Vrijdag 21/02/2020

Cyberaanval

Elke dag minstens twee cyberaanvallen op Belgische servers

Beeld thinkstock

Hackers vuren gemiddeld twee DDoS-aanvallen per dag af op klanten in het Telenet-netwerk. Dat maakt de internetprovider zelf bekend. Zulke cyberaanvallen leggen servers plat en veroorzaken imagoschade voor bedrijven.

In 2017 registreerde Telenet 800 DDoS-aanvallen in zijn netwerk. Dat is een stijging met 25 procent ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijf uit Mechelen laat weten dat het volop investeert in beveiligingsapparatuur tegen dit soort cyberaanvallen. Een navraag bij Proximus leverde geen cijfers op.

Nederland werd vorige week nog opgeschrikt door verschillende DDoS-aanvallen. Vooral de bank ABN Amro kreeg het hard te verduren, maar ook ING, Rabobank, onlinebetalingsdienst iDeal en de website van de Nederlandse belastingdienst werden getroffen. Wie de Belgische slachtoffers zijn van de 800 aanvallen in 2017 via het Telenet-netwerk is niet duidelijk.

Lees verder onder de illustratie.

Beeld grafiek DM

Vervelende gevolgen

DDoS is een letterwoord dat staat voor Distributed Denial of Service. Hackers vallen de capaciteit van onlinediensten of de ondersteunende servers van die diensten aan. Zo'n aanval wordt mogelijk gemaakt door een botnet. Dat is een groot netwerk van computers die besmet zijn met een virus.

Een hacker kan het volledige netwerk aan computers vanuit een centraal punt aansturen om bepaalde opdrachten uit te voeren, zoals bijvoorbeeld de servers van banken bestoken tot het systeem het niet meer aan kan.

"Zo'n aanval resulteert in slecht werkende onlinediensten, in sommige gevallen zijn ze helemaal niet meer bereikbaar", verduidelijkt Katrien Eggers, woordvoerder van het federale Cyber Emergency Team (CERT).

Eggers benadrukt dat DDoS-aanvallen niet gebruikt worden om gevoelige gegevens zoals kredietkaartinformatie buit te maken.

Toch kunnen de gevolgen voor klanten heel vervelend zijn. Zo konden Nederlanders urenlang geen geld overschrijven via de app of de computer. Heel vervelend als de koelkast leeg is en je net krap bij kas zit. "Zulke aanvallen leiden in de eerste plaats tot imagoschade", bevestigt Eggers. Banken pakken bijvoorbeeld graag uit met hun digitale activiteiten, maar dat moet ook veilig kunnen gebeuren.

De stijging die Telenet nu registreert, past in een wereldwijde trend. Verschillende internationale bedrijven die gespecialiseerd zijn in cybersecurity zien het aantal DDoS-aanvallen toenemen. Dat heeft volgens cyberexpert Kurt Callewaert (Howest) te maken met 'the internet of things': "Hoe meer toestellen we met het internet verbinden, hoe meer toestellen hackers kunnen inzetten in hun computernetwerk om een DDoS-aanval te organiseren."

Er zijn ook gevallen bekend waarbij een DDoS aanval gelanceerd wordt om de ICT-afdeling van een bedrijf af te leiden, terwijl hackers via een andere ingang in het systeem binnendringen om toch gevoelige informatie buit te maken. Bij CERT zijn, sinds de doorstart in 2017, zulke gevallen niet bekend in België.

Computers van onschuldige burgers

Het is helemaal niet vanzelfsprekend om te achterhalen wie verantwoordelijk is voor een DDoS-aanval. "Een botnet bestaat uit duizenden computers van onschuldige burgers die vaak niet weten dat ze deelnemen aan een criminele activiteit", zegt Eggers. "De resultaten van een forensisch onderzoek zijn meestal pover, tenzij je achter de structuur van het netwerk aangaat. En dat gebeurt regelmatig."

Alleen betekent het neerhalen van een botnet niet noodzakelijk dat de beheerder van het netwerk gevat kan worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234