Zondag 25/08/2019

'Elke plaat is een tijdscapsule met een boodschap'

Een etiket op de grote Amerikaanse band Lambchop plakken is onbegonnen werk. Dat blijkt weer eens uit hun binnenkort te verschijnen cd Damaged, die zich nog het best laat omschrijven als 'luxueuze kamerpop'. Met hun splinternieuwe songs staan ze dit weekend op Folkfestival Dranouter.

Door Koen De Meester

BRUSSEL l Als we Lambchopvoorman Kurt Wagner ontmoeten, wist hij net wat zweet weg. De zanger werd voor het interview bijna door een auto aangereden. Zijn binnenkort te verschijnen cd Damaged heeft zijn naam niet gestolen. Wagner is ook ernstig ziek geweest, maar daar gaat hij niet op in: 'Er is iets beschadigd in mijn leven, dat mag iedereen weten, maar daar houdt het op.'

Met de titel Damaged geeft u toch voer voor speculaties?

"Het klinkt inderdaad een beetje intimiderend en provocerend. Ik wilde met een simpel woord onze - niet alleen mijn - toestand omschrijven."

Wilt u niet rechtstreeks over de gebeurtenissen praten die tot deze cd geleid hebben?

"Nee, alleen indirect. Er is naast een persoonlijke ook een artistieke reden. Het is totaal fout een plaat op iets reëel vast te pinnen omdat het te veel afleidt. Als je leest dat een cd gaat over de ramp met de Hindenburg, dan zal dat het enige zijn wat je je herinnert en dat is erg jammer. Kijk, iedereen maakt zwarte tijden mee. Wat ik vooral interessant vind, is hoe je op de gebeurtenissen reageert. Daaruit wordt dan een liedje of een plaat geboren."

De muziek is anders dan op voorganger Aw C'mon / No You C'mon. Waarom?

"We hebben op die twee cd's veel stijlen opgezocht. Deze keer kozen we voor één bepaalde sfeer. Een beetje zoals op Is a Woman. Dat de muziek toch anders klinkt, heeft veel te maken met de andere opbouw van de songs en onze samenwerking met het elektronische duo van Hands Off Cuba."

Gaat de eerste song 'Paperback Bible' over eBay?

"Nee, maar wel over de voorloper ervan, een radioshow die Swap Shop heet. Je kunt er zaken aanbieden, live op de radio. Ik mijmer over de dingen die je loslaat en de zaken die je (terug)vindt. Elke plaat is een tijdscapsule met een boodschap. Als ik denk aan de vorige, dan zie ik nu pas welke aardverschuiving er zat aan te komen."

Lambchop is een monument van de alternatieve muziek, toch hebben de VS nauwelijks weet van jullie bestaan. Frustrerend voor u?

"Dat is iets waar de band zich al jaren niets meer van aantrekt. Ik denk dat ik eerst moet sterven vooraleer ze naar Lambchop zullen luisteren. En daar heb ik voorlopig nog geen zin in. We hebben ons nooit opgedrongen en dat moet je nu net wel doen in de VS. Gelukkig is er nog Europa."

Geniet u van uw verblijf hier?

"Niet zoveel als ik zou willen. Het kruipt wel in je lichaam en dan heb ik het niet alleen over de sterke bieren van hier. Ik ben er een beetje mee gestopt. In tegenstelling tot de meeste van mijn landgenoten geniet ik nu van minder. De Amerikaanse maatschappij lijkt alles in steeds grotere hoeveelheden aan te moedigen. Ik denk aan de film Supersized. In Texas wonen de meeste mensen met overgewicht en dat is ook de grootste staat van de VS. Ze zijn er allemaal erg agressief en competitief. Het heeft te maken met de grote kloof tussen de lui met veel geld en die zonder een cent."

Is dat geen gevaarlijke situatie?

"Klopt, je ziet en voelt het overal in de VS. Bij ons leven er velen onder de armoedegrens. We hebben nogal wat kennissen zonder ziekteverzekering en weten hoe tragisch het kan worden. Ik begrijp niet dat een cultuur kan overleven op zo'n egoïstische manier. Als tiener dacht ik dat al, maar er gebeurt niets. Ik kijk dan naar de geschiedenis voor antwoorden."

Leg dat eens uit.

"Het is pijnlijk hoezeer het persoonlijke leven verweven is met de politiek in ons land. Het is frustrerend en het maakt je razend. Ze hebben ons in de oorlog met Irak gemanipuleerd en het maakt onze wereld weer een beetje grauwer. Ik zoek in de geschiedenis of er nog voorbeelden zijn om uit een dergelijke situatie te geraken. Je hoopt op een uitweg, want het is een walgelijke puinhoop."

Hoe zal de oorlog in Irak volgens u eindigen?

"Ik voorspel dat ze net voor de volgende verkiezingen de boel laten barsten en dat we dan de propagandabeelden van lachende, thuiskomende troepen krijgen. Het zal een fucking Spielbergproductie worden met een happy end. Of die indruk zullen de mensen toch hebben en zo kan de regering mooi door de verkiezingen zeilen. Dat Irak ondertussen volledig uit elkaar gereten is, tja, dat is bijzaak."

Dus zijn titels als 'The Rise and Fall of the Letter P' en 'The Decline of Country and Western Civilization' niet zomaar uit de lucht komen vallen?

"Ze suggereren een overzicht. Damaged is verre van een politieke plaat, maar het welt gewoon in ons op. Je kunt je niet voorstellen hoe we ons voelden na de 'herkroning' van Bush in 2004. Toen werden heel veel mensen depressief. Ons optimisme en vertrouwen branden op een heel laag pitje. Waar is Joe DiMaggio uit het liedje van Simon & Garfunkel nu? We hebben hem echt nodig!"

Maar u zingt op 'A Day without Glasses': 'I've never had a moment of regret.' Dus valt het allemaal nog mee?

"Ik aanvaard het gewoon en probeer zoveel mogelijk het slechte te ontwijken. Het is natuurlijk een typische zin uit een countrysong, recht voor de raap, maar erg waar."

Lambchop speelt zondag op Folkfestival Dranouter. www.folkdranouter.be

Op 21 oktober treedt de groep op in de Ancienne Belgique in uitgebreide bezetting met het Dafo String Quartet en Hands Off Cuba. www.abconcerts.be

Het is pijnlijk hoezeer het persoonlijke leven verweven is met de politiek in de Verenigde Staten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden