NieuwsVerkeersveiligheid
Elke dag twaalf schoolkinderen betrokken bij verkeersongeval
Het was dan wel een atypisch schooljaar, toch waren in 2020 twaalf kinderen per dag betrokken bij een ongeval op weg naar school. Dat blijkt uit cijfers van het verkeersinstituut VIAS.
1.510 Belgische kinderen zijn in 2020 gewond geraakt in een verkeersongeval, op weg naar of terug van school. Dat komt neer op ongeveer 12 kinderen per dag. Het is een lichte daling tegenover 2019. Toen waren er elke dag zo’n 14 ongevallen met schoolkinderen, al ging iedereen toen wel voltijds naar school.
Verkeersinstituut VIAS berekende dat het risico op een ongeval toeneemt rond de leeftijd van 10 à 12 jaar. De stijging is bij jongens het sterkst rond 10 à 11 jaar, bij meisjes rond 11 tot 12 jaar. Dat is traditioneel de periode dat kinderen zelfstandig naar school beginnen te gaan.
“Maar ouders mogen geen schrik hebben om hun kinderen zelfstandig naar school te laten gaan”, benadrukt woordvoerder Stef Willems. “Het is wel belangrijk dat ze hun kind goed leren hoe ze zich zelfstandig in het verkeer kunnen begeven.”
VIAS geeft als tip om op voorhand een veilige route uit te stippelen en die te oefenen. “En als je merkt dat je kind er nog niet klaar voor is of geen gevaar kan inschatten, wacht dan nog een tijdje om het alleen op pad te sturen.” Willems benadrukt dat het een verantwoordelijkheid van iedereen in het verkeer is. “Wees bij de start van het schooljaar extra aandachtig voor de kwetsbare weggebruiker.”
Bromfietsen
Rond de leeftijd van 16 jaar neemt het risico opnieuw toe: er is dan gemiddeld 52 procent meer kans om gewond te geraken in een ongeval. “Dat is vooral door de bromfietsen. Meer dan de helft van de ongevallen bij die leeftijdsgroep is met een brommer”, zegt Willems. “Het is een mix van overmoed en stoerdoenerij, en ook de ‘opgefokte’ brommers en dat ze niet gewend zijn aan hogere snelheden te rijden leiden ertoe dat er vaker ongevallen gebeuren. Aan ouders raad ik aan spijkerharde afspraken te maken, zoals het verbieden van met een ‘opgefokte’ brommer te rijden.”
Het vervoersmiddel waarmee de ongevallen gebeurden, verschilt sterk per gewest. In Vlaanderen ging het in 56 procent om de fiets, terwijl in Brussel 59 procent van de slachtoffers te voet ging. In Wallonië was 37 procent te voet en 33 procent met de auto.