Zondag 20/06/2021

Elektrisch rijden

Elke fossiele concurrent verslaan bij het optrekken: zo rijdt de nieuwe Tesla Model 3

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Vrijdagnacht presenteerde Elon Musk de Tesla Model 3, zijn droom van duurzaam elektrisch vervoer voor de massa in een sexy outfit. Onze collega's van De Volkskrant waren als een van de weinige media uitgenodigd in het Californische Fremont om met de nieuwe auto rijden. Is de elektrische revolutie begonnen?

De eerste indruk is, hoe kan het anders bij een Tesla, overweldigend. De stilte van de elektrische aandrijving, de ‘Europese’ ride – stevig maar niet ruggemergverpulverend – het stuurwiel dat een ferme grip vereist, wat de zogenoemd ‘sportieve’ automobilist zal aanspreken.

Maar het leukst is de nieuwe Tesla bij het stoplicht, waar hij bijna elke fossiele concurrent in dezelfde prijsklasse verslaat, maar ook de hamerende V8’s die de Californische autostad nog in groten getale bevolken. De Model 3 doet zijn werk zonder drama: van nul naar honderd vergt 5,6 seconden – een sportwagentijd. Zonder uitlaatgebrul of andere emissies, want deze auto is uitstootvrij, zolang de eigenaar tenminste groen tankt.

De Model 3 oogt fraai, al heeft het exterieurontwerp hoofdontwerper Franz von Holzhausen vermoedelijk weinig slapeloze nachten bezorgd: de 3 is in feite een gekrompen Model S. Deze benadering heeft Tesla afgekeken van andere merken, zoals Mercedes. Hun C-klasse is een kleine E-klasse, die een kleine S-klasse is. Door modellen op elkaar te laten lijken, krijgt het merk een eigen smoel, en hoeft de ontwerpafdeling niet nodeloos uit te dijen.

Vakjes

Vanbinnen is genoeg ruimte voor vijf personen, omdat de accu in de bodem zit verwerkt en de elektromotor veel kleiner is dan de klassieke combinatie van brandstofmotor en versnellingsbak. Doordat de motor achterin zit, is onder de motorkap extra ruimte voor een paar boodschappentassen. In vakjes zijn ze sowieso goed bij Tesla: neem het opberghokje achter in het midden, waar de derde bankzitter zijn voeten kwijt kan.

Een prima, fraaie, snelle elektrische auto, voor een aantrekkelijke prijs, ook al gaat de classificatie ‘betaalbaar’ met een prijs van 35.000 dollar voor lang niet elke automobilist op. Maar maakt het de auto revolutionair? Nee natuurlijk. Het revolutionaire toont zich bescheidener, je zou er bijna overheen kijken: het is zichtbaar op het stuur en het dashboard.

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Het zit zo: knopjes werden lange tijd gezien als iets strevenswaardig. Niet meer. De Tesla Model 3 heeft er zes. Vier voor de raambediening (dat moet nu eenmaal volgens de wet) en twee op het stuur. Alle functies zitten achter deze twee scrollwieltjes verborgen, die computergebruikers kennen van hun muis. Van het verstellen van de buitenspiegels en het stuurwiel, tot het regelen van de airco: alles gaat met deze twee wieltjes, in combinatie met het 15 inch grote touchscreen dat bevallig over het dashboard gedrapeerd ligt.

Het is een trend in autoland die al even speelt, het inruilen van knoppen voor bediening via een aanraakscherm, en vaak is het niet de prettigste oplossing – een tuimelschakelaar voor de achterruitverwarming laat zich makkelijker op de tast vinden dan al rijdend een beeldschermmenu te moeten doorploeteren. En veiliger is zo’n bedieningsmenu al helemaal niet. Niettemin heeft Tesla deze radicale stap gezet door zo goed als alle knoppen de deur uit te gooien.

De reden ligt voor de hand: knopjes zijn duur en ze maken het productieproces complexer. Tesla is als piepkleine autofabrikant in het verleden al een paar keer in een ‘productiehel’ terechtgekomen, zoals Musk het noemt. Doordat het ontwerp van eerdere Tesla’s vreselijk ingewikkeld was, liep de productie geregeld spaak doordat de toelevering van een van de vele onderdelen stokte, of doordat ze niet van de vereiste kwaliteit waren. Gevolg: er rolden minder auto’s van de band dan gehoopt.

Ontwerpgrapjes

Van de Model 3 moeten er volgend jaar een half miljoen gemaakt worden, meer auto’s dan Tesla in zijn 14-jarig bestaan heeft gebouwd. Om te voorkomen dat de lopende band ook dit keer geregeld stilvalt, hebben de designers het aantal ontwerpgrapjes op voorhand tot een minimum beperkt.

Er is nog een reden om voor deze computermuis- en touchscreenbediening te kiezen, en hierin schuilt de revolutie: door het aantal knoppen te beperken, kunnen in de toekomst eenvoudig nieuwe functies worden toegevoegd door de fabriek. Want net als zijn grotere en duurdere broers Model S en Model X is de 3 altijd online. Dit betekent dat de fabrikant ’s nachts updates kan versturen, waardoor de eigenaar de volgende dag op weg gaat met een auto die ineens nieuwe trucjes kent, zonder dat er nieuwe knopjes in het dashboard nodig zijn.

De auto die net als smartphones steeds slimmer wordt; het was een idee van Musk en het vormt de kern van zijn autorevolutie. Een revolutie in zes knopjes. Bijkomend voordeel: het knoploze dashboard is minimalistisch leeg, slechts een balkje fineer loopt van links naar rechts, strak als een greeploze designkeuken.

De presentatie van de Model 3 werd afgelopen vrijdag door technologiesites als Wired vergeleken met de komst van de iPhone, tien jaar geleden. Deze telefoon van Apple zette in combinatie met de Appstore de markt voor telefonie op zijn kop. Het idee van Apple om het apparaat vol te laden met high-tech, zelfs zonder maar een idee te hebben wat er allemaal mee zou kunnen, is nu door Elon Musk van toepassing verklaard op de automobiel.

Zelfs de goedkoopste versie van de Model 3 wordt daarom geleverd met zeven camera’s, radar, twaalf afstandssensors en een ‘supercomputer’ die in de toekomst autonoom rijden mogelijk maken. Als de toekomst gearriveerd is, moet de eigenaar nog wel even de software aanschaffen in Tesla’s appstore (kosten: 5.000 dollar voor de geavanceerde cruisecontrol en 2.000 voor echt autonoom), maar dan heeft hij een auto die zich ook over een paar jaar in technologisch opzicht kan meten met de voertuigen van andere fabrikanten.

Een briljante vondst, die vanzelf een tweede vraag opwerpt: of General Motors, VW en Toyota misschien wel de Nokia en Blackberry van morgen zijn. Het antwoord laat nog even op zich wachten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234