Woensdag 18/05/2022

'Elke dag ben ik die mensen zo dankbaar dat ik dit kan horen'

Platenlabel Sublime Frequencies brengt muziek uit alle hoeken van de wereld

Onze Zomergast Mauro Pawlowski heeft alles weg van een muzikale ontdekkingsreiziger, niet alleen op gitaar, maar ook in zijn luisteravonturen. De ultieme bron voor de dEUS-gitarist blijkt het wereldmuziekarchieflabel Sublime Frequencies. 'Zij brengen de enige cd's uit die ik nieuw koop.'

Door Koen De Meester

BRUSSEL l Het was een mooie dag toen de Limburger stuitte op de opnamen van het label van Ex-Sun City Girlslid Alan Bishop en zijn team van avant-garde-etnomusicologen. Het label heeft zich tot doel gesteld om muziekstijlen uit de verste hoeken van de wereld aan de vergetelheid te ontrukken.

Een beetje zoals de veldopnamen van vroeger, maar met dit verschil dat de heren niet alleen naar het platteland, maar ook naar de steden trekken en vooral geïnteresseerd zijn in de wonderlijkste muzikale uitingen. Mauro Pawlowski legt het belang van de collectie voor hem uit: "Ik ben een muzikale veelvraat en verzamel graag geluiden van andere beschavingen. Veel mensen kennen wel Folkways en Le Chant du Monde, maar Sublime Frequencies gaat nog een stap verder. Die mannen trekken naar afgelegen streken en proberen daar zoveel mogelijk cassettes of plaatjes te vinden en brengen die mee. Daaruit maken ze dan de fascinerendste compilaties die ik ken. Ze hebben bijvoorbeeld een cd met propagandaliedjes uit Noord-Korea en ze brachten ook country uit Birma en Thaise sixtiessurfmuziek uit... Ik ben de psychologiserende toon van de meeste westerse muziek beu, terwijl andere culturen daar ver weg van blijven. Ze zingen bijvoorbeeld over mythes en dergelijke en dat is voor mij een hele verademing."

Het grootste genoegen voor Pawlowski is dat de heren van het label zoveel mogelijk muziek voor het nageslacht bewaren: "Ik denk maar aan dingen die voorgoed verdwenen zijn zoals de Iraanse pop van de jaren zeventig of groepjes die in de jaren vijftig beïnvloed werden door The Shadows, ergens in een achterhoek van de wereld. Ook al is de muziek vaak in erbarmelijke omstandigheden opgenomen en soms meerdere decennia oud, toch is ze vaak enorm verfrissend omdat ze vertrouwde stijlelementen overhevelt naar een totaal ander idioom. Dat die cultuur verdwijnt, vind ik ontstellend. Het is heel belangrijk dat iemand dat archiveert en het mogelijk maakt dat de mensen dat kunnen horen. Sommigen zullen daar wel geen boodschap aan hebben, maar mensen als ik zijn er verzot op. Ik ben er niet alleen benieuwd naar, maar ik vind die platen ook nog goed klinken. Ik denk bijvoorbeeld aan de Syrische muzikale legende Omar Souleyman, die onder meer Highway to Hassake uitbracht. Dat is elektronische Arabische pop, maar in een heel snel tempo gespeeld. Het is enorm krachtige muziek, zoals ik nog nooit eerder gehoord had."

Blijkbaar zijn de lui van Sublime Frequencies de enigen die dit soort platen uitbrengen, iets wat Pawlowski zeer vreemd vindt: "Eigenlijk begrijp ik dat niet, want in de hiphop is men constant op zoek naar nieuwe geluiden en je zou verwachten dat ze daar ook dit soort zaken eruit vissen. Af en toe is er wel iets hip, zoals Turkse psychmuziek uit de jaren zeventig. Dat merk je dan bijvoorbeeld aan de plaatjes van voortrekkers als Danger Mouse, maar er is zoveel meer." Pawlowski koopt haast geen andere nieuwe platen meer: "Die download ik meestal, maar ik ga wel op jacht naar de oude vinyl-lp's van Folkways en Le Chant du Monde uit de jaren zestig en zeventig. Grappig is wel dat Sublime Frequencies uit de grungehoofdstad Seattle komt. Het lijkt voor een buitenstaander haast ongelooflijk dat het net Amerikanen zijn die al die sounds uit het Midden-Oosten en Azië verspreiden, maar de roots van de heren liggen deels in Libië en Iran. Alan Bishops voormalige groep Sun City Girls bracht experimentele rock met heel veel oosterse en Arabische invloeden, een behoorlijk unieke combinatie."

Pawlowski had niet veel nodig om verslingerd te geraken aan deze muzikale grot van Ali Baba: "De eerste plaat die ik kocht van het label was Folk and Pop Sounds of Sumatra en het was meteen raak. Ik wist direct dat ik ook alle andere platen van hen moest hebben. Tot de beste uit de reeks behoort Princess Nicotine: Folk and Pop Music of Myanmar, met muziekgeschiedenis van meer dan vijftig jaar. Een andere ongelooflijke dubbel-cd is I Remember Syria, een plaat vol wonderen uit een ten onrechte onbekende muziekcultuur. Je weet soms echt niet wat je hoort en de hoesjes alleen al zijn een reden om de platen niet te downloaden, want er worden oude foto's en prachtige cassettehoesjes op afgedrukt. Ach, hoe kan ik het het best uitdrukken: elke dag ben ik die mensen toch zo dankbaar dat ik dit kan horen!"

www.sublimefrequencies.com

Mauro Pawlowski:

Ik ben de psychologiserende toon van de meeste westerse muziek beu, terwijl andere culturen daar ver weg van blijven

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234