Woensdag 26/02/2020

'Elk detail telt op helse omloop'

QuickStep (3) en BMC (2) verdeelden de voorbije vijf jaar de wereldtitels in het ploegentijdrijden. Doorbreekt het dreamteam van Sky zondag in Bergen voor het eerst die duodominantie?

Team Sky

'Goud is enige doel'

Schoon genoeg hebben ze bij Sky van die resem ereplaatsen - verder dan brons in Firenze 2013 kwamen de Britten niet. Met deze selectie maken ze een statement. Na zijn modern masterpiece (Tour-Vuelta) gaat Chris Froome in Bergen voor een nieuwe dubbel in het tijdrijden: zondag collectief, woensdag individueel. Michal Kwiatkowski is de smaak van een wereldtitel in de discipline alvast niet vreemd: vier jaar geleden stoomde hij met Omega Pharma-QuickStep naar goud in Italië. Wit-Rus Vasil Kiryjenka won in 2015 de chronorace op de Europese Spelen en pakte later dat jaar ook de regenboogtrui in Richmond. Tourproloog-winnaar Geraint Thomas stapelde in een niet zo ver verleden nog de Britse, Europese en wereldbaantitels op. Nationaal kampioen tijdrijden Gianni Moscon is de rijzende ster in Italië. En voor wie raar opkijkt van Owain Doull: vorig jaar met Bradley Wiggins en co. olympisch kampioen ploegenachtervolging in Rio.

Om het helemaal compleet te maken, wordt dit dreamteam gecoacht door Brett Lancaster, die het tijdrijden zelf in de genen heeft zitten (ex-olympisch en tweevoudig wereldkampioen ploegenachtervolging). "Winnen is effectief het plan", bevestigt de Australiër. "We zijn uitstekend gewapend. De Vuelta-zege van Chris en de sterke prestaties in de Ronde van Groot-Brittannië hebben de jongens nog extra gemotiveerd. Al geeft dat natuurlijk nog geen garantie op succes. Alles zal tot in de kleinste details moeten kloppen op het zware, veeleisende parcours. De Birkelundsbakken, op een tiental kilometer van de finish, is steil maar we hebben wel de juiste pionnen om er het verschil te maken. Er wordt droog weer voorspeld, wat een bonus is in het doorgaans kletsnatte Bergen. Het kan de tijdrit minder technisch maken. Ik verwacht hoe dan ook een spannende strijd."

QuickStep Floors

'Helaas zonder Kittel'

Tony Martin, vijf jaar lang de V6-motor met turbo, is weg. Niki Terpstra, ook een vaste schakel sinds 2012, moet zijn rol overnemen. "Hij en Vermote zijn net op tijd weer in vorm", stelt manager Patrick Lefevere met genoegen vast. "Lampaert en Jungels komen goed uit de Vuelta. Bauer kan verschroeiend hard fietsen. En Gilbert is meer dan een dépanneur. Hij heeft dit al gedaan (zilver met BMC in 2012, JDK) en is supergemotiveerd."

Eén zaak betreurt Lefevere. "Ik had er Kittel nog graag bij gezien. Marcel was vorig jaar een van de bepalende figuren. Herinner zijn fenomenale laatste 600 meter. Na zijn valpartij en opgave in de Tour beloofde hij me dat hij er alles aan zou doen om op niveau te geraken. (zucht) Zijn benen hebben zijn hoofd blijkbaar niet gevolgd. Jammer toch."

Aan de voorbereiding zal het niet liggen, volgens succesarchitect Tom Steels. "We hebben echt toegeleefd naar dit WK." Waarbij het vliegveld van Ursel voor het kweken van de automatismen werd ingeruild voor een heuvelachtigere locatie in de buurt van Fourmies. "Nauwer aansluitend bij wat ons hier in Bergen wacht", zegt Steels. "Lange en korte klimmen, trage en snelle bochten, spectaculaire afdalingen. De antipode van Doha 2016, waar je keurig in het ritme kon blijven. Dit vraagt een foutloze uitvoering door een competent blok, waarbij alle pionnen top moeten zijn."

Steels en Lefevere kijken met diep respect naar de tegenstand. "Het wordt een lastige klus." Zien ze de bui al hangen? Lefevere: "In alle eerlijkheid: puur kwalitatief zijn er betere teams dan wij. Maar de perceptie strookt niet altijd met de realiteit." Zo denkt ook Steels erover. "Met dit homogene zestal doen we mee voor de medailles. Traditioneel zullen er zijn die zichzelf compleet opblazen. Hopelijk houden wij stand en stijgen een of twee jongens boven zichzelf uit om ons door de moeilijke momenten heen te sleuren. Het wordt sterven van kilometer 0 tot kilometer 42,5."

BMC Racing Team

'Parcours past bij ons profiel'

"Een zalig gevoel", houdt de afscheidnemende teamkapitein Manuel Quinziato over aan de wereldtitels van BMC in 2014 en 2015. De 37-jarige Italiaan blikt er met heimwee op terug. "Het waren twee van de mooiste momenten in mijn carrière." Dat de loepzuivere hattrick vorig jaar in Qatar op elf seconden na werd gemist, hakte er serieus in bij het Amerikaanse WorldTour-team. "Ploegentijdritten behoren tot onze corebusiness, daar maken we geen geheim van. Daarom is dit WK zo belangrijk voor ons", zegt ploegleider Jackson Stewart. "Het nipte verlies in Doha maakt ons zo mogelijk nog gretiger en gemotiveerder. We willen onze status van snelste ploeg ter wereld terug."

Daarvoor wordt op drie pijlers gebouwd. "Kracht, ervaring en frisheid", zet Marco Pinotti ze op een rij. De performance coach vormt en smeert de ketting en gaat op zoek naar marginal gains. Met Dennis, Dillier, Oss en Küng doet Pinotti een beroep op de as van de voorbije jaren. Van Garderen vervangt Quinziato, die per direct stopt. Kracht en ervaring.

De frisse toets komt van de 23-jarige Australische kampioen Miles Scotson, eigenaar van twee gouden WK-plakken in de ploegenachtervolging. "Die ervaring kan ik aanwenden in de ploegentijdrit."

Het team is maar zo sterk als zijn zwakste schakel, beseffen ze bij BMC. "We zullen moeten denken en handelen als een hechte groep." Een uitgebalanceerde inspanning is er volgens Pinotti nodig op het Noorse traject. "Het houdt een beetje het midden tussen Ponferrada en Richmond", vindt Stewart. "Zwaar en heuvelachtig, maar dat past bij ons profiel. De Birkelundsbakken wordt cruciaal. Daar moeten we goed samen ronddraaien. De tegenstand is pittiger dan de voorbije jaren, maar onze zes pionnen verkeren in een benijdenswaardige conditie en zijn klaar om toe te slaan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234