Zaterdag 08/05/2021

Elke echte radiofreak in dit land zou voor Q-music moeten werken

Q-programmadirecteur Erwin Deckers neemt strijdvaardig afscheid van 'Deckers & Ornelis'

Erwin Deckers is niet langer 'die van Ornelis'. Hij laat de microfoon van de Q-ochtendshow aan Kürt Rogiers en stort zich nog meer dan vroeger op zijn functie als programmadirecteur van de Q-groep (Q-music België, Q-music Nederland en 4FM). En geen Donna of Peter Van de Veirezender zal hem tegenhouden. 'Wij laten ons nooit leiden door luistercijfers.'

Door Sarah Theerlynck

BRUSSEL l 'Stoppen met Deckers & Ornelis was de moeilijkste beslissing die ik ooit heb moeten nemen bij Q-music', zegt de programmadirecteur, 'maar de zender kan het aan.'

Donderdagmorgen, acht uur. Erwin Deckers ontvangt ons in zijn bureau. Even verderop staan Sven Ornelis en Kürt Rogiers in de Q-studio samen radio te maken. Normaal stond hij daar, aan het gekscheren met de man die acht jaar lang zijn radiokompaan was. Maar nu, voor de allereerste keer, niet meer. "Ik heb de beslissing om met de ochtendshow te stoppen in mijn hoofd al een jaar geleden gemaakt", zegt hij. "Het voelt dus niet vreemd aan. Nu is het een verademing om aan de andere kant te staan. Deze ochtend stond ik net als iedereen in de file. En kon ik eindelijk eens luisteren naar onze ochtendshow."

En toch, het is een einde van een tijdperk. Toen Erwin Deckers en Sven Ornelis acht jaar geleden met Deckers & Ornelis begonnen, was het nog op Donna. Acht maanden later verlieten ze de VRT om Q-music op te richten. Hun ochtendshow namen ze gewoon mee. En ze gingen er zeven jaar lang met veel gelach en gestunt mee door. Ook toen Deckers in 2003 tot programmadirecteur gebombardeerd werd. Van Q-music, en twee jaar later ook van Q-music Nederland en nog een jaar later ook van 4FM. Tot de combinatie programmadirecteur-radiomaker onleefbaar werd.

Nu ben je fulltime baas. Is dat voor een volbloed radiomaker geen vreemde gedachte?

Erwin Deckers: "Nee, ik was vroeger ook fulltime baas. Alleen was ik ook fulltime radiomaker. Ik heb gekozen voor Q, en niet voor mezelf. Dat was even slikken, want ik blijf een radiomaker. Radio maken is mijn passie en voor een groot deel ook mijn leven. Het was de belangrijkste beslissing die ik ooit heb moeten nemen sinds ik bij Q werk. Het was namelijk de enige die ik alleen kon nemen. Iedereen die ik het had gevraagd, had gezegd dat ik de ochtendshow moest blijven presenteren. Ik zeg ook niet dat ik nooit nog een programma presenteer. Alleen zal het wellicht geen dagelijkse show meer zijn."

Waarom koos je Kürt Rogiers om je te vervangen? Was er geen talent genoeg in eigen huis?

"Toen ik iemand zocht om mij te vervangen dacht ik eerst aan een andere radiomaker. Maar dan zat ik met het probleem dat de luisteraars die altijd met mij zouden vergelijken. Kürt was de oplossing voor dat probleem. Ik had een persoonlijkheid nodig, niet zozeer een radiomaker. Meestal, en ik stel het even bruut, heb ik een rothekel aan tv-mensen die denken dat ze ook radio kunnen maken, maar Kürt bleek erg getalenteerd. En het voordeel is: de mensen kennen hem al."

Is het niet een gewaagde strategische zet om Deckers & Ornelis af te schaffen? Zeker nu bekend werd dat Donna opgedoekt wordt en er een hitzender rond Peter Van de Veire in de plaats komt.

"Ik vind dat Peter voor Studio Brussel een goed ochtendprogramma heeft gemaakt. Maar of hij de volledige verantwoordelijkheid over een zender aankan? Dat moet hij nog bewijzen. Er rust een zware verantwoordelijkheid op zijn schouders. Met hem staat of valt het nieuwe project. Ik wens hem veel succes.

"Ik heb niet gehandeld uit angst dat het weleens slecht zou kunnen gaan met de ochtendshow of Q als Deckers & Ornelis zou stoppen. Anders presenteerde ik dat programma nog twintig jaar. Ik heb gehandeld vanuit de overtuiging dat zowel het programma als Q-music deze verandering aankunnen en dat ze er nog beter van kunnen worden. Als programmadirecteur moet ik constant de beslissing nemen wie op welke plek het best zit. Die beslissing heb ik ook voor mezelf moeten nemen. En ik heb beslist dat mijn rol achter de schermen belangrijker is dan die op de radio."

En toch: is de timing wel goed? Voor het eerst sinds lange tijd zijn de luistercijfers van Q gedaald.

