Zondag 16/01/2022

'Elke dag mijn Triggerfingertje'

Personality. Al tien jaar staat Nederland op met radiofenomeen Giel Beelen. Hij brak het wereldrecord radiomaken, bedacht Het Glazen Huis en liet Triggerfinger live in de studio zijn doorbraakhit maken . Zondag viert hij zijn jubileum in de Amsterdamse Carré.

Dinsdag 20 mei 2014. Na 198 uur presenteren brak Giel Beelen (37) van de Nederlandse zender 3FM het wereldrecord radiomaken. Dat was 13 uur meer dan het vorige record op naam van MNM-dj Peter Van de Veire.

Stunts zijn Beelens handelsmerk. Al aan het begin van zijn radiocarrière liet hij al stof opwaaien door drugs te testen op antenne, of zich live te laten pijpen door een callgirl. Hij werd zelfs tweemaal ontslagen. In 2004 kreeg Beelen de ochtendshow van 3FM, elke werkdag van zes tot tien, met de gein en ongein van de dag. Maar wat maakt GIEL zo'n fenomeen?

GIEL is een aparte personality-show. "Giel Beelen is de Nederlandse Jezus Christus", zegt Peter Van de Veire. "Hij verandert dagelijks water in radio. Hij werkt niet voor zichzelf, maar voor zijn luisteraars." Die noemt hij zijn sidekicks, want een echte heeft hij nooit gewild. "We maken het programma met z'n allen", zegt Beelen zelf. "Ik heb de luisteraars en die komen binnen via sms, de app en de telefoon."

GIEL valt of staat met Beelen. Al heeft hij misschien niet de mooiste stem. "Maak je een lijst van de honderd mooiste radiostemmen, dan staat Giel op plaats 99", vindt Van de Veire. "Maar hij slaagt erin mensen te pakken, door de manier waarop hij radio maakt. Hij mag dan een behoorlijke chaoot zijn, niet te sturen, maar hij weet wel heel goed waar hij naartoe wil."

Waterval aan ideeën

In dat opzicht herkent de MNM-presentator zich in zijn Nederlandse collega. "En we zijn allebei getrouwd met ons werk." Iets wat wordt beaamd op de redactie van GIEL. "Radio is zijn leven", zegt crossmediaproducer Dennis Keijdener, die al zeven jaar voor Beelen werkt. "Ongelooflijk wat hij allemaal tegelijk kan doen. Maar ook na de uitzending laat het programma hem niet los. Vaak krijg ik 's avonds nog berichtjes met ideeën. Ik blijf versteld staan van zijn originele invalshoeken, maar ook hoe scherp hij is op details."

Het programma heet dan wel GIEL, het wordt wel gemaakt door een redactie van tien. "Inclusief Giel", zegt Keijdener. "Hij is een van ons, geeft ons constant input, maar staat ook open voor onze ideeën. Al zal hij ook eerlijk zijn als hij er echt niets bij voelt. Een onderwerp moet dicht bij hem zitten, studiogasten moet hij zelf leuk vinden. Want Giel kan niet doen alsof."

Beelen kan dan af en toe wat fel uit de hoek komen, door zijn oprechte aanpak krijgt hij wel veel gedaan. Een huilende zangeres Anouk biechtte op dat haar ex "keihard was vreemdgegaan", Thé Lau vertelde dat hij nog zes tot negen maanden te leven heeft.

Bij Beelen komt ook alles recht uit het hart. Zo lanceerde hij vorig jaar Broer en Zus-dag, een oproep aan broers en zussen om elkaar eens per jaar te laten weten dat ze elkaar graag zien. Een idee dat hij kreeg na het plotse overlijden van zijn eigen zus.

Ook de livemuziek in GIEL overstijgt regelmatig de show zelf. Sinds de start gaat Beelen er prat op om elke ochtend artiesten in huis te halen. Zij krijgen vrij spel op de speelplaats, een geïmproviseerd podium waar ze eigen nummers brengen maar ook een cover uit de hitparade. Zo bracht Stef Bos op woensdag nog een eigenwijs vertaalde versie van 'Prayer in C' van Lilly Wood & The Prick. "Soms denk ik wel eens, dat wordt niks", zegt Keijdener. "Bijvoorbeeld toen Frans Bauer langskwam. Blijkt die plots een nummer van Rammstein te coveren, dat verbreedt toch de muzikale dimensie. Giel heeft daar een neus voor."

En dan was er nog Triggerfinger, die het nummer 'I Follow Rivers' van Lykke Li voor het eerst in de studio van Beelen brachten. Met een mes en twee theekopjes als muzikale begeleiding. De opname werd een hit, de doortocht de doorbraak bij het grote publiek. Ook bij ons. "Die cover van Triggerfinger zag eruit als een lucky shot", zegt Van de Veire. "Maar Giel schiet zodanig veel dat het regelmatig raak móét zijn." Beelen bevestigt. "Een supervette cover krijgt tegenwoordig niet voor niets de titel 'Triggerfingertje'. Ik ben er vreselijk trots op dat iedere dag een artiest op bezoekt komt. Want het is toch nogal een ding voor een artiest om 's ochtends om 8 uur live te spelen."

Stunts

Zondag viert Beelen zijn jubileum in Carré in Amsterdam, als eerste dj met een eigen show op de planken. Opnieuw een verrassende stunt. Hoelang kan een radiomaker dat volhouden? "Er staat gelukkig een lange houdbaarheidsdatum op een radiopresentator", zegt Van de Veire. "Zeker in de ochtend. Mensen staan met je op, net zoals ze elke ochtend op hetzelfde uur douchen, deodorant spuiten of een boterham met kaas eten."

Toch houdt het Beelen bezig. "Hoelang gaat men mij nog leuk vinden? Die vraag is mijn grootste angst", zegt hij. "Mijn ambitie is levenslang radio maken. Er is hopelijk altijd nog ergens een lokale omroep die me wil hebben. Ik heb dat beeld voor me dat ik ooit sterf achter de microfoon. Maar volgende week zou wel wat vroeg zijn.'' (lacht)

Bekijk de vijf strafste GIEL-covers met een Belgisch kantje op demorgen.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234