Zaterdag 19/10/2019

Elon Musk: "Veel mensen begrijpen Autopilot niet"

Beeld AFP

Tesla-baas Elon Musk is niet van plan om het automatische besturingssysteem van Tesla af te voeren, ondanks het feit dat de Autopilot aanstond op het ogenblik van een dodelijke crash met een van hun wagens op 7 mei. Dat vertelde hij dinsdag aan The Wall Street Journal.

De veertigjarige Joshua Brown kwam op 7 mei in Florida om het leven tijdens een ongeluk met zijn Tesla Model S, toen zijn wagen de zijkant van een vrachtwagen raakte, die op dat ogenblik afsloeg. Noch Brown, noch Autopilot, dat gebruik maakt van sensoren en camera's, zagen de witte truck tegen de heldere hemel voor het te laat was.

Autopilot

Wanneer Autopilot wordt ingeschakeld door de chauffeur, neemt het de controle over van het gaspedaal, de remmen en het stuur om de wagen automatisch te besturen op de snelweg en in traag verkeer.

Ondanks oproepen om het systeem te deactiveren tot NHTSA, een divisie van het Amerikaanse ministerie van Transport, haar onderzoek heeft afgerond, blijft Musk Autopilot vurig verdedigen. "Veel mensen weten niet wat het is en hoe je het aanzet," vertelde hij aan The Wall Street Journal. Hij voegde eraan toe dat Autopilot, dat momenteel enkel nog maar in een bètaversie bestaat, zo snel mogelijk gelanceerd werd "omdat we een systeem hadden dat al met al levens zou redden".

Een Tesla Model S. Beeld EPA

Onderzoek

Volgens de NHTSA is er naar aanleiding van het ongeluk op 7 mei "een onderzoek nodig naar het ontwerp en de performantie van alle rijhulpmiddelen in gebruik". De regulatoren hebben Tesla tot 29 juli de tijd gegeven om te antwoorden op een eerste reeks vragen. Een tweede set antwoorden moet ten laatste op 26 augustus worden ingediend.

Centraal in het onderzoek naar het ongeluk staat de manier waarop Autopilot chauffeurs informeert over de capaciteiten en beperkingen van het systeem, en hoe het de bestuurders ervoor waarschuwt dat ze weer controle over het stuur moeten nemen.

Chauffeurs dienen hun handen ook tijdens het gebruik van Autopilot op het stuur te houden en worden daar door de wagen herhaaldelijk aan herinnerd, wanneer er geen druk op het stuur wordt gedetecteerd.

Het interieur van een Tesla Model S in Autopilot-modus. Beeld REUTERS

Amerikaanse senaat eist opheldering
De Amerikaanse senaat vraagt oprichter en topman van Tesla, Elon Musk, opheldering. Hij zegt dat bij een tweede ongeval met een Tesla in Pennsylvania de zelfrijdende functie niet was ingeschakeld. Senator John Thune, voorzitter van de senaatscommissie voor Handel, Wetenschap en Vervoer, eist dat Tesla tegen 29 juli informatie geeft over de achtergrond van het ongeval.

Thune zegt in het algemeen zelfrijdende wagens te steunen met het oog op veiligheid en mobiliteit. De technologische vooruitgang biedt de kans om de ongevallencijfers omlaag te halen. Daarvoor moeten de bedrijven hun klanten niet alleen over de voordelen, maar ook over de beperkingen van dergelijke systemen informeren.

Intussen zou blijken dat de "Autopilot" bij een tweede ongeval toch niet zou zijn ingeschakeld. Bij het ongeval in de Amerikaanse staat Pennsylvania was het systeem uitgeschakeld volgens de loggegevens van het voertuig, aldus Elon Musk op Twitter. "Meer nog, de crash zou niet hebben plaatsgevonden als het was ingeschakeld", verklaarde hij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234