"Je moet die daling relativeren. In de CIM-cijfers, die aangeven naar welke zender de mensen zéggen dat ze luisteren, gingen we lichtjes achteruit, maar PPM-onderzoek, gebaseerd op Portable People Meters die meten waar mensen echt naar luisteren, wijst uit dat we nog zijn gestegen. Los daarvan heb ik me nooit laten leiden door cijfers. Cijfers zijn een graadmeter, maar ook niet meer dan dat. Hier is nog nooit een traan gelaten om luistercijfers, net zoals er nog nooit champagne om is gedronken."

Paniekvoetbal spelen zodra de luistercijfers dalen: is dat niet de grote fout die Donna heeft gemaakt?

(aarzelt) "Ja. Donna heeft zichzelf de das omgedaan. Als je een tijdlijn zou bekijken van alle veranderingen die Donna de laatste zeven jaar ondergaan heeft op basis van luistercijfers, dan kun je alleen maar denken: 'Hoe is het mogelijk dat dat ooit nog goed komt?' En toch doen ze het weer. In de PPM-cijfers is Donna nog gedaald en dus hebben ze maar beslist de zender op te doeken en een nieuwe op te starten. Nu, het is hun beslissing. Ons doel is het alleszins nooit geweest Donna te vermorzelen."

Bloedt je hart niet voor de zender die jou groot heeft gemaakt?

"Op Donna heb ik voor het eerst nationale radio gemaakt. Ik heb er mijn kans gekregen, nou ja, gegrepen. Maar ondertussen is dat zo lang geleden. Donna is niet meer het station dat ik verlaten heb. Trouwens: de beslissing om een nieuwe zender te starten is pure marketing. Ze geven het kind een nieuwe naam en kunnen opnieuw hitradio maken. Dus nee, mijn hart bloedt niet. Al vind ik het wel erg voor de Donnamedewerkers."

Heb jij ooit geprobeerd Peter Van de Veire binnen te halen?

"Nee, nooit. Hij zou hier niet passen. Hij heeft een persoonlijkheid en een manier van radio maken die hier niet past. Voor mij blijft hij toch een Studio Brusselman. Hij zal zich serieus moeten aanpassen als hij een hitradio wil maken. En dat is niet simpel. Wim Oosterlinck moest bij zijn komst naar Q helemaal van nul beginnen en heeft een andere manier van radio maken onder de knie moeten krijgen. Dat vraagt veel moed. Wim kreeg bakken kritiek bij zijn overstap terwijl hij in mijn ogen op professioneel vlak stappen heeft gezet die ik niemand anders zie zetten. Ook Peter Van de Veire niet."

Er is wel veel minder rond Wim te doen dan tijdens zijn StuBruperiode.

"Daar gaat het niet om. Wim is een radiofreak en ik vind dat elke echte radiofreak in dit land bij Q-music zou moeten werken."

Voor jullie nieuwe actie 'Geef ons een hand' gaan Rogiers en Ornelis handen schudden en ontvangen ze per handdruk één euro van sponsor Base voor het goede doel. Het lijkt opvallend kleinschalig voor een zender die vorig jaar nog een ruimtereis weggaf.

"Wacht maar. Die actie gaat vanzelf groot worden. Luisteraars melden nu al massaal dat ze ons zullen steunen. Het is de eerste keer dat we een actie opzetten voor het goede doel. We hebben daarmee gewacht tot we zelf iets goeds bedacht hadden, iets typisch voor Q."

Zijn die typische Q-acties geen keurslijf geworden?

"Nee. Toen we met Q-music begonnen, hebben we hard nagedacht over hoe we onze acties zouden aanpakken. We wilden niet meegaan in de trend om constant van alles weg te geven. Op een bepaald moment gaven we bij Donna zelfs zakken chips weg, en kaasbollen. Wij hebben toen beslist dat we niet veel acties zouden doen, maar als we er zouden doen, moesten ze creatief en verrassend zijn en moesten ze dromen waarmaken. Natuurlijk is een ruimtereis weggeven groots, maar het beantwoordt vooral aan de criteria die we ons gesteld hebben.

"De concurrentie stelt ons voor als 'die commerciële jongens met hun grootse acties', maar dat is bullshit. Toen ik tien jaar geleden voor Donna werkte, werd er voor veel meer geld aan prijzen weggegeven. Bij Q komt het creatieve idee op de eerste plaats. Alleen bij een win-winsituatie voor adverteerder en radiostation ben je juist bezig. Je doet je best om goeie radio te maken en daardoor veel luisteraars te bereiken. Dan is je reclame meer waard en verdien je dus meer geld.

"Toen ik gevraagd werd om Q te maken heb ik niet over mijn loon onderhandeld maar over de vrijheid die ik zou krijgen om te beslissen hoe we met dit soort dingen zullen omgaan. Een wit blad dus."

Ze moeten je erg graag gewild hebben.

(lacht) "De manier waarop wij werken is inderdaad atypisch voor een commerciële zender. Het is niet omdat iemand met 100.000 euro staat te zwaaien dat we zijn idee ook gaan uitvoeren. Ons doel is altijd: goede radio maken. Dat heeft ons gebracht waar we nu staan."

Gaan jullie in de toekomst nog zenders oprichten of overkopen?

"Ik ga daar geen 'nee' op zeggen, maar voor het moment hebben we onze handen vol met onze drie zenders. Geloof me."

Als programmadirecteur heb ik beslist dat mijn rol achter de schermen belangrijker is dan die op de radio

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234