beeld EPA

Volgens Forbes is Tesla het meest innovatieve bedrijf ter wereld. Alleen staat de ongebreidelde fantasie van Elon Musk zijn bedrijf steeds vaker in de weg. 'Henry Ford was ook niet bezig met de eerste maanlanding.'

Hugo Drax is in de Bond-film Moonraker een multimiljonair die met zijn bedrijf Drax Industries in Californië de Moonraker Spaceshuttle bouwt. Drax wil de wereldbevolking domineren vanuit een gigantisch ruimtestation. Het zou zeer oneerbiedig zijn om Elon Musk met Hugo Drax te willen vergelijken. En er is alle reden om hem het nodige krediet te gunnen. Hij gaf ons immers tastbare zaken als Paypal, Solar City en Tesla Motors. Hij is echter ook de man met een ongebreidelde fantasie, die mensen naar Mars wil schieten, of die Matrix-gewijs droomt over parallelle universums.

Wereld aan de lippen

Er is iets met die man. Telkens als Elon Musk met de ogen knippert hangt de halve wereld aan zijn lippen. Dat zorgt voor adoratie, maar steeds meer ook voor wrevel.

Ook deze week slaagde Musk in zijn opzet om weer even alle schijnwerpers op zichzelf te richten. De opgebouwde geheimzinnigheid creëerde een eigen mysterie. Maar kijk, de wereld kan weer ademhalen. Het mysterie is ontrafeld: alle nieuwe auto's van Tesla zullen hardware krijgen waarmee ze volledig zelfrijdend kunnen zijn. Disclaimer: de fabrikant van elektrische auto's sluit aansprakelijkheid voor eventuele crashes uit. "Dat is iets voor een individuele verzekering", zei Musk.

Er wordt de man veel vergeven. Maar het geduld bij beleggers, financiers en zakenpartners raakt stilaan opgesoupeerd. Een aantal grote investeerders haakt openlijk af. Het Royal London Sustainable World Trust, een Londense klepper die verschillende fondsen beheert voor een totale waarde van 94,5 miljard euro, wil niks weten van de figuur van Elon Musk en zijn gebrek aan transparantie. Idem bij Pacific Crest, dat zijn investeerders afraadt om aandelen te kopen van Tesla.

De "vervelende" vraag die telkens opspeelt is deze: wie zal zijn grote visionaire plannen betalen? Tesla, het enige bedrijf van Musk dat effectief slaagt in de verkoop van zijn producten, verbrandt meer cash dan ooit.

Laat u niet misleiden, de beurskoers van Tesla is niet representatief voor de productie en is voornamelijk hoog door de verwachtingen van speculanten en beleggers. Dit vertrouwen wordt echter sterk op de proef gesteld door uitblijvende resultaten en de snel opkomende concurrentie. Volgens The Wall Street Journal heeft Tesla sinds eind 2014 een bedrag van 3 miljard dollar (2,7 miljard euro) uitgegeven en dringt een nieuwe investeringsronde zich aan. Net nu er scepsis weerklinkt op de financiële markten.

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Het geloof in Tesla brokkelt af. De fabrikant bouwt mooie auto's, daar valt niks op af te dingen. Maar een massaproductie is er nog (steeds) niet. Waardoor het betaalbaar maken van de productie niet lukt, waardoor de kostprijs verhoudingsgewijs hoog blijft. Intussen wijzen analisten naar General Motors, dat klaarstaat met een elektrisch model, dat meteen in productie kan, en dat een prijs heeft waarmee de massa bereikt kan worden.

Nochtans lijkt de markt klaar voor elektrische voertuigen. Volgens prognoses van databank EV Volumes zouden er tegen eind dit jaar meer dan 2 miljoen voertuigen rondrijden. Dat klinkt als goed nieuws voor pionier Tesla. Het is dat helaas niet. Een nadere blik op de gegevens blijkt dat het grootste deel van de groei komt van concurrenten, en uit gebieden waar Tesla zwak staat. De verkoop van elektrische voertuigen explodeert, helaas voor Tesla op de verkeerde markten. Met koploper China, waar Tesla maar geen voet aan de grond krijgt.

Op de winkel passen

Michael Dunne, van Forbes, noemt China de olifant in de kamer van Tesla. "Musk heeft de belangrijkste markt van de wereld verwaarloosd. Musk zal nog sneller op Mars staan dan dat zijn Tesla's door China scheuren", grimlacht Dunne.

Het is een steeds weerkerend geluid. Analisten verwijten Musk dat hij geen focus kan houden, en zich te veel als visionair - met andermans geld - gedraagt. "Henry Ford was ook niet bezig met de eerste maanlanding tijdens het bouwen van zijn iconische Model T."

Musk staat Tesla in de weg. Al is er wel een dilemma. Zo heeft Apple aangetoond dat bedrijven die hun visionair opofferen voor iemand die op de winkel past, dat niet zonder risico doen. Steve Jobs was ook een visionair, alleen bleef hij wel met zijn voeten op de grond.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234