Woensdag 11/12/2019

'Elk kind is welkom, mét zijn eigen taal'

Is het Nederlands van Turkse leerlingen beter als ze les krijgen in hun moedertaal? Neen, dat konden de onderzoekers van de UGent en KU Leuven niet vaststellen. 'Maar de kinderen zijn wel veel gemotiveerder wanneer ze hun eigen taal mogen gebruiken', zegt juf Christine Verbanck van basisschool De Mozaïek.

De klas van Christine Verbanck en Flore Roegiers is volop bezig met datgene wat er echt toedoet: Sinterklaas en Zwarte Piet tot leven wekken op reusachtige vellen papier. De klascomputer dreunt vrolijk Sinterklaasliedjes af. Welkom in het eerste leerjaar van De Mozaïek.

De basisschool deed met drie andere Gentse scholen mee aan een vierjarig onderzoek naar meertalig onderwijs van de UGent en de KU Leuven.

Het klasje telt 25 leerlingen. Iets meer dan de helft heeft als thuistaal het Turks. Andere talen zijn het Bulgaars, het Marokkaans, het Albanees en het Slowaaks. Eén kind spreekt thuis Nederlands.

"Vanochtend zaten de Turkstalige kinderen in de les Turkse alfabetisering, maar nu zit de hele klas weer samen", zegt pedagogisch directeur Frank Billiet. "De andere leerlingen krijgen geen les in hun thuistaal, maar mogen die wel gebruiken in de klas. Je hebt geen anderstalige leerkracht nodig om de thuistaal aan bod te laten komen."

Juf Christine: "Als we tot tien leren tellen, tonen leerlingen hoe zij dat doen in hun eigen taal. Of ze leren klasgenootjes welke verjaardagsliedjes zij zingen. Zo leren ze omgaan met taalverschillen."

"Hier is elk kind welkom. Ze mogen dus ook hun thuistaal meebrengen", stelt Billiet. "Anderstalige nieuwkomers spreken soms geen woord Nederlands, maar dan nog kunnen ze altijd íéts. Daar moet je naar kijken en ermee aan de slag gaan."

Op De Mozaïek heeft de moedertaal van de leerlingen altijd al een plaats gekregen. "Maar vroeger hadden we het gevoel dat we ons daarvoor moesten verantwoorden. Nu bevestigt wetenschappelijk onderzoek dat het een goede manier is om leerlingen bij de les te betrekken", vertelt Billiet.

Wel springen de leerkrachten tegenwoordig veel bewuster om met de thuistaal. "Daardoor is het effect groter. De kinderen durven sneller Nederlands spreken en hebben meer zelfvertrouwen. Het is door taal te gebruiken dat je taal leert. Ik ben fier dat hier geen bord hangt: 'Hier spreekt men Nederlands!' (lacht) Maar onze leerlingen moeten wel Nederlands leren." Juf Christine: "Kinderen die hun eigen taal mogen gebruiken, zijn veel gemotiveerder om te lezen."

"Er bestaat nog veel scepsis tegenover meertaligheid in de klas", beseft onderzoeksleider professor Piet Van Avermaet (UGent). "Men vreest dat dat nadelig is voor het Nederlands. Maar er blijkt geen negatief effect. We moeten op een positieve manier leren omgaan met meertaligheid. Zo ontdekken leerkrachten gemakkelijker dat hun leerlingen wél geboeid en betrokken zijn." In weerwil van stapels internationaal onderzoek hebben de lessen Turks niet geleid tot beter Nederlands bij de Turkstalige leerlingen. "Maar er was evenmin een negatief effect. De lessen Turks waren niet intensief genoeg om een positief effect te hebben op het Nederlands."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234